X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הטיפול באטופיק דרמטיטיס הינו ממושך ומותאם למצבים השונים - החל מתקופות שקטות ועד למצבים של החמרות במחלה משחות סטרואידליות משמשות לעיתים תכופות בטיפול באטופיק דרמטיטיס יעילותן רבה ומוכחת ולעיתים אין אפשרות להימנע מהשימוש בהן
▪  ▪  ▪
יכול להופיע בכל גיל [צילום: פלאש 90]

אטופיק דרמטיטיס היא בעיית עור דלקתית כרונית עם התלקחויות והטבות, המאופיינת בגרד ויובש של העור עם פריחה אופיינית. זהו מצב היכול להופיע בכל גיל החל מהינקות, דרך הילדות ועד לגיל המבוגר, כאשר הן השכיחות והן החומרה מוגברים בילדות ונוטים לסגת עם ההתבגרות.
שכיחות אטופיק דרמטיטיס בעולם המערבי מגיעה לכ-20% מאוכלוסיית הילדים ואילו במדינות מתפתחות, שיעור הלוקים במחלה הוא של אחוזים ספורים בלבד, עם נטייה לאטופיק דרמטיטיס בערים הגדולות - בעיקר באזורים מתועשים ופחות באזורים כפריים.
באיזה גיל מתחילה המחלה?
אטופיק דרמטיטיס מופיעה לרוב בשנה הראשונה לחיים, כאשר כ-80% מהמקרים יבואו לידי ביטוי עד גיל חמש שנים.
האם קיימת נטייה לאטופיק דרמטיטיס?
שכיחות אטופיק דרמטיטיס בקרב הורים לילד הלוקה במחלה, עשויה להגיע עד לכדי שני שליש מהמקרים. במחקרים נמצאו מספר גנים, אשר במצבים בהם חלה בהם פגיעה, תיתכן הופעת אטופיק דרמטיטיס, כמו למשל הגן לפילגרין. עם זאת, כיום אי-אפשר לאפיין במדויק את הסיבה הגנטית למחלה, אשר יתכן שהיא קשורה למספר פגמים המובילים לתמונה קלינית דומה. למרבית חולי אטופיק דרמטיטיס, או לבני המשפחה הקרובים אליהם, רקע של קדחת השחת או אסתמה.
מהם התהליכים בגוף, הגורמים לפרוץ המחלה?
למרות המחקר הרב הנערך בנושא זה, אין עדיין תשובה חד-משמעית מקובלת בנושא זה. התשובה המקובלת, היא כי נוצר שילוב של נטייה גנטית, יחד עם פגם במערכת החיסונית, וכשלון של העור בתפקידו כחיץ בפני גורמים זרים חיצוניים. הפגיעה בתפקידו של העור כחיץ כלפי הסביבה, באה לידי ביטוי ביובש של העור, הזעה מוגברת וכתוצאה גרד. העור חדיר יותר לגורמים מהחוץ, כגון אלרגנים ומזהמים.
האם קיימים גורמים חיצוניים המחמירים את המחלה?
מעבר לגורמים הפנימיים, קיימים מספר גורמים העלולים לגרום להתפרצות או להחמרה באטופיק דרמטיטיס, כגון: סטרס נפשי, מזג-אוויר יבש וחם, מזהמים שונים - הן חיידקים והן וירוסים, חומרים מגרים כגון חומרי ניקוי. כפי שצויין, לסביבת המגורים - בעיקר באזורים מתועשים, גם כן השפעה לא מבוטלת על אטופיק דרמטיטיס.
כיצד באה לביטוי המחלה?
התלונה העיקרית באטופיק דרמטיטיס, היא הגרד היכול להגיע למצב בלתי נסבל, מלווה בהפרעות בשינה ובתפקוד. פריחה אופיינית מופיעה במקביל לגרד, כאשר היא מאופיינת בהחמרות ובהטבות לסירוגין, אך לעיתים קרובות תהפוך לכרונית בדרגות עוצמה משתנות. הפריחה עצמה מורכבת מנגעים קטנים מורמים מעל-פני העור, המתמזגים לרבדים אדומים ועליהם לעיתים קשקשים, המלווים לרוב בסימני גרד.
