X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כששר בישראל אומר, שהאופוזיציה תוקעת סכין בגפו של ראש הממשלה, זו הצתת אש, גם אם אעניק לו נקודות זכות, ואייחס לו רק תקיעת סכין מטאפורית
▪  ▪  ▪
ביטוי צנוע [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

במיוחד בימים אלו שאנו נאבקים על קדושת החיים מול אימת נגיף נעלם, שלמרבה הכאב קטל בקרבנו חיי אלפי בני אדם, ומבקש לקטול חיים נוספים, אני מאמץ מפרשת "וַיַּקְהֵל" את קידוש הערכים ולא את קידוש האבנים.
פרשת "וַיַּקְהֵל" מזמנת לנו להציב את הגישה של יהדות, שאינה רואה את גולת הכותרת בקדושה של אבנים ואדמה, אלא יהדות שנכספת לקדושה של החיים ולקדושה של הערכים המוסריים והאנושיים.
בפרשת השבוע פרשת "ויקהל" יש מקום נכבד לציווי של קדושת הערך החברתי: "וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל וַיֹּאמֶר לָהֶם הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשׁוֹת אוֹתָם: שֵׁשֶת יָמִים תַּעֲשֶׁה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קוֹדֶשׁ, שַׁבָּת שַׁבָּתוֹן לַה'...לֹא תְּבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכָל מוֹשְׁבוֹתֵיכֶם...". (שמות ל"ה 1-3)
לפנינו פרשה, שחשוב ליישם את רוחה, בין אם אתה שומר את כל המצוות כהלכתן תוך נאמנות לטקסיות הריטואלית, ובין אם מדובר באדם השומר בדרכו שלו. עצם העובדה שבכל שבת מתקהלים כל בני התא המשפחתי, מסבים לשולחן וחווים חוויות משפחתיות והשיח הרוחני הערכי הוא אחד מהמנות העיקריות המוגשות לשולחן השבת, יש כאן ביטוי צנוע ורווי ענווה למיצוי המשמעות של מצוות "הַקְהֵל" גם אם אחד מבניה מממש את מנוחת לגוף ולנפש במהלך השבת, כשהוא נתון לקריאת ספר טוב או האזנה למוזיקה אהובה עליו, או בשיחה עם בני משפחה אחרים, וזאת ביום מיוחד, כשכל הזמן נתון בידיו.
רבים לא יסתפקו בהקהל המשפחתי, וימצאו לנכון לממש הקהל בתפילה בציבור בבתי הכנסת. וכמה חבל שלאותם יהודים עקב מגפת הקורונה נערמים היום קשיים וחסרה להם החוויה של התפילה ההמונית בבית הכנסת.
"צַדִּיק בֶּאֱמוּנָתו יִחְיֶה" (חבקוק ב, 4), ואני הייתי מוסיף - "אִיש בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה". יש מי שימצה את ההקהל במישוריות המשפחתית, ויש מי שיראה כיום את גולת הכותרת של הקהל בתפילה בציבור ובלימוד בין כתלי בית המקדש הקטן של עם ישראל - בית הכנסת.
פרשת השבוע מדגישה את מצוות שמירת השבת. האיסור הבולט בפסוק 3 - "לֹא תְּבַעֲרוּ אֵשׁ". אני מאמץ את הגישה, שביום זה בתא המשפחתי, בתא החברתי וגם בתא הלאומי לא נבעיר, לא נצית אש של מחלוקות וריב של שנאות חינם, אלא נשקיע כוחות נפש לחתירה לחיבור ולמשותף בין כל באי התא. ואם ניתן לעלות שלב מעלה, בניסיון לא להצית אש של איבה ומחלוקת במישוריות חברתית. מי שמעלה באווירת בחירות לכנסת תשדיר בחירות, בו מוצג אדם שדעתו הפוליטית שונה כבוגד במדינה, כאיש חמאס ואויב ישראל זו הצתת אש.
כשמרכב, המשמש את קמפיין הליכוד, מושמעת קריאה "שמאלנים מחבלים, שמאלנים בוגדים", הרי בכך למעשה מקיימים את מצוות "הקהל לשנאה ולאיבה" ולא מצוות "הקהל" ברוחה של פרשת השבוע. ראוי שננהל ויכוח פוליטי בלי הדבקת תווית בוגד למי שאינו תמים דעים עם דעות מפלגת השלטון והעומד בראשה.
כששר בישראל אומר, שהאופוזיציה תוקעת סכין בגפו של ראש הממשלה, זו הצתת אש, גם אם אעניק לו נקודות זכות, ואייחס לו רק תקיעת סכין מטאפורית.
