X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פרשת "שופטים" - (חלק א')

"צדק צדק תרדוף"

האם בחיינו כאן במדינת ישראל שמרנו על הוראות החוק המקראי. האם הקפדנו, שתובנות מדיניות ומוסריות תתנה את הגיבוי המתאים להחלטה פוליטית לצאת למלחמה?
▪  ▪  ▪
בן-גוריון הוביל לכיבוש [צילום: הנס פין/לע"מ]

בפרשת "שופטים", המתחילה בספר "דברים" פרק ט"ז פסוק י"ח עד פרק כ"א פסוק ט', פורס משה בנאומו האחרון לעמו את משנתו. ניכר מדבריו, כי הוא נרגש מאד, כי זה נאומו טרם פרידה מעם אהוב, ולכן הוא מוצא לנכון להדגיש את אפיוני מערכת המשפט, אותה חייב עם ישראל לכונן בהקפדה רבה עת יבנה את חייו בארץ המיוחלת - ארץ ישראל, כשמשה כבר לא יהיה עִם הָָעָם. זו מערכת משפט, שחייבת להיות מושתתת לדורות על ערכי "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדּוֹף".
משה מביא למעשה בנאום הפרידה את דבר האלוהים, כפי שמצוין בפתחה של הפרשה - "שׁוֹפְטִים וְשׁוֹטְרִים תִּתֵּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ", כשהדגש בדברי משה "אֲשֶׁר יְהֹוָה אֱלוֹהֶיךָ נוֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ..." ומה שחייב לאפיין את המערכת הזו - "וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם מִשְׁפַּט-צֶדֶק, לֹא תַּטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַּכִּיר פָּנִים וְלֹא-תִִּקַּח שׁוֹחָד..." (דברים פרק ט"ז, פסוקים י"ח-י"ט).
פרשת "שופטים" הביאה לארון הספרים היהודי את תמרור האור המוסרי והאנושי, שחייב לנווט את כל מערכות המשפט ואת חייה של החברה הישראלית בבואה לבנות את חייה הלאומיים בארץ ישראל - "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדּוֹף" (פרק ט"ז, פסוק כ'). כפילות המילה "צֶדֶק" במשפט, המחויבת להיות נדבך בסיסי בחיינו כעם - "צֶדֶק צֶדֶק תרְדּוֹף", הרבתה להעסיק את רוב רובם של הפרשנים, השואלים מה הניע את משה לחזור ולהדגיש פעמיים את המושא שבמשפט. מה הניע אותו לחזור פעמיים על המילה "צֶדֶק".
משלל הפירושים אביא כמה מובאות - "הכפילות נועדה להדגיש, שצדק ורק את הצדק תרדוף, את בן לעם ישראל, ובזה תהיה סגולתך ויחידותך", יש המרחיקים לכת מתוך דאגה, ש"הכפילות במילה צֶדֶק היא תמרור אזהרה כנגד היגררות למעשה רשע, כשהמטרה יכולה להיות ראויה" או במילים אחרות "מבצעים מעשה רשע בשם הצדק". למרבה הצער, ההיסטוריה האנושית מבורכת בשלל מבצעי מעשה רשע נפשעים ובלתי נסלחים, שעל שפתם נישאה המילה צדק ונופפו את דגלי הצדק.
חסד ורחמים
בכאב רב אני מביא את הפרשנות של רבי יוחנן לכפילות זו של המילה "צֶדֶק" - "אמר רבי יוחנן לא חרבה ירושלים, אלא על שדנו בה רק דין תורה" התלמוד הבבלי בבא מציעא דף ל' עמוד ב' מסביר את המשפט על חורבנה של ירושלים - "עמדו על דין תורה ולא עשו משורת הדין".
