X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נטילת גלולות, המונעת את תהליך הביוץ, ידועה כגורם המוריד סיכון לסרטן השחלות ריבוי מחזורי ביוץ, מגדיל את הסיכון להיווצרות של ציסטות בשחלות, בעיה העלולה להוביל לעיתים לאובדן הפריון
▪  ▪  ▪
ימים בטוחים [צילום: פלאש 90]

הביוץ הינו אחד מן התהליכים המרכזיים במערכת הרבייה הנשית. תהליך זה, במסגרתו מבשילה ביצית ומגיעה לשחלה, מהווה את השלב הראשון בתהליך ההפריה והכניסה להריון.
בניגוד לגברים שפוריותם קיימת בכל רגע נתון (בהנחה ואינם סובלים מאי פריון), נשים פוריות בימים מאוד מסוימים במהלך החודש - ימי הביוץ.
לימי הביוץ עצמם אין בדרך-כלל תופעות מטרידות, למעט כאבים קלים. עם זאת, כשלא מתרחשת הפריה של הביצית (וכניסה להריון), יופיע הדימום של מחזור הווסת, שילווה בשינויים הורמונליים ולעיתים גם בתופעות של עצבנות, כאבים שונים, דכדוך ומיגרנות.

מתי הוא מגיע?

כשהמחזורים סדירים, קל מאוד לחשב את מועד הביוץ אשר מגיע בדרך-כלל בדיוק 14 ימים לפני היום הראשון בו צפויה הופעת הדימום. במידה והמחזורים אינם סדירים, אך עדיין מדובר בקבלת מחזור אחת ל-30 ימים בערך, אז הביוץ יגיע בין היום ה-12 ל-16.
דרך נוספת לאבחון הביוץ, היא באמצעות ערכות שונות לבדיקה עצמית של ביוץ ואילו הדרך האחרונה היא באמצעות ניטור של טמפרטורת הגוף ובחינת סמיכות ושקיפות ההפרשות הנרתיקיות. הפרשה מימית ושקופה, תלווה בדרך-כלל את תהליך הביוץ והפרשות סמיכות יותר תלווינה את השלב שלפני המחזור.
הניסיון לחזות את מועד הביוץ, הינו ניסיון לגיטימי ונפוץ עבור בני-זוג המעוניינים להגדיל את סיכויי היקלטות ההריון. עם זאת, זוגות אשר משתמשים בחישוב ימי הביוץ על-מנת להימנע משימוש באמצעי מניעה, מסתכנים בהריון בלתי רצוי. בהקשר זה חשוב לזכור, שמה שלא קורה בחודש הראשון, לבטח יקרה באחד מהחודשים שאחריו. אומנם הפריית הביצית תיתכן במשך יום-יומיים בלבד, אך עם זאת, לעיתים הביוץ מקדים או מגיע באיחור. מעבר לכך, שרידות הזרע בנרתיק עשויה להגיע לחמישה ימים, כך שהסיכון או הסיכוי (תלוי מאיזו נקודת מבט) להפריה והריון הוא גדול.

מתי הוא לא מגיע?

הביוץ אינו מופיע כשקיימת בעיה בריאותית או הורמונלית, אבל לא רק במקרים אלו. נשים הנוטלות אמצעי מניעה הורמונליים, דוגמת הגלולה, אינן מבייצות. למעשה, המחזור שנשים אלה חוות, נובע מההפסקה המלאכותית בשימוש באמצעי המניעה ואינו מגלם את כל מחזור הרבייה הכולל ביוץ, התעבות של רירית הרחם ונשירת הביצית ורירית הרחם עם הופעת הווסת.
בעקבות זאת, מחזור מדומה זה הוא בדרך-כלל קל יותר. למרות זאת, הוא עדיין מטריד ומחייב נשים רבות לבצע שינויים בשגרת החיים, להימנע מפעילות ספורטיבית, להיעדר מהעבודה וכן הלאה. בעקבות זאת, חלק מן הנשים מבצעות חיבור של מספר חפיסות גלולות ומדלגות על המחזור. אומנם אין איסור על כך, אך במקרים אלה רצוי להשתמש בגלולות המיוצרות ומאושרות רפואית לנטילה ברצף במשך שלושה חודשים, דוגמת סיזוניק. גלולות אלה מאפשרות לנשים לדלג על מחזורי וסת באופן בטוח.

