X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרשתות החברתיות הפכו לשטח פרטי של בני הנוער, ללא כל בקרה הורית תופעת השיימינג פורחת וממותירה את בני הנוער חסרי הגנה עם שיוער התאבדויות הולך וגדל
▪  ▪  ▪
[צילום: AP/Manu Fernandez]

SHAMING (בעברית שיימינג) היא אחת מן התופעות החדשות איתן מתמודדת האנושות המודרנית בשנים האחרונות. שיימינג הינה תופעה של בּיוּש אדם או מותג באמצעות האינטרנט,‏ ובפרט באמצעות הרשתות החברתיות. במחקרים שנערכו לאחרונה נמצא כי אחוז המתאבדים בעולם בקרב בני הנוער בעקבות שיימינג הולך וגדל משנה לשנה.
נתון זה לא היה קיים כלל בטרם התפתחות המחשבים והאינטרנט במאה האחרונה. לדברי החוקרים, תופעת השיימינג מאפשרת אלימות מילולית ללא בקרה, מכל מקום וללא מאמץ, דבר אשר עשוי להיות מסוכן ופוגעני. כמו-כן, מרבית בני הנוער כיום לוקחים חלק פעיל ברשתות החברתיות, ואלו אינם תמיד מודעים להשלכות מעשיהם ומילותיהם.
אחת הטענות המרכזיות כנגד תופעת השיימינג היא היעדר האפשרות לבקרה. אם בכל תוכנית טלוויזיה או רדיו ישנם מספר גורמים המאשרים את התוכן המוצג לקהל הרחב, ומערכת בקרה שלמה בטרם התוכן מגיע אל הצרכן, הרי שמאחורי מקלדת יכול לשבת כל אדם ולפרסם את כל העולה על רוחו. הרשתות החברתיות אינן נדרשות לתגובת הנאשם, והתוצאה עשויה להיות הרסנית. טענה נוספת הנשמעת בקרב הקולות המודאגים היא היעדר חקיקה מתאימה.
ככל שהטכנולוגיה תופסת חלק נרחב יותר בחיי האנושות, והעולם הווירטואלי הולך ותופס תאוצה בחיי היום יום, כך גדל הצורך בחקיקה מתאימה אשר תופסת את מידת הכוח של הרשתות החברתיות.
העובדה כי התפתחות הרשתות החברתיות התרחשה רק בעשור האחרון, גרמה לפער הולך וגדל בין הידע הטכנולוגי הנרכש על-ידי בני הנוער לבין הידע שמחזיקים הוריהם. מצב זה מוביל לחוסר בבקרה הורית, ולשטח הפקר שלם שיד מבוגר אחראי אינה משגת בו. ההורים מוצאים עצמם מנותקים, בחלק נרחב מן המקרים מפחדים להיתפס כשמרניים מדיי או פרימיטיביים, מה שהופך את הרשתות החברתיות לשטח פרטי לבני נוער בלבד הנמדד על-פי אמות מידותיהם.
אימו של נער בן 15 ממרכז הארץ שהתאבד בשנת 2011 בתגובה לשלושה סטאטוסים פוגעניים שכתבו לו חבריו לכיתה בפייסבוק, מקדשת את זמנה מאז למפגשים עם תלמידים על-מנת להסביר להם את חשיבות מילותיהם גם מאחורי הצג, ולנסות למנוע את האסון הבא. אמה של נערה בת 12 מקליפורניה שנטלה את חייה בעקבות שיימינג מצד שתי חברותיה לכיתה בנות ה-12 ו-14, מוסרת נפשה בראיונות בכלי בתקשורת, וקוראת להורים לעקוב אחר ילדיהם במרחב הווירטואלי בפרט.
אז מה ניתן לעשות כנגד הקלות הבלתי נתפסת? במקביל לענישה ראויה לאלו המבזים ברבים אדם חף פשע שמטרתה להרתיע, ראוי להכניס לתוכנית הלימודים של בני הנוער את השפעות תגובותיהם, ואת חומרת המצבים שאליהם ניתן להגיע בעולם האינטרנט. לסיכום, ניתן למנות יתרונות וחסרונות רבים לקדמה הטכנולוגית, אך דבר אחד מוסכם על כולם. ההתפתחות הטכנולוגית והתפתחות האינטרנט בפרט מפגישים את האנושות עם תופעות חדשות בעלות השלכות שיש לתת בהם את תשומת הלב ולהיערך אליהן בהתאם עד כמה שניתן.

תאריך:  28/12/2015   |   עודכן:  28/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
כשם שהערבים לא מחזירים לנו גופות של אזרחים או חיילים שנהרגו ועושים מזה מסחארה, כך עלינו למנף את נושא גופות הרוצחים-המחבלים שלהם בנו ולא להחזירן, ולדעת להשתמש בנקודת התורפה שלהם כדי להגיע למטרה: הפסקת הפיגועים
נאוה קורן
כדי להבין מה קורה בהווה חייבים לחזור אל העבר - והעבר כאן, אנו חווים אותו מחדש!    "מי שאינו זוכר את העבר נידון לחיותו מחדש"! (סנטיאנה)
דוד בוקעי
טורקיה היא הגורם המדיני המרכזי שמונע מפוטין לייצב את שלטון אסד. פוטין מבין זאת היטב, ומשדר לכל מדינות המזרח התיכון, ובעיקר לארצות-הברית, כי רוסיה היא מעצמה בעלת מטרות ויעדים ברורים שיש להתחשב באינטרסים שלה
עילי צוף
הלקוחות של הפרסי הם בעיקר נהגי מוניות גדולים עם שערות על החזה ותליונים של מגן דוד על הצוואר, חסרי השכלה רחבה כמו שיש לי וליואב, והם גם כולם גזענים נגד בני דודים ותומכים בכל הפרימיטיבים האלה מהצד המסית של הפוליטיקה
מנשה שאול
עקרונית אבו-מאזן אינו מעוניין בהסלמה, והתיאום הביטחוני עם ישראל נמשך, כפי שמעידים על כך מקורות ישראלים. אלא שהוא מוגבל ונגרר על-ידי חמאס המאלץ את הרש"פ להסית נגד ישראל, כדי שזו לא תצטייר כמפגרת אחרי הארגון ותואשם בבגידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il