הפרשה מדגישה את הציווי של שמירת השבת עם הקביעה "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קָדוֹשׁ". (שמות ל"ה 2). ראוי לשים לב שהקדושה ניתנת לזמן ולא למקום. כבר בספר בראשית בפעם הראשונה שמופיע המילה קדוש, היא מצטרפת לזמן ולא למקום, וזה כאשר אלוהים בתום מלאכת בריאת העולם מברך את היום השביעי לבריאה, וכלשון הכתוב "וַיְּקַדֵּש אוֹתוֹ". (בראשית ב' 3). קדושת העם אינה באבן אינה במקדש, אינה במקום. הקדושה היא בזמן !!! לקדש בכל עת ובכל זמן את הערך הסוציאלי החברתי של יום מנוחה לאדם עובד.
"בְּכָל מָקוֹם אֲשֶׁר תַּזְכִּיר אֶת שְׁמִי - אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרָכְתִיךָ". (שמות כ' 24), אינני חייב להיצמד לאבן מסוימת ולקדשה, לא לבית מסוים ולא להר מסוים. עלי להיצמד לדרך חיים הומאנית אנושית. המתחייבת מהמארג החברתי של התורה, ובכל מקום שאתן ביטוי למערכת הערכים ההומנית אזכה לברכה. אני חש מחויבות לנסות לדבר אל לבה של החברה בימים אלו לא לאמץ את הדרך שעלולה רק להקיז את דמה במאבקים על קדושת אבנים. אני חש מחויבות לדבר אל החברה, שתפנה את כל מרצה למאבקים על דמותה הערכית. אני מסתייג מאלו
שקדושת האבנים היא תמצית ההוויה שלהם, ואני מעדיף את אלו הפונים אל קדושת הערכים החברתיים.
בשמות כ"ה 8 כאשר נתבע עם ישראל להקים את המשכן, מקדים משה ומזכיר את קדושת הזמן, מזכיר את החובה הסוציאלית לשבות ביום השביעי - "יִהְיֶה לָכֶם קוֹדֶש" . יהיה מי שיתרגם את קדושת השבת לתחושת הקרבה שלו לאלוהים ביום הזה, ועל כך יבורך. יהיה מי שיתרגם קדושה זו למחויבות בכל עת להיאבק על דמותה החברתית של החברה, במאבק להשתתת אדני צדק סוציאלי. חברה הנעדרת קטבים חברתיים, וערכי השוויון החברתי מעוגנים בדפוסי קיומה. וכבר אמרו לפני איש באמונתו יחיה.

תאריך:  09/03/2021   |   עודכן:  09/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לקדש ערכים ולא אבנים - פרשת "ויקהל" (ב')
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אני מזדהה עם גישתך לפרשת השבוע
לאיתן ..  |  9/03/21 12:34
2
יישר כוח איתן! ל"ת
נבון.  |  9/03/21 17:11
3
צביעות אופיינית
מגיב ותיק  |  10/03/21 07:39
4
למגיב מס' 3
למגיב מס' 3  |  10/03/21 16:22
5
איתן המשך ללכת בדרך היפה
נבון .  |  10/03/21 17:03
6
ר׳ חנינא בן דוסא אומר:״ כל
פלא יועץ  |  11/03/21 12:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
מנסור עבאס הוא איש אמיץ, פרגמטיסט ובעל ראייה מפוכחת, הצופה למרחוק    הסקרים מציגים ריקוד מתמשך וצולע בין מעבר את אחוז החסימה להותרת מנסור עבאס במחסן הגרוטאות של ההיסטוריה הישראלית    המגזר הערבי חייב את מנסור עבאס כמו החברה הישראלית
עו"ד אילת יצחקי
כיצד קרה שתאגיד התיירות אילת חויב במע"מ על תשלום לאומנים זרים שהופיעו בפסטיבלים    התשובה לא נמצאת בחוק אלא בתקנה
דן מרגלית
עלבתי בעצמי ולחשתי לתוך כף ידי: "דני, בוש והיכלם, אתה מתנהג בספורט כמו ביביסט. אתה רוצה שמכבי תנצח גם אם לא מגיע לה; ואינך מתקומם אם השיפוט פוסק בטעות לטובתה. אינך מניח לעובדות על המגרש להצדיק את תבוסת הצהובים"
יוני בן-מנחם
חשש במערכת הביטחון הישראלית שהבחירות לפרלמנט פלשתיני יחזקו את תנועת חמאס בגדה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס טוען כי הוא שולט במצב אך הפיצול בתנועת פתח והזעם ברחוב הפלשתיני על השחיתות ברש"פ מעוררים חשש כי חמאס עלולה לזכות בבחירות
ד"ר ערן גרף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il