X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הסיפורים בספר של שגית פסטמן זה משתנים תוך כדי תנועת הקריאה הדינמיות כאן היא מופלאה, והיא נוגעת בנימים הדקים ביותר של הקוראים
▪  ▪  ▪
חישוב מסלול מחדש [צילום: יוטיוב]

"איזו משתי הגרסאות משקפת אותי נאמנה? הנחתום אינו מעיד על עיסתו, אבל מישהו פעם אמר שאני אצילי וברוטאלי באחד... ואם להרחיב מעט, הייתי מתאר את עצמי כטיפוס יזמי, יצירתי, בעל חזון ובעיקר ממוקד מטרה. מי שיכול לרוץ למרחקים ארוכים ובאותה נשימה לחשב מסלול מחדש בזריזות ותוך כדי תנועה" (מתוך פתיחת הספר, עמ' 8-9).
הסיפורים בספר של שגית פסטמן זה משתנים תוך כדי תנועת הקריאה. הדינמיות כאן היא מופלאה, והיא נוגעת בנימים הדקים ביותר של הקוראים. בספר חמישה סיפורים, קסומים, עוכרי שלווה, מוציאים מאיזון ומעוררי מחשבה. בעיקר עלינו, כבני אדם, שלא מפסיקים לטעות ולא בהכרח מודים בכך. זהו הקסם של הספר הזה.
בספר נפגוש את אלוהים, לוציפר, העבר, העתיד, מלאכים ובני אדם, שכולם מתלבטים בשאלות הנוגעות לבריאת העולם, לאדם עצמו, ובכלל, למהות שלנו בעולם הזה, אם יש בכלל כזו. חמשת הסיפורים שונים אחד מהשני, אך משלימים זה את זה. לי הספר הסב הרבה חיוך ומחשבה.
בסיפור הראשון "אין מקום לטעויות" אנו מתוודעים ליום חלש יחסית. מלאך מחניק פיהוק, כי זה עוד יום שגרתי. לפתע הוא מזהה איש המרחף לקראתו במהירות, ולא חולפות כמה שניות והאיש ניצב מולו בעיניים פעורות. המלאך הזה די חדש בתפקיד ועד עכשיו אף בן אנוש לא ניסה ליצור עמו קשר. האיש שלפניו מתעקש להשמיע קול, על-אף שלא שומעים אותו. המלאך מחליט להתמודד, אומנם קצת בחוסר סבלנות, עם המצב החריג. הוא מסביר לאיש שקולו לא נשמע, שאין הוא יכול לבחור בין גן עדן לגיהינום. "אין מקום לטעויות" (עמ' 22), אומר המלאך. הוא לוחץ על כפתור והמערכת מתעוותת. המלאך אובד עצות. מה יקרה הלאה? ומה קורה כשנופלים חזרה לארץ?
בסיפור השני, "יום בגן עדן", יולי מגיעה אל שער הגן קצרת נשימה בכדי לקחת במהרה את בן הביתה, בהוראת הגננת. דינה הגננת מכניסה אותה לגן, ומספרת לה שבן ויונתן קצת רבו. זה הפתיע אותה, כי בן בדרך כלל לא רב עם ילדים אחרים. "יונתן אמר לכולם שאני מפלצת", מספר בן לאמו. היא מחבקת אותו וממששת את הבליטות בגבו. בן הוא סקרן, אוהב בעלי חיים וללמוד בכלל, ויולי, אמו, יודעת שהבן שלה "קצת" משונה. בן כל הזמן תוהה האם הוא מפלצת. אנחנו נתהה עמו.
מדובר בספר הכתוב בצורה מפתיעה, קולחת ולא מתפשרת. שגית פסטמן משתמשת במרחב הביניים שהיא יוצרת לדמויותיה כמצע לעלילות מפותלות, מעורפלות, אך כאלה היוצרות איזושהי הכרה ופיכחון. אולי פיכחון שאנו מכחישים אותו.
יש כאן תמהיל של פליאה, קסם ואימה, אך גם ריאליזם ישראלי משהו, המפציע בין השורות ובין הסיפורים הגרוטסקיים-אפלוליים האלו. הסיפורים כאן עוכרי שלווה, אך גם משעשעים. אירוניים, חדים ולא מהססים להסתכל לקורא ישר בעיניים. פסטמן, למעשה, מובילה את הקוראים במסע אל הלא ידוע, אך הידוע מראש.
כמו-כן, הספר לוחץ על כל הכפתורים ומתעמת עם נושאים כמוות, אלוהים, ענישה עצמית וכאמור - פיכחון. התעוררות. הוא גורם לקוראים לגשש פנימה בתוכם, לצאת מהשלווה ולגרום לעניינים לצאת משליטה.

אין מקום לטעויות/ שגית פסטמן. 268 עמודים (נקרא דיגיטלית, דרך אפליקציית "עברית"). עימוד: גם וגם ספרים. הוצאה עצמית, 2021.
תאריך:  31/10/2021   |   עודכן:  31/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרן פאפו
האדונים סער ומנדלבליט מעלימים בנימוקיהם את העובדה שכל הצעתם היא מהותית הצעה פוליטית לפסילתו של נתניהו אישית - וגם רטרואקטיבית. משום שהחקיקה המוצעת מזמינה מעצמה עתירות לבג"ץ שיבקשו לפסול בהתאם ל"רוח-החוק" הנושבת ממנו
איתן קלינסקי
יעקב ועשו שני לאומים, שתאומים ילדה אותם הארץ הזו    הם נועדו לחיי פיוס ורעות    יעקב בפרשה זו מבקש מאתנו, שלומי אמוני ישראל, לאמץ את דרך הפיוס וההכרה בעוול כיסוד להתפייסות וכיסוד לחיים בארץ הזו
צילה שיר-אל
כוכב מרקורי האחראי על התקשורת נמצא בבית תת-ההכרה שלכם וגורם לכם לחשיבה מעמיקה במיוחד    זה הזמן הנכון להשמיע דעתכם במקומות שחשוב לכם מאוד להישמע אמינים ובעלי אמירה אישית
רפי לאופרט
טרגדיית אוסלו -אירוע משברי כפול בתולדות מדינת-ישראל והציונות - של רצח רו"מ מכהן על-רקע מחלוקת פוליטית קיצונית ואירוע פוליטי מפלג שהפך את רעיון השיבה לארץ והתקומה הלאומית בה, מאירוע היסטורי משמח ומלכד לשבר בלכידות הלאומית שסופו טרם נראה באופק
פרופ' אברהם ציון
104 שנים להצהרת בלפור    על בסיס משפטי ולא פוליטי, יובהר שגם אלה שנאבקים להקים מדינה פלשתינית על חלקים מארץ ישראל המנדטורית, חשוב שידעו שבכך אין הם "מחזירים" שטחים השייכים לעם הפלשתיני, אלא מוסרים שטחי אבות השייכים לעם היהודי על-פי המשפט הבינלאומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il