X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הדיקטטורים ששלטו בארצותיהם עד לאחרונה ביד חזקה הכירו היטב את "השד העדתי", הן בגרסתו השיעית והן בגרסתו הסונית, וידעו כיצד לרסנו (בסיוע מרתפי העינויים). כיום הדיקטטורים מסולקים זה אחר זה, השד יוצא מהבקבוק, והג'יהאדיזם פורח
▪  ▪  ▪
השד הדתי יוצר מהבקבוק [צילום: AP]
מלחמה על כל הקופה
מלחמת האזרחים בסוריה היא המשך של המאבק השיעי נגד הסונה: העלאווים השולטים בסוריה מציגים עצמם ככת שיעית, ולצדם עומדת קואליציה שיעית הכוללת את אירן וחיזבאללה. מולה מתייצבת קואליציה סונית – סעודיה, קטאר וטורקיה. המלחמה היא "על כל הקופה": על השלטון, על עצם הקיום ועל השאלה מיהי העדה האיסלאמית האמיתית, זו שתינצל מהגיהינום, השיעית או הסונית. ובינתיים שתיהן עושות גיהינום זו לזו

המסורת האיסלאמית (החדית') מצטטת את הנביא מוחמד שאמר: "אומתי תתפלג לשבעים ושתיים עדות, ורק אחת מהן תימלט (מהגיהנום)". מאז שמוחמד עצם את עיניו לעולמים בשנת 632 לספירה, עסוקים המוסלמים בשתי שאלות, האחת תיאורטית והאחת מעשית. התיאורטית היא מיהי אותה עדה צדקת וצודקת העתידה לרשת את גן העדן, ומיהן העדות האחרות ששערי הגיהינום ממתינים להן פתוחים לרווחה. השאלה המעשית, הנובעת מהתיאורטית, היא איך מוודאת כל עדה שהיא חיה בגן עדן כבר בעולם הזה, ואיך היא עושה גיהינום לעדות האחרות בחיים הקונקרטיים.

1,400 שנות סכסוך

השיעה לשלטון
השיעים טוענים שיש בקוראן שני פרקים המבססים את טענת השיעה לשלטון, ואילו הסונים טוענים שהפרקים האלו הם זיוף שיעי. לאורך ההיסטוריה נחשבה השיעה כקבוצה מורדת בשלטון ולכן דינו של כל שיעי היה מוות. במקומות שבהם שלטה השיעה זה היה גורלו של הסוני

