X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
זמן תענית [צילום: פלאש 90]
'תענית' או 'צום עשרה בטבת'
המעיין בסליחות נדרש להבין האם יש הבדל במשמעות המילים 'תענית' ו'צום' החוזרים בעת אמירת הסליחות מילים אלו חוזרות לא אחת ולא שתיים באמירת סליחות בימי צום ותעניות אחרים

ביום עשרה בטבת, נוהגים אנו לומר את הסליחות בתפילת שחרית על יום תחילת המצור על ירושלים. ביום זה סמך נבוכדנצר מלך בבל בימי בית ראשון על ירושלים, שם עליה מצור שלוש שנים עד שהובקעה העיר בתשעה לחודש תמוז בשנה השלישית לתחילת המצור, כמובא בספר מלכים ב' כ"ה, י"א: "בא נבוכדנצר מלך בבל וכול חילו על ירושלים ויחן עליה...ותבוא העיר במצור..". עשרה בטבת נקבע כ'תענית' עד היום הזה, ובדורנו, לאחר השואה האיומה קבעה הרבנות הראשית לישראל את יום עשרה בטבת כיום הקדיש הכללי לנספים בשואה.
ביום זה בעת אמירת הסליחות, בפזמון הראשון, רומז המשורר לאגדה שבסוף מגילת תענית על שלושה ימי החושך שבאו לעולם בעקבות תרגום התורה ליוונית. על שלושה ימים אלו כותב המשורר: "דעכני בשמונה בו שמאלית וימנית. הלא שלושתן קבעתי 'תענית'". ביאורם של דברים שבשלושת הימים ח', ט' וי' בטבת חשך בהם העולם, היו ימים קשים, ימי צער ופורענות לעם ישראל, ועל כן נקבעו בשעתם לימי 'תענית'.
תלמי, המלך היווני, ישב אומנם במצרים ומלך על ארץ ישראל. בח' בטבת אנס את החכמים לכתוב את התורה ביוונית, ובסוף מגילת תענית מובא שירד אז חושך בעולם במשך שלושת הימים שהם ח', ט' וי' בטבת. שבהם נגרם צער רב לעם ישראל.
בפזמון האחרון של הסליחות מסיים המשורר את הסליחות בנימה אופטימית במשפט הבא: "מיגון ואנחה פדה אל את נפשי, עשה הנחה מלכי וקדושי, תהפוך לרווחה את 'צום' החמישי לששון ולשמחה 'צום' הרביעי ו'צום' העשירי". משמעותם של הדברים הם מהכתוב בספר זכריה ח', י"ט: "כה אמר ה' צבאות 'צום' הרביעי ו'צום' החמישי ו'צום' השביעי ו'צום' 'העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו". באמירה זו ניבא זכריה שבמקום לצום בימים האלה יהפכו הימים לימי שמחה וששון.
המעיין בסליחות נדרש להבין האם יש הבדל במשמעות המילים 'תענית' ו'צום' החוזרים בעת אמירת הסליחות. כידוע, מילים אלו חוזרות לא אחת ולא שתיים באמירת סליחות בימי צום ותעניות אחרים. לדוגמא: "האמת והשלום ב'צומות' חטובים". או "'תענית' ציבור קבעו תבוע צרכים".
המילים "צום" ו"תענית" מציינות הימנעות מאכילה ושתייה. חוקרי השפה העברית מצביעים על ההבדל ביניהם ברובד הלשוני, המילה 'צום' מופיעה בתנ"ך פעמים מספר ואילו המילה 'תענית' אינה מצוינת בתנ"ך. מעניין שהמילה תענית קשורה למילים עינוי ועוני המופיעים בתנ"ך בהתאם לכתוב "ועיניתם את נפשותיכם" המופיעה בתורה כמה פעמים בהקשר ליום הכיפורים כפי המצוין בספר ויקרא (כ"ג, ל"ב). המילה 'תענית' מופיעה לראשונה בספרות חז"ל מימי בית שני - "אגרא דתעניתא צדקתא" (בבלי ברכות ו' ע"ב). או מסכת 'תענית'.
בימינו, המילה 'צום' מופיעה בהקשרים שונים - הימנעות מאכילה ושתיה לפני בדיקה רפואית וגם בהקשרים דתיים ואילו המילה תענית משמשת יותר בהקשרים דתיים - תענית אסתר, תענית דיבור, תענית חלום וכו'. לא נותר לנו אלא לקוות ולהתפלל שבצום עשרה בטבת וביתר הצומות יתגשמו דברי הנביא זכריה שימי האבל והצומות יהפכו לימי ששון ושמחה ולמועדים טובים.

תאריך:  01/01/2023   |   עודכן:  01/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אוחיון
היות שיש לדאוג לפרנסתו של הבן המובטל עד למועד ש"ישתלב" בעבודה, אין מנוס אלא לנהוג את אותו דין גם עם "מובטלים אחרים" המוחזקים כבני ישיבות או סתם עסקני מפלגות הקואליציה
רפי לאופרט
תמו הבחירות, העם אמר את דברו בהכרעה פוליטית ברורה. מאז 1.11.22 נמשכה המלחמה הפנימית בקואליציה והחיצונית באופוזיציה ולא רק לכאורה בכדי לקעקע ולשבש הכרעה זו - מעשה עיירה גלותית ולא מדינה מתוקנת ומתקדמת; היסטריה זו הסתיימה ביום 30.12.22. עת להפשיל שרוולים ולעבוד. מעל לסדר המינהלי חובה להשליט את הנורמה והמשפט הדמוקרטיים הייחודיים לישראל
עמנואל בן-סבו
לתדהמת חלק מהמחנה המובס בכוונת שליחי הציבור שנבחרו על-ידי מחנה הימין לממש את הבטחותיהם לבוחרים    הלם, בכוונתם לממש את האידאולוגיה בשמה נבחרו, וקיבלו את אמון הציבור
יוני בן-מנחם
ישראל חייבת לנקוט בסנקציות נגד הרש"פ בעקבות ההחלטה באו"ם אחרת הרש"פ תפרש זאת כחולשה ותגביר את הלחץ על ישראל בזירה הבינלאומית. יו"ר הרש"פ אימץ את אסטרטגיית בינאום הסכסוך והוא נחוש להמשיך לפעול נגד ישראל בזירה הבינלאומית, ממשלת נתניהו חייבת להרתיעו
אפרים הלפרין
הייתכן שמפלגתו של סמוטריץ' איננה ציונית ואיננה דתית?    זה אפילו לא ימין, אלה שלוש ידיים שמאליות    סמוטריץ' רוטמן וסטרוק מטיפים בפועל לסגור את המדינה לחובשי כיפות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il