הקשר בין ביוץ, סרטן ופריון

במחזור ביוץ מתרחשת פציעה של פני השטח של השחלה. מחקרים הוכיחו, כי ריבוי תהליכי פציעה והחלמה בשחלה, מעלים את הסיכון לסרטן השחלות. לכן, נטילת גלולות, המונעת את תהליך הביוץ, ידועה כגורם המוריד סיכון לסרטן השחלות.
מעבר לכך, ריבוי מחזורי ביוץ, מגדיל את הסיכון להיווצרות של ציסטות בשחלות, בעיה העלולה להוביל במקרים מסוימים לאובדן הפריון. גם במקרים אלה, גלולות עשויות לסייע בהקטנה והעלמה של ציסטות בשחלות ולמעשה לסייע בשמירה על הפריון העתידי.

מעלה את החשק המיני?

מעבר לסיכונים הכרוכים בריבוי מחזורי ביוץ, ישנן גם תופעות נוספות הנלוות לתופעה. במהלך הביוץ, חלק מן הנשים חוות עלייה בחשק המיני. יתרה מזאת, מחקרים גילו שבמקרים מסוימים, העדפותיהן המיניות תשתנינה והן תעדפנה גברים עם רמות טסטוסטרון גבוהות יותר (לדוגמא, גברים עם פנים מאוד גבריות).
מעבר לכך, עבור חלק מן הנשים היכולת ליהנות מיחסי-מין ולחוות אורגזמה, עשויה אף היא להשתפר בתקופה זו. חשוב לציין בהקשר זה, כי עבור נשים רבות, דווקא השחרור מהדאגה של כניסה להריון והאפשרות לקיום יחסי-מין ספונטניים עם בן-הזוג, משפרת את חיי המין.
מחזור הביוץ ויחד עימו מחזור הווסת, הם תהליכים טבעיים הקורים בגוף האישה. לתהליכים אלה השפעות חיוביות ושליליות. הביוץ רצוי עבור נשים המעוניינות להיכנס להריון, אך מנגד, הביוץ ומחזור הווסת המגיע אחריו, עלולים להוות מטרד עבור נשים שאינן מעוניינות להיכנס להריון.
בעידן המודרני, לכל אישה יש את האפשרות לבחור באופן בטוח את אמצעי המניעה בו היא תשתמש ולקבוע את תדירות הביוץ ומחזור הווסת בהתאם לצרכיה.

הכותב הוא מומחה לגניקולוגיה ומיילדות, בבית-חולים מאיר
תאריך:  19/06/2013   |   עודכן:  19/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל מה שלא ידעת על השפעות הביוץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דוקטור, סתם שאלה היפותטית
מתעניין  |  19/06/13 11:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוש מיימון
בכל שנה, מתכבד גביר יהודי אחר בקהילה להיות אורח הכבוד של הערב החגיגי שמארגנת 'ישיבה גדולה'. כל מושב נמכר לפחות ב-750 דולר, כשכל ההכנסות הן קודש לבית הספר. השנה הרימו מחווה הוקרה לסטנלי בלייק, שככל שמכירים אותו יותר - נפעמים ממזגו החם, מנדיבות לבו ומרשימת התרומות ומפעלי ההתרמה שלו לקהילה היהודית באל.אי ובארץ ישראל
חגית כהן
קניוק היה פילוסוף של יופי ותוגה אשר השפה שימשה לו פילגש במשך 50 שנה. כתיבתו נעה בין ריאליזם והזיה, בין הכאה עצמית והתרסה, בין ציניות מרושעת ובין סנטימנטליות שטוחנת את הלב לאבקה    במותו השאיר אחריו רעיה, שתי בנות, נכד ועולם ספרותי תפל
רונן מואס
קיבלתם תמונה שתעשה משהו מדהים אם תעשו לה לייק? התבקשתם לתת את הלייק שלכם כדי לתרום דולר לילדים חולים? הבטיחו לכם סמסונג חדש במתנה עבור הלייק שלכם? מדובר בהונאה
עליס בליטנטל
מכל התערוכות המרהיבות המוצגות במוזיאונים שהיו פעם ארמונות בוינה בחרתי לפתוח את סדרת הביקורות בתערוכת Gottfried Helnwein במוזיאון Albertina. הלנוויין (1948), אחד מגדולי האמנים האוסטרים בני זמננו, עוסק כל שנותיו ביצירות בהן הוא יוצא חוצץ כנגד הטרדות ועינויי ילדים (במיוחד), נשים וחלשים. יצירותיו מדהימות ומקפיאות דם לעתים
חיים נוי
הבמאית איה קפלן הצליחה ללהטט עם להקת שחקנים מוכשרת והפיקה מחזה קולח, מצחיק, מרגש, מותח והזוי לפעמים, המעניק לצופים שעה קלה של משב רוח צונן בימות הקיץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il