העיסוק בשאלות אלה החל מיד אחרי הלווייתו של מוחמד, כאשר ישבו זקני המוסלמים להחליט מי יהיה החליף – המחליף – של מוחמד. עלי בן אבי-טאלב, בן דודו של מוחמד, שהיה גם חתנו, טען שהחליפות מגיעה לו, אבל טענתו לא התקבלה ושלושה אחרים מונו לחליפים לפניו. עשרים וארבע שנים ארוכות הוא המתין עד שהתמנה לחליף הרביעי. במשך זמן זה הוא גיבש סביבו קבוצת תומכים, שהיו מוכנים אפילו להיכנס למאבק אלים כדי לכבוש את עמדת השליט. הם היו השיעים הראשונים. המילה שיעה בערבית משמעה "סיעה", כלומר סיעת עלי.
לאחר שעלי נרצח בשנת 661 המשיך בנו חוסיין לטעון שהשלטון שייך לו, שכן הוא ממשפחת האשם, משפחת הנביא, ולא לחליפים ממשפחת אומיה, ענף אחר של שבט קורייש, שהשתלטו על השלטון. טענתו זו הפכה אותו למורד ובשנת 680 הוא נתפס על-ידי צבא השלטון ליד העיר כרבלא שבדרום עירק ונטבח יחד עם רוב משפחתו ותומכיו. אירוע זה הוא האירוע המכונן של השיעה עד היום הזה, והשיעים מציינים את ה"עאשורא" – היארצייט – של חוסיין בטקסי זיכרון, וחלקם מכים ופוצעים את עצמם עד זוב דם.
לאורך השנים פיתחה השיעה תיאולוגיה משלה והלָכה שונה מזו של הזרם המרכזי באיסלאם, הסונה, עד כדי כך שיש הטוענים שהסונה והשיעה הן שתי דתות שונות. סונים רבים רואים בשיעה סוג של כפירה, ושיעים לא מעטים רואים באופן זה את הסונים. שיעים רבים רואים בסוני "נג'ס", טמא. השיעים טוענים שיש בקוראן שני פרקים המבססים את טענת השיעה לשלטון, ואילו הסונים טוענים שהפרקים האלו הם זיוף שיעי. לאורך ההיסטוריה נחשבה השיעה כקבוצה מורדת בשלטון ולכן דינו של כל שיעי היה מוות. במקומות שבהם שלטה השיעה זה היה גורלו של הסוני.
המאבק בין הסונה והשיעה נמשך במלוא עוזו עד היום הזה, כשאירן מובילה את הצד השיעי ואילו סעודיה היא חלוצת האיסלאם הסוני. בסעודיה שולטת האסכולה החנבלית בגרסה הווהאבית הקיצונית שלה, ועל פיה השיעים הם כופרים. לכן השיעים הגרים במזרח סעודיה מדוכאים עד עפר: אסור להם לקרוא לתפילה ברמקולים כי הקריאה שלהם כוללת תוספת שיעית, אסור להם לציין את העאשורא בפומבי ואסור להם להפגין. השלטון הסעודי מתייחס אליהם בנחישות רבה וברגישות אפסית.
מלחמת אירן–עירק (1980–1988), שעלתה בחיי מיליון אנשים בשני הצדדים, הייתה חלק מהמאבק בין השיעה והסונה, שכן סדאם חוסיין היה סוני. בלבנון, חיזבאללה השיעי נאבק בסונים ובחבריהם על ההגמוניה בארץ הארזים, ובבחריין הרוב השיעי דובר הפרסית מנסה זה שנים להשתחרר מהמיעוט הסוני השולט בו ביד רמה ובזרוע נטויה. בשנה האחרונה, כשרוחות "האביב הערבי" הוציאו את הרוב השיעי לרחובות, כבשה סעודיה את בחריין והחזירה את השד השיעי בחזרה לבקבוק.
בלבנון, חיזבאללה כינה את עצמו בשם הזה ("קבוצת אללה") כמסר הטוען שהשיעים שייכים לאללה, ואילו הסונים, הנוצרים, הדרוזים, הציונים וכל האחרים הם "חזב א-שַיְטָאן" ("קבוצת השטן"). המאבק של חיזבאללה הוא מאבק עדתי לפני שהוא לאומי או פוליטי.
גם מלחמת האזרחים בסוריה היא המשך של המאבק השיעי נגד הסונה: העלאווים השולטים בסוריה מציגים את עצמם ככת שיעית, שכן הם רואים בעלי בן אבי-טאלב, מייסד השיעה, את התגלמות האלוהות בגוף אדם. לכן עומדת לצדם קואליציה שיעית הכוללת את אירן וחיזבאללה, ומולה מתייצבת קואליציה סונית – סעודיה, קטאר וטורקיה. המלחמה היא "על כל הקופה": על השלטון, על עצם הקיום ועל השאלה מיהי העדה האיסלאמית האמיתית, זו שתינצל מהגיהינום: השיעית או הסונית. ובינתיים שתיהן עושות גיהינום זו לזו.

