X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סוכרת הריונית מופיעה פעם ראשונה בהריון עובר אשר נחשף לסוכרת בעודו ברחם, חשוף לרמות גבוהות של אינסולין אשר גורמות לעלייה מוגברת שלו במשקל ולהיוולדותו במשקל לידה גבוה מדי אשר מצריך לידה מכשירנית או ניתוחית
▪  ▪  ▪
סוכרת לא מאוזנת יכולה לגרום לריבוי מי שפיר [צילום: AP]

כ-3%-5% מהנשים ההרות מפתחות סוכרת הריונית. בישראל כ-5,800 נשים בממוצע לוקות מדי שנה בסוכרת הריונית. לפני שאסביר מהי סוכרת הריונית וכיצד ניתן לטפל בה ולמנוע סיכונים נוספים לאם ולעובר, אני רוצה לתת רקע קצר בנושא:
מהי סוכרת?
הסוכר משמש לנו בגוף לאנרגיה והוא נמצא בכל מזון כמעט ובייחוד בקבוצת הפחמימות. ברגע שאכלנו, הסוכר נספג לנו בדם ומהדם הוא צריך לעבור לאיברים השונים ולספק להם אנרגיה. מי שאחראי להכניס את הסוכר מהדם לאיברים הוא הורמון בשם "אינסולין" המיוצר בלבלב. ברגע שסוכר נכנס לדם, אינסולין מופרש, הגוף מזהה את האינסולין ופותח את השער לסוכר להיכנס לתאים.
בסוכרת סוג 2 שדומה יותר לסוכרת ההריונית, הגוף מתעלם מהפרשת האינסולין - מצב הנקרא "עמידות לאינסולין" והסוכר נשאר בדם ומסכן את בריאותינו.

מה קורה בהריון?

סוכרת הריונית היא סוכרת המופיעה פעם ראשונה בהריון. במצב זה גוף האישה ההרה לא מנצל טוב פחמימות ורמות הסוכר בדמה עולות למעל הרמה התקינה. החל מהשבוע ה-20 השלייה מפרישה הורמונים אשר יוצרים "עמידות לאינסולין" וככל שמתקדם ההריון, האישה צריכה להפריש כמות גדולה יותר של אינסולין פי 3-2 ממה שנדרש לה בתחילת ההריון.
יתרון העמידות לאינסולין בהריון מבטיח אספקה סדירה של סוכר מדם האם ישירות אל העובר, אולם נשים שאינן מצליחות לייצר כמויות גבוהות אלו של אינסולין, מפתחות סוכרת הריונית. החדשות הטובות הן שהסוכרת נעלמת תוך מספר ימים לאחר הלידה אצל 98% מהנשים הסובלות ממנה.
מהם הסיכונים?
עובר אשר נחשף לסוכרת בעודו ברחם, חשוף לרמות גבוהות של אינסולין אשר גורמות לעלייה מוגברת שלו במשקל ולהיוולדותו במשקל לידה גבוה מדי אשר מצריך לידה מכשירנית או ניתוחית. הוא עלול לסבול מחוסר בשלות של הריאות, רמות נמוכות של סידן ומגנזיום, צהבת יילודים ורמות נמוכות מדי של סוכר לאחר הלידה. בנוסף, הוא נמצא בסיכון גבוה יותר לסוכרת ולהשמנה בהמשך חייו בתור ילד או מבוגר.
אצל האם, סוכרת לא מאוזנת יכולה לגרום לריבוי מי שפיר, ללחץ דם גבוה, זיהומים בדרכי המין והשתן וללידה טראומטית. בנוסף, נמצא כי לנשים הסובלות מסוכרת הריונית סיכון של כ-50% לחלות בסוכרת מסוג 2 בתוך 16 שנים. הסיכון לכך עולה אצל נשים שנזקקו לאינסולין בהריון, אצל נשים הסובלות מהשמנת יתר ואצל נשים אשר במשפחתן מקרים של סוכרת סוג 2.
מה עושים?
ברגע שאובחנת כבעלת סוכרת הריונית, הטיפול הראשוני חייב להיות תזונתי ויש לפנות בהקדם לדיאטנית שתרכיב לך תפריט ותנחה כיצד לאכול. ברוב המקרים ניתן לטפל בעזרת דיאטה בלבד.
מומלץ לבצע בדיקות סוכר בעזרת מכשיר בשם גלוקומטר שינתן על-ידי הרופא, כך תוכלי לראות אילו מזונות מעלים לך את הסוכר מעל המומלץ ואילו לא ולעזור לעצמך לאזן את הסוכר בדם. ככל שתבדקי יותר פעמים ביום ולאורך זמן, כך תכירי את הגוף שלך ויהיה לך קל יותר לטפל בסוכרת.
את הבדיקות מומלץ לעשות פעם אחת בצום בבוקר וכשעה לאחר כל ארוחה. בצום רצוי שרמות הסוכר יהיו מתחת ל-95, שעה לאחר הארוחה מתחת ל-140 וכשעתיים לאחר הארוחה מתחת ל-120.
מה לאכול?
  • מומלץ לאכול כל מספר שעות ארוחות קטנות המכילות חלבון, פחמימה וירק. אין צורך להימנע לחלוטין מצריכה של פחמימות, אלא רק להפחית את כמותן בארוחה;
  • מומלץ לעבור לצריכת דגנים מלאים: לחם מלא, אורז מלא, קורנפלקס מלא מאחר שאלו נספגים בגוף בצורה איטית יותר ומורידים את רמות הסוכר בדם;
  • מומלץ להימנע ממתוקים ומעוגות ולקנות ממתקים, גלידות ומתוקים שעברו אישור של אייל (אגודת הסוכרת).
איך ניתן לשלב פחמימות בתפריט?
  • (הנחיות כלליות ולא מחליפות ייעוץ תזונתי)
  • מנת פחמימה שווה לכ-1 פרוסת לחם או 3 כפות ביתיות של אורז / פתיתים / תירס / קטניות וכדומה;
  • מנת פחמימה שווה לפרי 1 בינוני או חצי תפוח אדמה או חצי בטטה בינוניים.
באופן כללי, מומלץ שיהיו לך ביום כשלוש ארוחות עיקריות (לדוגמא: בוקר, צהריים וערב) המכילות עד שתי מנות פחמימה, כלומר עד שתי פרוסות לחם או עד שש כפות תוספת או פרוסה + שלוש כפות תוספת ובארוחות הביניים עד מנה אחת - פרוסה + ממרח או פרי או חטיף אנרגיה וכדומה.
מה לגבי פעילות גופנית?
מחקרים מראים, כי פעילות-גופנית סדירה לפני ובמהלך ההריון, מורידה את הסיכון לחלות בסוכרת הריונית אצל נשים עם השמנת יתר (BMI מעל 33) ומסייעת לאיזון סוכר אצל נשים עם סוכרת הריון.

