X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הר געש [צילום: AP]
מספר שוחרי החופש באירן הולך וגדל
לפי הדיווחים במערב, שחלקם מתועדים ואותנטיים וחלקם מובאים מתוך הרשתות החברתיות שפועלות במחתרת, המחאות, ההפגנות וכל המתלווה אליהן לרבות עצומות שמתפרסמות במדיה, הן כמעט בקרב כל רובדי העם

ראש האופוזיציה שלנו בהבלי התעמולה שלו, מביא את אירן גם לחופי המדינה
אחת התגובות ההזויות של בנימין נתניהו בעקבות הסכם קידוחי הגז בגבול שבין לבנון וישראל היה שהנה הממשלה מביאה את אירן אל חופיה. כמובן שהמדיה תביא את תגובתו של מנהיג האופוזיציה, וככה צריך להיות. התגובה הזאת מלמדת שוב שרק חכם, שבמערכה אישית שהוא מנהל איכשהו איבד את הצפון, מסוגל להמציא כמות שטויות, שטיפש לא מגיע אליהם.
אלא שלא בכך העניין. גם לא בנושא של "הגרעין האירני" שממעטים לעסוק בו, ולא משום שהוא חדל להיות איום. יש נושאים אחרים, חשובים אף הם ובמיוחד במערכת הבחירות, גם אם פחות חשובים-הם מעליי ה"רייטינג". אבל עם זאת דברים קורים באירן ודברים שאמורים להטריד מאוד את משטר האייתולות ולעודד את שוחרי החופש בקרבנו. זה שאנו לא מודעים להם זה סיפור אחר. יש פה ושם דיווחים, וב"כאן 11" במדור של ערן זינגר שודרה כתבה בשם "לחיות באירן - קולות הנשים מאחורי מחאת החיג'אב". אבל זה לא הרבה ובמסגרת שידור לא בולטת, אך זה מה יש.
בעשור האחרון פרצו מהומות ציבוריות נגד פעילות זאת או אחרת של המשטר האיסלאמיסטי באירן. ככה היה ב-2009, ב-2017 וב-2019. אבל צעדי הדיכוי של המשטר היו מתונים בהשוואה לתגובה האלימה כיום, וזאת משום שהיקף המחאות וההפגנות הפעם חרג מכל מה שהיה עד כה. אלה לא בולענים שמופיעים אקראית פה ושם, אלה רעידות טקטוניות שמכמותן לא חש משטר האייתולות מזה זמן רב, אם בכלל.
לפי הדיווח (פאראנז פאסיהי) בעיתון "ניו-יורק טיימס מן ה-13 באוקטובר שתי צעירות, ניקה שאקאראמי וסרינה איסמאילזדה, הפכו לשמות חדשים במחאות הנרחבות ברחבי המדינה. השתיים שנרצחו, אחרי רצח אמיני העלו את הלהבות של המחאה ופניהם מופיעים על קירות הבתים, בשכונות, במרכזי הערים ובכרזות.
הדיכוי האכזרי ביותר של כוחות הביטחון ושל היחידות המסייעות הרצחניות - ה"באסיג'", אף הם ללא תקדים, גרמו לזעוזועים עמוקים בקרב הציבור. מכות קשות הונחתו על העיר הכורדית סננדאג' המקום שבו גדלה אמיני. כוחות הדיכוי לא רק הרגו ופצעו אזרחים שלווים בחוצות אלא גם ירו אל תוך הבתים. ארגוניי זכויות אדם מדווחים כי במהומות עד כה נהרגו לפחות מאתיים אנשים ואלפים נפצעו, וההערכה היא שאלה רבים יותר.
הדור הצעיר בראש ההפגנות
לפי הדיווחים במערב, שחלקם מתועדים ואותנטיים וחלקם מובאים מתוך הרשתות החברתיות שפועלות במחתרת, המחאות, ההפגנות וכל המתלווה אליהן לרבות עצומות שמתפרסמות במדיה, הן כמעט בקרב כל רובדי העם החל בפועלים וכלה באנשי אקדמיה, מחנכים, מדענים, ורופאים. מחאה רבת משתתפים נערכה ב"אוניברסיטת שאריף לטכנולוגיה" בטהרן, אחד המוסדות האקדמיים היוקרתיים באירן.
כול האמצעים של המשטר, בין דרך מסרים ופניות להרגעה ובין באמצעות כוחות הביטחון לא הועילו. המחאות התפשטו מן הרחובות לקמפוסים של האוניברסיטאות ולבתי הספר. צעירות תיכוניסטיות השליכו מעל ראשן את החיג'אב וקרעו לגזרים את תמונות המנהיג העליון, חמינאי. כל מי שניסה להופיע מטעם השלטונות גורש בבושת פנים. והאירועים צולמו הופצו באירן ובחוץ. באחד הצילומים נראים המונים מורידים את ראשו של חומייני מפסל במרכז העיירה. תת-אדמירל עלי פאדאווי, סגן מפקד "משמרות המהפכה" אמר בשבוע שעבר כי הגיל הממוצע של העצורים בהפגנות הוא 15.