עליית הסלפים

רבים מדברים כיום בדאגה רבה על תחיית האיסלאם בעקבות "האביב הערבי", שהחל בתקווה גדולה לדמוקרטיה שתציף את המזרח התיכון אך הגיע עד להשתלטות המפלגות האיסלאמיות על מצרים ותוניסיה, והביא לעלייה בכוח המפלגות האיסלאמיות במרוקו ובכוויית. המיליציות הג'יהאדיסטיות הרבות הפועלות בשטח סוריה נגד שלטון הבעת' הסוציאליסטי החילוני מגבירות את הדאגה מהאיסלאם הלוחמני, ובעיקר אם יצליחו המיליציות הללו לשים את ידן על נשק להשמדה המונית הנמצא בסוריה בכמויות גדולות.
בתוך כל הבליל הזה הופיעה על הבימה הפוליטית תופעת הסלפים. ארגונים אלה שואפים להחזיר את החברות האיסלאמיות אל סגנון החיים של "א-סלף א-סאלח" – "הקדמונים הצדיקים" – ומכאן שמם. חלקם עושים זאת באמצעות דעווה, פעילות חברתית, אך חלקם דוחקים את הקץ ומשתמשים בג'יהאד המלחמתי כדי להשיג את מטרתם. התנועות הסלפיות שהצטרפו לפוליטיקה במצרים בשנה האחרונה זכו ברבע ממושבי הפרלמנט, ובסוריה מיליציות אנטי-שלטוניות רבות נושאות סממנים סלפיים ג'יהאדיסטיים.
קבוצות סלפיות אלימות משחיתות באופן קבוע מונומנטים שמקימות קבוצות הנתפסות בעיניהן ככופרות: הטליבאן באפגניסטן השחיתו במארס2001 את פסלי בודהה; לפני כחודשיים השחיתו קבוצות סלפיות מצבות ומבנים של צוּפים (פלג מיסטי איסלאמי) בטימבוקטו שבמאלי, ולפני שבוע הרסה קבוצה סלפית בלוב מסגד וכיפה של צופים בבירה טריפולי, לאור היום ומבלי שאף אחד העז למנוע זאת מהם. הנשק שנשאו ההורסים שכנע את האחרים להישאר במרחק ביטחון.
בתוניסיה שלאחר "האביב הערבי" פועלות כמה קבוצות סלפיות, ולאחרונה התפרסם סרטון המציג אחת מהן בטקס שבו חבריה שוחטים בחור שהעז להתנצר. חלק מהקבוצות האלימות הפועלות בעירק מאז 2003 וכן במדינות מוסלמיות רבות בכל רחבי העולם מציגות את עצמן כסלפיות ג'יהאדיסטיות, כשמעל כולן מרחפת דמותו בת האלמוות של אוסאמה בן-לאדן והמודל המצליח של אל-קאעידה.
חשוב לציין שהסלפים הם סונים, והמאבק שהם מנהלים הוא נגד סונים, שיעים, נוצרים, יהודים וכופרים באותה מידה, שכן בראייתם כל מי שאינו סלפי ג'יהאדיסטי דינו לרשת גיהינום, בעולם הבא כמו בעולם הזה, והסלפים הג'יהאדיסטים הם הממונים מטעם עצמם על גובה הלהבות שעליהן ייצלו כל מי שאינם שותפים לדרכם.

זהירות, תאים רדומים

האיסלאמיזציה שמשקיפים רבים רואים בימים אלה במזרח התיכון היא תופעה קיימת, וההשפעה הגוברת של מפלגות איסלאמיות על החיים הפוליטיים היא מוחשית ואמיתית. עם זאת, תופעה חשובה וחזקה יותר היא צאתו של השד העדתי מהבקבוק שבו היה כלוא כל עוד שלטו הדיקטטורים במרחב. מובארק במצרים, קדאפי בלוב, בן-עלי בתוניסיה, סאלח בתימן ואסד בסוריה, כולם ידעו והכירו היטב את "השד העדתי", הן בגרסתו השיעית והן בגרסתו הסונית, ונקטו כל אמצעי שהיה ברשותם, ובעיקר מרתפי עינויים, כדי לטפל בג'יהאדיזם העדתי שאין לו מגבלות של חוק או מוסר. כיום הדיקטטורים מסולקים זה אחר זה, והג'יהאדיזם פורח.
תנועה איסלאמיסטית שהגיעה לשלטון, גם אם היא מתנהגת באופן מקובל, עלולה לשאת ברחמה קבוצה ג'יהאדיסטית שתהפוך את חי קבוצת-האם לגיהינום. שלטון איסלאמי כמו זה שבמצרים, בסעודיה, בעזה או באירן נוטה להעלים עין מהקבוצות הקיצוניות, שכן הוא רואה בהן סוג של אנשים טובים יותר ונאמנים יותר ממנו לאיסלאם המקורי. רק כאשר קבוצות אלו פוגעות בשלטון הוא מתעורר לפעולה נגדן, אבל פעולה זו תהיה תמיד מוגבלת בשל אי רצונו להתנהג כמו הדיקטטור שסולק. השלטון יעדיף להגיע להסדרים עם הקבוצות הג'יהאדיסטיות, אבל הסדרים אלו הם קצרי מועד, בשל האופי הדינמי של הקבוצות ונטייתן לדחות כל שלטון.
מדינות שיש בהן ציבור מהגרים איסלאמיים, חייבות לעמוד על המשמר ולפקח היטב על הנעשה בקרב קבוצות מהגרים בדלניות השומרות בקנאות על סממנים מסורתיים, שכן יש סיכוי לא קטן שקבוצות אלו יְפתחו מאפיינים ג'יהאדיסטיים. פעילותן הג'יהאדיסטית תציב את המדינה המארחת כמטרה, אך גם את קבוצת-האם האתנית, שכן היא איננה פעילה מספיק ואיננה נאמנה מספיק לאיסלאם על-פי גישת הג'יהאדיסטים. קבוצות ג'יהאד מהגרות אלו, המורכבות בדרך כלל מבני מולדת אחת, קשות מאוד לחדירה מודיעינית, שכן הן סגורות ומבוססות על היכרות אישית ונאמנות מוחלטת לקבוצה. ככל שהקבוצה קטנה יותר והומוגנית יותר, כך היא עלולה להיות מסוכנת יותר.
אירן מקיימת קשר עם קבוצות ג'יהאדיסטיות, בעיקר שיעיות, בכל רחבי העולם, המשמשות "תאים רדומים" הממתינים לפקודה. שקי הדואר הדיפלומטי של אירן משמשים אמצעי להעברת אמצעי לחימה עבור תאים אלה, שכן השקים הדיפלומטיים אינם עוברים ביקורת ביטחון במדינות המארחות. שגרירויות אירן בכל העולם משמשות מחסני נשק, תחמושת ואמצעי חבלה, כמו שהן משמשות בסיסי מודיעין, הפעלת סוכנים ומשתפי פעולה. יש להניח שחלק משגרירויות סעודיה פועלות באופן דומה מול סונים מקומיים. מעקב אחרי שגרירויות אלה ואחרי פעילות אנשיהן יכול לתת למנגנוני הביטחון של המדינה המארחת מידע רב על פעילות חתרנית וג'יהאדיסטית בתוך המדינות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/10/2012   |   עודכן:  09/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוזרים לשד העדתי
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
ערב ושאר ירקות
הצופה בערב  |  9/10/12 12:47
2
זה לא מצחיק?
סקרן  |  9/10/12 20:23
3
האסלם במשבר, אך בנתיב החילון
פועה  |  10/10/12 12:52
 
