X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העובדה כי אין לישראל יחסים דיפלומטיים עם כל מדינות הגוש הסובייטי, אינה רלוונטית או מקטינה את היקף הפוטנציאל והאפשרות לממשו. ישראלים שמעדיפים לסחור עם אירופה וארה"ב, מפספסים כאן הזדמנות עסקית משמעותית ביותר שטמונה בסחר עם גוש יורו-אסיה
▪  ▪  ▪
ולדימיר פוטין. איזור סחר חופשי יורו-אסיה [צילום: AP]

מצפון לישראל מתפתח אזור סחר חופשי שיכול להפוך לחלון הזדמנויות למשק הישראלי אולם משום מה מדינת ישראל ממעטת בחשיבותו וההזדמנות חומקת מבין ידיה.
בשנה החולפת הוקם אזור סחר חופשי יורו-אסיה, הכולל את רוסיה, בילרוסיה, קזחסטן וארמניה שמספר תושביו - כמחצית מהאיחוד האירופי (EU). בהתחשב בפערי התפוקה הלאומית וברמת החיים, מדובר בשוק שערכו הכלכלי הינו כרבע מזה של האיחוד האירופי. עם זאת, מדובר בשוק גדול (שהיקפו דומה לשוק הגרמני) אשר צפוי להתרחב עוד יותר שכן בקרוב יצטרפו לגוש יורו-אסיה מדינות נוספות מברית המועצות לשעבר (CIS) כמו קירגיסטן טורקמניסטן ואחרות.
גיוון השווקים הכלכליים והידוק שיתוף הפעולה של ישראל עם מדינות גוש היורו אסיה תפתח חלון הזדמנויות עבור כלכלת ישראל שעשויה למצוא את עצמה בפתחו של משבר כלכלי נוכח התעצמות תנועת ה- BDS. מדינות הגוש יורו-אסיה מאופיינות כבעלות כושר יצור מקומי נמוך של מוצרים מתקדמים, דבר אשר יוצר דרישה הולכת וגוברת לייבוא סחורות ושירותים. מבחינת המשק הישראלי, אזור הסחר טומן פוטנציאל כלכלי גדול ובלתי מנוצל ליזמים, במיוחד לאור העלייה בתנועת החרם באיחוד הארופי נגד מוצרים מההתנחלויות ומישראל.
בנוסף, החברות בישראל, בניגוד לאמריקניות והאירופיות, יכולות לפעול באזור זה מבלי שמגבלות החרם הכלכלי נגד רוסיה יצרו את צעדיהן. עצם קיום החרם גורם לחברות בינלאומיות לצמצם את השקעותיהן באזור היורו אסיה ולבטח לא לקדם השקעות חדשות - מצב אשר מהווה יתרון משמעותי ביותר לחברות וליצואנים הישראלים.
יצואן ישראלי שמעוניין לבסס את עסקיו בגוש יורו-אסיה, צריך להישיר מבט למשל לעבר ארמניה שצורפה אליו לאחרונה. המדינה מונה כ-3 מיליון תושבים ומאופיינת כיציבה מבחינה פוליטית וכלכלית עם מדיניות של שוק חופשי, לצד כוח אדם מיומן, זול, זמין ודובר רוסית. יתרונות אלו מהווים הזדמנות בלתי רגילה להקמת מפעלים, מתקני אריזה ומערכות לוגיסטיות אשר ישרתו את גוש היורו אסיה. אומנם, מדובר על מדינה קטנה, ששטחה דומה לשטחה של מדינת ישראל, אולם בשל הדמיון בין המדינות בשורה של פרמטרים, אין מתאימה מישראל לסייע בהתפתחותה של המדינה שמהווה אי-של דמוקרטיה באזור ומשמשת שער לרוסיה, כל שכן לאחר כניסתו לתוקף של הסכם הסחר החופשי יורו-אסיה.
מעבר לכך, המדינה צמאה לידע ישראלי בקשת רחבה מאוד של תחומים כגון בענפי הפרמצבטיקה והמכשור הרפואי, היהלומים, ההייטק והאלקטרוניקה. בנוסף, המשק הארמני יקבל בזרועות פתוחות יזמים ומומחים ישראלים בתחומי אנרגיה ירוקה, מזון, מים, חקלאות תשתיות חקלאיות, משק החי הכולל פרות לחלב, כבשים, עיזים ועופות, בתחומי חממות הירקות והפרחים, ובתחום תשומות לנשירים. כמו-כן קיימות בארמניה הזדמנויות עסקיות משמעויות ביותר לישראלים בתחומי היהלומים, אותם ניתן לשווק מארמניה לרוסיה, תוך ניצול אזור הסחר החופשי וכן לחברות שנותנות שירותים לתעשיות ה-IT וההיי-טק.
בניגוד לשווקים רבים אחרים, החברות בישראל יכולות לפעול שם באופן חופשי בלא שהסכם העדפה יצר את צעדיהם ולצאת נשכרים מיצוא חופשי ממיסים ומרגולציה לרוסיה קזחסטאן ובלרוס.
אולם חרף היתרון המשמעותי שגלום בהסכם יורו אסיה על השלכותיו הכלכליות המרחיקות לכת מבחינת התעשיה הישראלית, הוא חמק במידה רבה מתחת "לראדאר" הציבורי והתקשורתי בישראל ולטעמי שלא בצדק. לפיכך, הוקמו לאחרונה לשכות מסחר הדדיות בין ישראל וארמניה, שמעניקות ליזמים מטרייה רחבה של תמיכה ושירותים. מהיכרותי האישית אני יכול לומר בבטחה כי היזמים הישראלים יתקבלו בארמניה בזרועות פתוחות.
העובדה כי אין לישראל יחסים דיפלומטיים עם כל מדינות הגוש הסובייטי, אינה רלוונטית או מקטינה את היקף הפוטנציאל והאפשרות לממשו. ישראלים שמעדיפים לסחור עם אירופה וארה"ב, מפספסים כאן הזדמנות עסקית משמעותית ביותר שטמונה בסחר עם גוש יורו-אסיה.
חיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות יגדילו את דריסת הרגל של חברות מאזור הסחר החופשי יורו -אסיה במשק הישראלי ויחזקו את האינטרס שלהן בישראל. בכך ישראל תרוויח חברה קבועה נוספת בזירה הבינלאומית אשר תתמוך בה ללא קשר להחלטותיה הפוליטיות. שיתוף הפעולה בין המדינות יפתח את המשק הישראלי בצורה משמעותית, יגדיל את הצמיחה ויוריד את יוקר המחיה.

