X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הצגה עם טעם [צילום: יעל אילן]
"המקצוען" בחאן הירושלמי
כשרונו של דושאן קובאצ'וביץ' (סרביה1948) ליצור מחזות המבוססים על מה שקרה, בתיבול הומור, עוקצנות, ביקורת ודרמה, הביאוהו לכתוב את "המקצוען" שעולה בתיאטרון החאן הירושלמי
הנאה מושלמת [צילום: יעל אילן]

סיפורו האישי של המחבר והיות דמותו השתקפות המציאות בה הקומוניזם הטוטאליטרי עמד לפשוט את הרגל, מהווים את הבסיס להצגה מיוחדת זו. אין זה הטירוף והדימיון של "הטרילוגיה הבלגרדית" שעלתה בארץ פעמיים בשנים האחרונות (בסטודיו יורם לוינשטיין ובבית צבי, ורק לאחרונה - בשם "לך לך מארצך" בת' תמונע). ב"המקצוען"- הרעיון המרכזי והפאנץ' ליין מסתכם בזה שהמציאות של שליטת המימשל בגורלו של האזרח, בלי קשר למה הוא עצמו החליט ומדוע דווקא הוא נבחר - מזכירה את ספרו של אורוול "1884".
סופר-כושל, שכל ימיו הוציא רק שני ספרים, נבחר לפתע לשמש עורך הוצאת ספרים ממשלתית. נכון, שכאשר השלטון היה קומוניסטי, הוא היה נגדו, אך גם השלטון הרפובליקאי לאחר מהפכות המתרחשות חדשים לבקרים בבלקן, לא היה שונה. מסתבר שהמשטר עוקב ומצוטט לאנשים ומקליט כל מילה שהם אומרים. כך הצטבר ונאסף על גיבור המחזה, כמו גם על המחבר, "תיק" שממנו נוצר החומר למחזה. ובתוך כך, סיפור המחזה - הוא שמהווה את הטריגר למחזאי לשוב ולכתוב ספר לאחר הפסקה רבת שנים טבולה ביאוש.
דודו בן זאב הוא הסופר, שמזכירתו הנאמנה בלי גבול, אישה מצודדת ומקסימה, היא גם המאהבת שלו. יעל טוקר, שמשקפי המזכירה מסתירים את יופיה, עוברת לאורך המחזה יחד עם הבוס את כל שלבי ההפתעה, אותם מנחית עליהם האורח המוזר והמפתיע - הסוכן הסמוי לוקה לאבאן. באותה עת, לא רק שסופר מתוסכל (יוסי עיני) עומד לרצוח את העורך באקדחו, כי נמאס לו שספרו נדחה ע"י ההוצאה לאור, ולא משנה שלא העורך החדש, הנוכחי גרם לזאת. הוא בשלו, באחת, מתעקש להגיע למשרד העורך תיאו, כשהוא שתוי עד שדעתו מתבלעת, והסצינה של יוסי עיני המחונן והרבגוני ברגעי הטירוף התוקף אותו שם - היא מהסוערות והמשובבות ביותר בהצגה. ברמת משחקו הוא מזכיר את רפאל קלצ'קין המנוח, שגם תפקיד של שני מילים: "בלונים, בלונים" הפך אותו לאבן דרך בתולדות התיאטרון. כך גם עיני נחרט בזכרון הצופים בתפקידו זה של המשוגע.
הסוכן הסמוי, לוקה (אריה צ'רנר באחד מתפקידיו הגדולים ביותר) באלגנטיות, מיסתוריות, כמעט בהיפנוט, מצליח לחדור למשרדו של תיאו, ומביא עמו בסצינה אחר סצינה גילויים כאלה לתיאו, שהופכים את קערת חייו על צידה. למעשה, צ'רנר מחזיק את רוב זמן הבמה, ומהווה את הציר שעליו נע המחזה. הדו-קרב המילולי בין תיאו ללוקה, הוא מעדן של ממש הודות לתרגומה המופתי של דינה קטן בן ציון, משוררת ומתרגמת מהמעלה הראשונה, ומהמקור. הסצינה בה דודו בן זאב נחשף הודות ללוקה אל פרטיו האינטימיים ביותר בעברו, ונשבר נפשית - מהווה עבור בן זאב את ליבת תפקידו.
הבימוי של מור פרנק כאן מהווה ציון דרך בהישג בדרכה האמנותית. ראשית - הודות למקצוענות של חברי להקת החאן, כולם בעלי ניסיון עוד מ"הבימה", "גשר" "הקאמרי" וכו'. כך גם עיצוב הבמה הנכון והריאליסטי של כנרת קיש, התלבושות של דליה פן הלר והמוזיקה של רועי ירקוני (קלידן "נקמת הטרקטור" בין היתר), והעריכה של הדרמטורגית מרים יחיל-וקס.
הצגה עם טעם, רמה ומרכיבים מגוונים המספקים כל חך. הנאה מושלמת.

תאריך:  03/07/2014   |   עודכן:  03/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"המקצוען" בחאן הירושלמי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
גם אני צפיתי בהצגה ומזדהה עם
כל מלה של עליס  |  3/07/14 20:56
2
השבוע בבית ציוני אמריקה חזיתי
ronny  |  4/07/14 12:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
יהושע לובינסקי, בעל קרקע במתחם פוליגון בראשון לציון, דורש לפטר את עורכי-הדין קרוק-קורמן, ומניח שיחקרו את ראש העירייה דב צור    התגובות יימסרו לבית המשפט עד 4 בספטמבר    מי צריך 18,000 דירות בעיר אחת, בבת אחת?
גדי בן-לביא, אבירם היכל
המפסידים הגדולים הם הילדים שלוקחים תרופה פסיכיאטרית מבלי לדעת, וזאת כדי לטפל במחלה שלא באמת קיימת    כן, הם אולי יהיו מרוכזים לכמה שעות, אבל החומרים הכימיים המוכנסים לגופם, תופעות הלוואי והרעיון הבסיסי שאני יכול להצליח רק באמצעות כדור, הם הדרך הבטוחה לכישלון בטווח הארוך
ד"ר הדס פראג-נוה
הקיץ הגיע ויחד איתו אחת התופעות המעיקות - פטריות בכף הרגל    מה גורם להן להופיע, מה ההבדלים ביניהן, וכיצד ניתן לטפל בהן
ראובן לייב
המסעדה המובחרת, הממוקמת בכיכר קדומים ביפו, מציעה לסועדיה מעדנים קולינריים מן השורה הראשונה, והיא מומלצת בכל פה למיטיבי-טעם, שאינם מוכנים להתפשר על סתם ארוחה
זכי הלר
עם תחילתן של חופשות הקיץ, להלן המדריך המלא להורים: כך תשמרו על הילדים בחופשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il