אודה, שמרגשת אותי הנימה התלמודית, המדגישה ומבליטה, שיש מקום להתייחס לא רק לאות היבשה של המשפט, אלא יש מקום ואף חובה לתת מאור פנים לחסד ולרחמים. מודגשת החובה, שעלינו לתת מקום גם אל המרחב, שהוא מחוץ לשורת הדין הכתוב, לתת מרחב חיים מאיר פנים למידת החסד והרחמים. הכפילות מוסברת, שהמילה צֶדֶק בפעם הראשונה מתייחסת רק לדין תורה, המילה צֶדֶק בפעם השנייה מורה, שחייב להיות גם מקום לתבונה, לרגישויות אנושיות הפועלת מחוץ לשורת הדין. הפניה חייבת להיות אל החסד והרחמים, לתת חיים של חסד לדין התורה שלעתים הוא נוקשה.
אני חוזר ושונה, כואב לי ההסבר של רבי יוחנן, ואני מביאו, הגם שאינני שלם עם כל מסקנותיו, כי העולם של מחוץ לשורת הדין הוא עולם פרוץ. אני אישית חושש מהפרצות שבו. אך אני חש יראת כבוד לגדולתו ולכמיהות הפועמות בכל מילה ומילה במשנתו לעבר עולם של סלחנות, לעולם של חסד ורחמים.
ישנו נושא נוסף בפרשה, שאבקש לגעת בו בקצרה - יחס הפרשה לנושא המלחמה והשלום. גישתי מבוססת אל היותי מאמץ בחום ובהתלהבות רבה את נקודת המוצא שלי, המעוגנת בהשקפת העולם של החכם באדם "קֹהֶלֶת בֵּן דָּוִד מֶלֶך בִּירוּשָׁלַיִם", האומר בפרק ט' פסוק י"ח - "טוֹבָה חָכְמָה מִכְּלֵי קְרָב". קהלת הוא שלמה המלך החכם המדגיש בפסוק ט"ו: "וְאָמַרְתִּי אֲנִי - טוֹבָה חָכְמָה מִגְּבוּרָה" פרשת "שופטים" מדגישה, שחייבים לעשות כל מאמץ כדי למנוע מלחמה.
הוראות החוק המקראי
רק אם כשלו כל הדרכים האחרות לפתרון הבעיה יוצאים לקרב - "כִּי תִּקְרַב אֶל הָעִיר לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ וְקָרָאתָ עָלֶיהָ שָׁלוֹם..." (דברים, פרק כ', פסוק י') רק "אִם-לֹא תַּשְׁלִים עִמְּךָ, וְעָשְׁתָּ עִמְּךָ מִלְחָמָה...", רק במקרה כזה המחוקק מתיר לצאת למלחמה. כשאני בוחן את חיי כחייל בשירות סדיר ובשירות מילואים עולים בפני תהיות, האם אנחנו כאן במדינת ישראל שמרנו על הוראות החוק המקראי.
תקצר היריעה לליבון שלל הדוגמאות הכאובות רוויות השכול והדם המיותר, שנשפך במלחמה שאסור היה לפתוח בה. אסתפק רק בדוגמה אחת לליבון הנושא, בו עולה השאלה - האם בחיינו כאן במדינת ישראל שמרנו על הוראות החוק המקראי. האם הקפדנו, שתובנות מדיניות ומוסריות תתנה את הגיבוי המתאים להחלטה פוליטית לצאת למלחמה.
כשב-29 באוקטובר 1956 הוביל דוד בן-גוריון לכיבוש רבבות קמ"ר במדבר סיני והכריז על מדינת ישראל, החולשת על מעל 100,000 קמ"ר כמלכות ישראל השלישית, האם לא נרמסה מתחת הלהט של מלכות ישראל השלישית רוחו של החוק המקראי ושלל אפיוניו המוסריים. הכרזת בן-גוריון במפקד צבאי חגיגי על הקמת מלכות ישראל השלישית היה בה מידה מדאיגה של טירוף משיחי, אליו צורפו מידות מדממות, הגדושות בדמעות ובכאב של שכול ויתמות.
כעבור כמה חודשים, כשדוד בן-גוריון הושפל על-ידי מדינות העולם ונדרש להחזיר את כל מדבר סיני, לא שאלנו! לא צעקנו!! לא הפכנו עולמות!!! לא עלינו על בריקדות ולא התרסנו!!!! על שהחוק המקראי בפרשת "שופטים" נרמס ברגל גסה וערכי מוסר הפכו לסחר מדמם בחייהם של עלומים עבריים, שהתפתו לצאת מלחמה, שאסור היה לפתוח בה.
נותרנו נושאים עד היום, בחלוף 65 שנים, אחראים למותם המיותר של צעירים, שעלו לעולה ולא בא אליהם השה, שיתייצב לעולה, שיתייצב לשחיטה במקומם. רמסנו ברגל גסה ערכים בפרשת "שופטים".

