X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מתוק יותר מהסוכר הלבן ומומלץ יותר לשימוש הוא בעל רמה קלורית נמוכה יותר, נספג מהר יותר ומספק אנרגיה זמינה לגוף בזכות ריכוז הסוכרים הגבוה, הוא אינו מתקלקל, אך עשוי לשנות את מרקמו בהתאם לטמפרטורה בה הוא מצוי
▪  ▪  ▪
אין להפריז באכילת דבש [צילום: פלאש 90]

ישראלי ממוצע צורך בחודש תשרי כחצי קילו דבש, ובמהלך השנה כולה צורכים צרכני ישראל כ-5,000 טון דבש. כמחצית כצפוי נצרכת בתקופת החגים, אולם סגולותיו של הדבש ידועות עוד מתקופת ימי קדם, עד כי שלמה המלך, החכם מכל אדם, אמר: "אכל בני דבש כי טוב ונופת מתוק על חיכך" (פסוק יג', פרק כ"ד, משלי).
אז מה יש בו בדבש שמעניק לו יכולות בריאותיות ורפואיות?
הדבש, מופק מצופי פרחים על-ידי דבורי הדבש ומכיל רכיבים ייחודיים, שמביאים לשימוש נרחב בו בצורות מגוונות כמקור לתזונה, רפואה ואסתטיקה. על-מנת לרדת לעומקן של היכולות השונות הטמונות בדבש ובהרכבו, יש להבין את דרך ייצורו הטבעית. הדבש נוצר מצופי פרחים, המכילים מים, פחמימות, חומצות אורגניות, ויטמינים, מינרלים, חומרי צבע וריח ומרכיבים כימיים נוספים.
סוגי הדבש השונים הנבדלים זה מזה בריחם וצבעם, הינם תוצאה של סוג הפריחה ומקום הפרחים מהם נאסף הצוף. את הצוף אוספות הדבורים העמלות באמצעות חדק וכבר במעופן מהפרחים לכוורת, הן מפרישות אנזים מסוים, שמפרק את הסוכרים בצוף ומתחילות בתהליך עיבוד לקראת הפיכתו לדבש. בכוורת עובר הצוף תהליכים נוספים, התורמים להפיכתו לדבש, נאגר בחלות הדבש וכשהוא מוכן, אוטמות הדבורים את תאי הדבש באמצעות שעווה שהן מייצרות, בכדי לשמרו.
מרכיבו העיקרי של הדבש הוא הסוכרוז, ההופך בתהליך יצירת הדבש לשני חד-סוכרים: גלוקוז ופרוקטוז. כמות הפרוקטוז שמכיל הצוף היא הקובעת את מידת מתיקותו של הדבש. הדבש מתוק יותר מהסוכר הלבן ומומלץ יותר לשימוש, מאחר שהוא בעל רמה קלורית נמוכה יותר, נספג מהר יותר ומספק אנרגיה זמינה לגוף. בזכות ריכוז הסוכרים הגבוה, הוא אינו מתקלקל, אך עשוי לשנות את מרקמו בהתאם לטמפרטורה בה הוא מצוי.
בדבש רכיבים תזונתיים הכוללים ויטמינים מקבוצת B, ויטמין C ,A ,K ועוד), מינרלים (ברזל, סידן, אשלגן, נתרן ועוד), אנזימים, חלבונים ועמילנים שונים, שהרכבם נמוך יחסית ומשתנה לפי סוג הפרחים שמהם הוא נוצר.
בנוסף, בדבש קיימים למעלה מ-30 סוגי פלבנואידים, שהינם נוגדי חמצון, המנטרלים רדיקלים חופשיים ומתכות רעילות ובכך מסייעים בנטרול חיידקים, מניעת התפתחות דלקת וזירוז ריפוי פצעים.
עם זאת, אין להפריז באכילתו של הדבש והרמב"ם, שנודע בבקיאותו וידיעותיו הענפות בתורת הרפואה, ממליץ על צריכה מוגבלת של עד שתי כפיות ליממה ומעיד עליו כי הוא מזון מרפא, המטהר את הדם ומסדיר את פעולת דרכי העיכול.