לפי הדיווחים גם עובדים בבתי זיקוק באב"דאן, ליד העיר בצרה, הצטרפו למחאה והשביתו את העבודה ליומיים. לפי העיתון "ניו-יורק טיימס" בכתבה מן ה-12.10.2022 שמונה מאות רופאים חתמו על עצומה תוך ציון "כי העם כריבון זכאי לתמיכה בדרישות הצודקות שלו".
כמו געש פורץ
רצח מהאסה אמיני בידי הקלגסים שומרי הצניעות, פגע לא רק במערכת העצבית של הציבור אלא הוא ללא ספק תוצאה של זעם ציבורי שרחש מתחת לפני השטח זמן רב ועכשיו הוא מתפרץ החוצה. מה שקורה, לפי הדיווחים במערב, הוא, כי גם מקרב התומכים בממשלה מושמעת ביקורת על אופן הטיפול במשבר. אבל בשונה מזאת בקרב תומכי התוקפנות הרוסית באוקראינה שדורשים יותר כוח והרס, בטהרן יש ביטויים על ריסון להפעלת כוח. ה"הניו-יורק טיימס מביא את דבריו של חבר "המועצה המבצעת" רבת ההשפעה, מוחמד סאדר כי "המוות של אמיני החמיר תסכולים, דרישות וזעם בקרב הדור הצעיר" תוך שהוא הוסיף והדגיש כי "אי-אפשר לשלוט רק בכוח הזרוע".
התפתחויות אלה במדינה שזה עשרות שנים נתונה תחת שלטון דיכוי של צמרת אסלמית קנאית מושחתת שנולדה מתוך השנאה למלוכה רודנית מושחתת- מן הראוי שנראה בהן קרן אור. במקביל לגרעין האירני המאיים יש גרעין אנושי שהולך וגדל ואומר לנו כי בסופו של תהליך, ארוך ככול שיהיה- כל משטר דיכוי וכול גורם שפוגע בזכויות היסוד של בני אדם- יומו יבוא.

תאריך:  16/10/2022   |   עודכן:  16/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מספר שוחרי החופש באירן הולך וגדל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
שיתוף הפעולה הצבאי המתהדק בין מוסקבה לטהרן באוקראינה מחייב את ישראל לפקוח עיניים ולעשות הערכה מחודשת באשר לאינטרס הישראלי הכולל    אירן תעקוב בשבע עיניים אחרי הלקחים המבצעיים מהשימוש הרוסי במל"טים ובטילים שלה בזירת אוקראינה, כדי ללמוד מהם ולשפר יכולותיהם העלולות להיות מופנות נגד ישראל
מתי דוד
השמאל המאשים את ישראל כבסיס קולוניאליסטי    האידיאולוגים של השמאל, משלים שיש להם פתרון לחלום השלום    האריסטוקרטים של השמאל, רואים עצמם כמתקני העולם והשלום
רפי לאופרט
נראה שמלחמת רוסיה-אוקראינה מתבססת בשתי המדינות כהוויית חיים לטווח-ארוך    רוסיה ממשיכה בדרכה לעיצוב אזורי השפעה בסמוך לגבולה המערבי (מול המערב ונאט"ו) ובלימת מהלכי אוקראינה המפריעים לה בכך    אוקראינה מצידה מבקשת להכריע את רוסיה צבאית בעזרת סיוע מערבי, להצטרף למערב ולנאט"ו וכך ליצור מערכת יחסים חדשה עם הקרמלין    לפי שעה שני הצדדים שוחקים עצמם, מסבכים את המצב ההדדי והבין-גושי ומחמירים את איום ההסלמה הכוללת כמעט בכל התחומים
איתן קלינסקי
בעקבות קונצרט של התזמורת הפילהרמונית בהיכל התרבות בתל אביב    בעיצומה של החוויה המרעידה את הלב עצמתי עיניים, דמיוני יצא לו מהיכל התרבות בלב תל אביב לשוטט לעברם של רחובות הכרך, כשהוא גם שומע בשמחה רבה קולות המוני בני אדם ברחובות שרים עם המקהלה: רונו גיל זה נר אלוה... כל בני האדם אחים
יורם אטינגר
הסכמים מדיניים עם ארה"ב חייבים להרחיב - ולא לצמצם - את כוח ההרתעה של ישראל ואת עצמאות פעולתה הביטחונית והמדינית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il