תאריך:  08/08/2021   |   עודכן:  08/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"צדק צדק תרדוף"
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
שבועמ טוב וחודש טוב לכל עם ישר
אוהבת ישראל.  |  8/08/21 10:51
2
עצה לאיתן
עצה לאיתן  |  8/08/21 11:03
3
אליה וקוץ בה
ה.א  |  8/08/21 12:06
 
- עם הגיגיי איתן כמובן ל"ת
ה.א  |  8/08/21 12:20
4
ה.א, רצונך בהשמדת כל העמים?
ה.א אתה רוצה?  |  8/08/21 13:24
 
- שלילי אחי.
ה.א  |  8/08/21 21:13
 
- לא הגזמת במילה שרלטן??????
למר ה.א .  |  9/08/21 09:40
 
- מקבל את הביקורת-אינך יורד לסוף
א.ה  |  9/08/21 12:07
 
- אי אפשר לדרוש מ-ה.א לא להגזים.
מגיבה ...  |  9/08/21 12:21
 
- המשיכי לחיות בעולם דמיוני.  ל"ת
ה.א  |  9/08/21 18:29
5
יחסי לפרשת השבוע.
ענת..  |  8/08/21 15:57
6
מישהו שכח את המשפט צדק תרדוך.
נעה..  |  8/08/21 16:20
7
איתן, "חזק ואמץ" ל"ת
יעל ברגמן  |  9/08/21 17:48
8
מאחלת ליהודים ולערבים שלום ל"ת
NINA S  |  10/08/21 09:38
9
מהצריף ברחוב שפירא שלוחה ברכה
פעמיים "חזק ואמץ"  |  12/08/21 07:40
10
מאחלת שלום לעם ישראל ל"ת
שלום לישראל  |  14/08/21 10:27
11
סטלין
כחולובסטר  |  12/02/23 12:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
לסיכום שנת יצירה, כנהוג מדי שנה, מציגים תלמדי שנה ב׳ בחוג לדרמה של סמינר הקיבוצים, את מיטב המונולוגים של שייקספיר    הפעם, לראשונה, על מדרגות המגדל ברחוב השחר 6, אליו עבר הסמינר לאחרונה    כשהדגש גם על עיצוב תלבושות הדמויות שיצרו שחקנים תלמידי החוג לעיצוב תפאורה ותלבושות; חוג שבוגריו לאורך השנים הם מהמצטיינים והבולטים בין בוגרי שאר החוגים
יוסף אליעז
לא כולם זוכים לאימונים מיטביים, למיטב המאמנים, הציוד וזמינותם ולפטור מבעיות כלכלה משך תקופות האימונים הקשים    מדרך הטבע המצטיינים בהם זוכים למדליות ולכבוד עולמי
אליהו קאופמן
חרב הגזרות מונפת על ציבור החלשים בישראל כשחלק ממניפייה עוטים מסיכה "סוציאליסטית"    כמו ש"משפט שלמה" חשף את האם האמיתית ואת זו המזויפת כך ההצבעה על התקציב תחשוף בפרלמנט הישראלי מי באמת מיצג את החלשים ומי מתחפש בשמם
שאול מנשה
כמעט כל קציני ההפיכה המצרית בשנת 1952, היו מוקסמים מהגרמנים בגלל הסדר המופתי, הדיוק והמשמעת, וזה ללא קשר ליחס ליהודים
רחלי בן-צור
בשבוע שעבר התפרסמה ידיעה על איזשהו אריתראי שהסתנן באופן לא חוקי לארץ ישראל והפנים את ההבנה שאם ניתן לדפוק בקלות את רשויות החוק בישראל, ניתן גם לדפוק באותה קלות את נשות ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il