הדבש אנטיספטי, בעל יכולות אנטי בקטריאליות ובעל יכולת לספוח נוזלים ולשחרר מי חמצן. לכן הוא יעיל לטיפול בכוויות, בחבישת פצעים ופועל כאנטיביוטיקה חיצונית טבעית, מייבש את הפצע ותורם להחלמתו. כמו-כן, הדבש יעיל לטיפול במחלות כבד, יעיל נגד בצקות, מרפא כיבי קיבה, מסייע לטיפול בקוצר נשימה, לטיפול בדלקות גרון, מחזק את המערכת החיסונית ומעלה את רמות האנרגיה והערנות.
סכנה לתינוקות!! דבש עלול להכיל גם כמות קטנה של חיידקי בוטוליניום, העלולים להפריש חומר רעיל, שיכול לגרום לתגובה אלרגית קשה במיוחד בקרב ילדים. לכן, מומלץ להתחיל לתת דבש לילדים רק מגיל שנה, בכמויות קטנות בהתחלה ולעלות בהדרגה.
בדבש נעשה שימוש גם בתחום הקוסמטי והוא נמצא כבעל יתרונות חשובים בתהליכי אנטי אייג'ינג, מסייע בהחייאת העור, תורם לריכוך וגמישות עור הפנים והגוף, מסייע לטיפול בפצעונים, מרגיע גירויי עור שונים ואף מחזק את שורשי השיער ומאט נשירה. הודות להרכבו ותכונותיו הייחודיות של הדבש, צריכה נבונה שלו, על בסיס קבוע, יכולה להמתיק את הבריאות ואת המראה.
כאשר קונים דבש, חשוב לבחון את רשימת הרכיבים בכדי לוודא שאכן קניתם דבש טבעי ללא תוספת סוכר, מים, ממתיקים, חומרי טעם, חומצות לימון, חומרים משמרים ועוד. לאחר פתיחת הדבש, מומלץ להחזיק אותו במקום קריר וחשוך, על-מנת למנוע התפתחות של פטריות או כניסה של נמלים.

הכותבת היא מנהלת מחלקת דיאטה ברשת סטודיו C
תאריך:  29/10/2013   |   עודכן:  29/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אגב ביקור אצל השופטת רמה לאופר-חסון בבית המשפט בקריות, נחשף המדור בצורה בלתי אמצעית לאופן בו מופעל על נאשם לחץ להסכים להסדר טיעון, בתנאים בהם הוא בקושי יכול לחשוב
עליס בליטנטל
מול גל התרבות המזרחית (שדומה להפליא לתרבות שכנינו), שמציפה את הארץ בלי די, הרי הצגות תיאטרון היידישפיל מאזנות את המשקל, וגורמות לדור שחווה את התרבות המזרח-אירופית, ובמקביל - לצעירים שלא ידעו את טעמה – ליהנות ולהתרגש בכל פעם מחדש בהצגות היידישפיל
עמוס אריכא
שבעים שנה למותו של שאול טשרניחובסקי: פכים קטנים, חסרי חשיבות, מפה ומשם, רובם דרך עיניו של ילד, על אודות אחד מגדולי השירה העברית לדורותיה
רונן מואס
אפשר לומר שהמחשב והאינטרנט נמצאים איתנו כבר מספיק זמן כדי שרובנו ניחשב ל"מבינים". כאשר אנחנו מקבלים אימייל שמספר לנו בהתלהבות שזכינו במיליון דולר או שמבקש מאתנו את פרטי הבנק, אנחנו אומרים "כן בטח" - ולא לוחצים, אז איך בכל זאת אנחנו נופלים בפח?
ראובן לייב
"הטאבון והמנגל" התל אביבית היא מסעדה מזרחית כשרה, שנחשפה לעינינו במלוא כיעורה. הפרסומת הבטיחה, אומנם, גדולות ונצורות, אבל רחוקה הייתה מלשקף את המציאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il