הכותבת היא תזונאית קלינית B.Sc, ברשת סטודיו C, סניף רמת-גן
תאריך:  31/07/2012   |   עודכן:  31/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית פרי
שבו על כיסא בגב זקוף, אספו את הבטן פנימה, קרבו אוזן לכתף ימין מספר שניות    סובבו חמישה סיבובי כתף לפנים    שכבו על הגב, אספו ברכיים אל הבטן כשהידיים אוחזות מאחורי הברכיים, והחלו בניעות קטנות של הברכיים לכיוון בית החזה
מ. קרייזמן, וד"ר ר. רוב
שתפו זה את זה ברצונות ובפנטזיות שלכם    רומנטיקה חשובה בכל גיל ובכל צורה    אל תתנו לתירוצים כמו "לחץ בעבודה" ועיסוק במטלות הבית, להשתלט לכם על חיי המין
אסף גבור
מדיניותו של סלאם פיאד זכתה לשבחים רבים בעולם המערבי, אבל כעת מתברר: הפלשתינים מסתמכים על שנור. "כספי הסיוע", כלומר התרומות, הם בסיס הכלכלה הפלשתינית – מדיניות שמולידה יחסי תלות, חוסר עצמאות וכלכלה שברירית
יעל פרידסון
מה שנראה כמו רצף תקלות נקודתיות בשירות שמעניקה 'סיטיפס' קיבל אישור גורף מהמדינה    מהנספח הסודי המגדיר את פעילות הרכבת הקלה בירושלים, שהגיע לידי 'מקור ראשון', מתברר שהכול חלק מהחוזה: הירידה בתדירות הרכבות, העלייה בצפיפות בקרונות, ביטול קווי האוטובוסים המתחרים - והמדינה ממשיכה לשלם    יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: נגמרו ההנחות. החוזים הבאים יהיו בידי הציבור
איריס כהן
אחת הדרכים שהופכת נגישה יותר ויותר לאזן את משק הוויטמינים והמינרלים של ילדים היא מתן ויטמינים, הקיימים במגוון צורות מפתות    ההמלצה על מתן תוספות ויטמינים נכונה גם לילדים בעלי נטייה למחלות ויראליות חוזרות או זיהומיות וגם לילדים הסובלים מאסתמה ואלרגיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il