הכותב הוא עו"ד, שותף במשרד עו"ד קן-תור & עכו, עומד בראש לשכת המסחר ישראל-ארמניה.
תאריך:  08/07/2015   |   עודכן:  08/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יש חרם? יש מוצא
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
לדחוף היצוא שלנו בכל הכח איפה
שבץ חלובה  |  8/07/15 14:28
 
- רק רוסיה, רק סטאלין
URIXO  |  8/07/15 14:53
 
- אפשר לפרט? ל"ת
אהרון שחר  |  8/07/15 17:44
 
- מתי תבין שסטלין נלחם בגרמנים
שבץ חלובה  |  8/07/15 19:02
 
-
מ.  |  11/07/15 17:14
2
"הגוש הסובייטי" - היש כזו חיה? ל"ת
סיני  |  8/07/15 15:44
 
- הבנת הנקרא.. ל"ת
=================  |  8/07/15 18:03
3
האם שלטון ארהב מאיים
על אנשי עסקים  |  9/07/15 09:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
כשהשר זאב אלקין פסל דרישה לוועדת חקירה ותבע, שהדיון יתנהל בוועדת הקליטה, הוא לא העלה על דעתו שקיימת אפשרות של 0!!! חברי כנסת נוכחים בדיון
רפי לאופרט
בכל מקום אחר בישראל מציאת עצם אדם של ספק יהודי, הייתה מחוללת מהומת אלוהים ומשברים פוליטיים. וכאן- בהר הזיתים, בלב ירושלים בירת ישראל, מול ונדליזם במאות קברים שללא ספק קבורות בהן גופות של יהודים, ממלאים הכל את פיהם מים
מנחם רהט
טור שני בסדרת 'אכלת אותה'; והפעם - הליכוד שקבע ש"דתי לאומי מצביע ליכוד", לא סופר שום דתי לאומי, גם לא את האלקינים והחוטובלים
צ'לו רוזנברג
החלטת בג"ץ מסבכת את ראש הממשלה באשר לקואליציה שלו. והרי זהו העיקר. משילות, כדברי כבוד השופט רובינשטיין? אחרים אשמים ולא ראש הממשלה ושריו
ישראל אייכלר
רפורמים וקונסרבטיבים מאמריקה שולחים לכאן מסיונרים המשחדים קבוצות עיתונאים להעלות אותם לשידור בזה אחר זה. התקשורת "הממלכתית" מקדישה להם שעות ארוכות של שידור, בלי להביא שום תגובה רצינית מהצד של העם היהודי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il