- אינך יודעת להבחין בין רצוי למצ
ד.ט.  |  10/10/12 14:21
 
- זה עוות אופטי זמני.
פועה  |  10/10/12 16:11
 
- תגובה לד.ט ולפועה
שם חם ויפת  |  10/10/12 16:13
 
- מה קשור טוב או רע לתהליך שיקרה
פועה  |  10/10/12 19:57
 
- ניתוח מעולה - החולה מת....
נחום שחף  |  11/10/12 11:26
4
למפלצות טרף מוסלמיות אלו מסרו ל"ת
רבין ופרס את ארצי  |  10/10/12 13:36
5
לגיהנום האיסלמי השליכו אותנו  ל"ת
רבין ופרס הפושעים  |  10/10/12 13:58
 
- זה שוב אתה קוקי?.משה רבינו.
הגוי..  |  12/10/12 19:58
6
בנושא העדתי,הימרתי על השיעים.
הגוי..  |  12/10/12 19:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נבון
טושטש הפער האישיותי, המוסרי והחוקי שבין מבוגרים לילדים. חברת המבוגרים הופכת אינפנטילית יותר ויותר, בעוד חברת הילדים מאמצת יותר ויותר סממני בגרות מדומה
אריאל כהנא
הרב בני אלון לא מתגעגע לפוליטיקה שעזב לפני ארבע שנים. מאז הוא מפנה את הכישורים והקשרים שלו לאיתור זרמים נוצריים בעולם התומכים בישראל. את הפרשייה של אחיו, הרב מוטי, הוא מכנה "רצח בכיכר העיר"
ערן בר-טל
שי אגסי, שנבחר לרשימת האנשים המשפיעים בעולם, הציג מודל חדשני שמתיימר לתת מענה לנקודת התורפה של כלי הרכב החשמליים. פיטוריו עוררו דאגה בקרב המשקיעים, וגם אנחנו צריכים לדאוג, בהיותנו מושקעים ב'חברה לישראל' של שותפו באמצעות קרנות הפנסיה
איתמר לוין
השופטת רות לבהר-שרון מבית המשפט המחוזי בתל אביב מנהלת דיונים ביד רמה, בבקיאות רבה בחומר ובירידה מהירה לעומקן של הסוגיות המרכזית. חבל רק שהיא מאחרת ביותר מ-40 דקות
אשר שכטר
למה מממנת ממשלת ספרד 65% מאימפריית ההימורים של אדלסון במדריד? ביוני קיבלה המערכת הבנקאית הספרדית סיוע של 100 מיליארד יורו מהאיחוד האירופי    כעת, חוששים בספרד, ילך חלק מהכסף שנועד להציל את המערכת הבנקאית למיזם נדל"ן מהסוג שהפיל אותה מלכתחילה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il