החדירות הרבה של העור, בשילוב הגרד, גורמים לעיתים קרובות לזיהום משני של העור. במקרים של מחלה מתמשכת, העור הופך מעובה יותר מחוספס וקשה.
מיקום הפריחה משתנה בהתאם לגיל. בתינוקות היא תופיע לרוב על-פני הלחיים, הקרקפת והצוואר, עם התפשטות לגוף ובעיקר למרפקים וברכיים. אזור החיתול לרוב לא יהיה מעורב. בילדים, הפריחה תמצא בשכיחות הגבוהה ביותר באזור הקיפולים - צוואר, ברכיים ומרפקים, שורשי כפות הידיים והקרסוליים. כמובן שתתכן מעורבות נרחבת של הגוף כולו. במבוגרים, האזורים המעורבים הם בעיקר הפנים והצוואר, בית חזה והגפיים.
איך מטפלים באטופיק דרמטיטיס?
הטיפול באטופיק דרמטיטיס איננו בגדר "זבנג וגמרנו". הטיפול הינו ממושך ומותאם למצבים השונים - החל מתקופות שקטות ועד למצבים של החמרות במחלה.
כידוע, הרפואה המונעת נמצאת בראש המאבק בכל מחלה, כמו גם באטופיק דרמטיטיס. אחת הנקודות החשובות היא ההיגיינה האישית. כפי שצויין, המחלה עלולה להחמיר בזמן זיהומים של העור, ולכן שמירה על ניקיון הגוף מהווה נדבך חשוב בטיפול.
ישנם מספר כללים באשר לרחצה והיגיינה:
  • עדיף לטבול באמבטיה למשך מספר דקות, תוך שימוש בשמני אמבט, מאשר להתרחץ במקלחת;
  • המים צריכים להיות פושרים. מים חמים יגרמו להתפרצות גרד;
  • ייבוש העור עדיף שיעשה על-ידי הספגה ולא בשפשוף;
  • לאחר-מכן, מומלץ להשתמש בקרם לחות המונע התייבשות של העור. כדאי למרוח קרם לחות מספר פעמים ביום וכך למנוע יובש וגרד;
  • הביגוד צריך להיות אוורירי וקל, עדיף מכותנה ולא מצמר;
  • הסביבה המועדפת היא טמפרטורה של 24 מעלות, עם לחות בינונית;
  • כפי שהדבר נכון לבעיות בריאותיות רבות, גם באטופיק דרמטיטיס מתח מהווה גורם מחמיר, ולכן עדיף לנסות ולהוריד מתחים עד כמה שאפשר.
טיפול תרופתי - כן או לא?
תמיד נשאלות שאלות דוגמת: "אולי עדיף בלי תרופות?", "אולי רק משהו טבעי?" התשובה היא: "כן, אך תלוי באילו מצבים".
אם אין צורך בטיפול תרופתי, הרי שהוא מיותר ולא נמליץ עליו. עם זאת, קיימים מצבים בהם הטיפול הכרחי והוא עשוי למנוע התדרדרות של המצב והחרפה באטופיק דרמטיטיס. משחות סטרואידליות משמשות לעיתים תכופות בטיפול באטופיק דרמטיטיס. יעילותן רבה ומוכחת ולעיתים אין אפשרות להימנע מהשימוש בהם. עם זאת, שימוש מושכל ימנע את תופעות הלוואי שלהן. משחות אנטיביוטיות יעזרו לנו להילחם במזהמים, הנוטים להתיישב על עורם של חולי אטופיק דרמטיטיס ולגרום להחרפה במצב העור.
סוג נוסף של טיפול מקומי, הן משחות אימונומודולטוריות, הפועלות על מערכת החיסון, שאף היא פועלת בצורה לקויה באטופיק דרמטיטיס. משחות אלו מסוגלות להפחית את פעילות מערכת החיסון במקום המריחה בלבד, ללא ספיגה משמעותית, וכך למנוע תופעות לוואי כלליות כתוצאה מהן.
במידה שהטיפול המקומי לא מספק, יש צורך לעבור לטיפול סיסטמי. טיפולים אלו כוללים תרופות אנטיהיסטמיניות המסייעות להתגבר על הגרד הקשה והמטריד ממנו סובלים חולי אטופיק דרמטיטיס.
טיפול אנטיביוטי פומי נמצא יעיל מאוד במצבים בהם קיימת החמרה באטופיק דרמטיטיס, על-רקע זיהום משני של העור. במצבים קשים יותר, ישנה אפשרות לטיפול בפוטותרפיה - כלומר קרינת אור באורכי גל ספציפיים, שנמצאו יעילים למטרה זו. חשוב להדגיש, כי אין המדובר בקרינה הניתנת לחולים במחלות גידוליות, אלא ניצול חלק קטן מספקטרום קרני השמש. טיפולים נוספים במצבים חמורים, כוללים תרופות שונות כגון ציקלוספורין, הניתנות לתקופות קצובות עד להשגת שיפור במצב.
מה יהיה?
אטופיק דרמטיטיס יכולה להיות מחלה מאוד מתסכלת, מעצם העובדה שהיא בדרך-כלל ממושכת. עם זאת, במרבית המקרים חומרת המחלה פוחתת עם השנים ככל שהילד מתבגר, עד למצב שבו רק אחוז קטן מהילדים עם אטופיק דרמטיטיס נשארים מבוגרים עם אטופיק דרמטיטיס. אטופיק דרמטיטיס אינה מחלה נעימה ויכולה להיות קשה, אך בדרך-כלל זה עובר, כלומר - התקווה מוצדקת.

הכותב הוא ד"ר יעקב משיח, מהיחידה לעור ילדים ומחלקת עור בבית-חולים דנה
תאריך:  03/06/2012   |   עודכן:  06/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהי אטופיק דרמטיטיס ומהי מידת שכיחותה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טיפול בדיקור יעיל מאוד. מניסיו ל"ת
מדקרת  |  4/06/12 23:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורנית יונה
הכרוב מסייע בריפוי כיבים פנימיים וחיצוניים, הפרעות כבד, עצירות ועוד    הכרובית טובה לדימומים מהחניכיים    הקולורבי מתאים במצבי ליחה    כרוב ניצנים מוריד חום    הברוקולי משתן וטוב לדלקות עיניים
צביקה ברגמן
מה הן השאלות והבדיקות שצריך לברר לגבי הפנסיה - כדי להיערך נכון לתקופת הפרישה
ד"ר דב סטמפלר
את מסנן הקרינה מרחו על כל האזורים החשופים לפני כל יציאה לשמש    השתמשו במסנני קרינה גבוהים החל מגיל קטן יחסית    השתמשו בקרם הגנה עמיד במים
עליס בליטנטל
כשאברהם רז (1971-1937) כתב את המחזה "לא ביום ולא בלילה" ב-1968, בעיצומה של מלחמת ההתשה, שעלה בהצלחה 400 פעם אז ב"צוותא", הייתה ליא קניג צעירה מדי כדי לשחק את תפקיד הזקנה במחזה. היום, כשהיא בשיא בשלותה וכשרונה הנפלא, נדמה שאברהם רז כתב את המחזה ממש עבורה
רואי קלנר
טעויות נפוצות אותן מבצעים משקיעים מתחילים הרוצים לרכוש נכס בארה"ב. קיראו, ישמו וחיסכו הרבה מאוד כסף על שגיאות מיותרות שניתן למנוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il