X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במרוצת כמעט שבעה עשורים למדינה נמצא תמיד מי שניסה להעיר את השד העדתי מרבצו. אבל מכולם הגדל לעשות הסופר קלמן כצנלסון, שבסערה הפוכה מזו של היום ביקש לחולל מהפכה אשכנזית דווקא
▪  ▪  ▪
קלמן כצנלסון. "המהפכה האשכנזית"

אחרי שנים של ביקורת נוקבת על אפליה תרבותית חינוכית מקוממת - נמצאה לבסוף הנוסחה הגואלת ב"מודוס ויוונדי" ראוי לציון. בצד התרבות המערבית, ששלטה עד עכשיו במדינה בלעדית - יתוודעו בקרוב התלמידים במוסדות החינוך גם לקסמה של תרבות המזרח.
איזו משתי התרבויות האלה תהיה בסופו של דבר דומיננטית יותר, היא כמובן שאלה רטורית בלבד. המציאות, מכל מקום, מוכיחה בעליל שלא זו, אף לא זו. שהרי כבר היו לנו גם שר ביטחון ספרדי ורמטכ"ל מזרחי, ואפילו השפה העברית ממשיכה לה להתנגן בהברתה הספרדית, והיא כמובן זו הנותנת.
האמת ניתנת להיאמר כי במרוצת כמעט שבעה עשורים למדינה נמצא תמיד מי שניסה להעיר את השד העדתי מרבצו. אבל מכולם הגדיל, מן הסתם, לעשות הסופר קלמן כצנלסון, עליו השלום, שבסערה הפוכה מזו של היום העז לקרוא תיגר על...אפליית תרבות אשכנז דווקא.
בשנת 1964 יצא לאור ספרו של כצנלסון "המהפכה האשכנזית". בספרו פיתח מחברו תיאוריה מוזרה על "העדה האשכנזית המקופחת בארץ הזאת, על-אף העובדה שהיא עולה בתרבותה על העדה הספרדית".
כצנלסון, יליד רוסיה, קונן על ש"האומה האשכנזית הנעלה, שנועדה בעצם למשול, עשתה טעות פאטאלית כשאפשרה את עלייתם של לא-אשכנזים נחותים".
קיתונות רותחין
בספרו המשתחצן קרא כצנלסון (אחיינה של רחל שזר, אשת נשיא המדינה לשעבר) "למנוע מהספרדים, שנראים כמו ערבים וחושבים כמותם", מלהתאחד נגד, מה שהוא כינה, "המיעוט האשכנזי". בתוך כך הוא גם תקף את המעבר בשפה העברית מן המבטא האשכנזי למבטא.הספרדי, וקרא לחזור אל הדיבור ביידיש.
למותר לציין שהספר, שהפך בזמנו ל"בסט-סלר" במדינה, זכה לקיתונות של רותחין מכל קצות הקשת הפוליטית והעדתית, כשבסופו של דבר אף נאסרה הפצתו, וזאת לאחר שרבבות עותקים ממנו כבר יצאו לשוק.
אבל חשיבותו העיקרית של ספר "המהפכה האשכנזית" היא דווקא בשימוש שנעשה בו על-ידי אינטלקטואלים מזרחיים! אלה מצאו לנכון להביא אותו כעדות לכך שבקרב הציבור האשכנזי היו קיימות דעות גזעניות אליטיסטיות, כמו גם שאיפות להגמוניה אשכנזית בממשל ובתרבות בישראל.
כך או אחרת, הספר הצליח לחזק את הסטריאוטיפ של האשכנזי המתנשא והגזען, שרווח כל כך בציבור הישראלי.

תאריך:  08/02/2016   |   עודכן:  08/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקץ לאיפה ואיפה תרבותית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הדבר הכי עלוב חסר מוסר מסכן
יוסי ארגואן  |  8/02/16 19:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר שניאורסון גרי
את ההסבר לשנאת ישראל בקרב מגזר רחב של מה שמכונה "אליטה אינטלקטואלית" יש לחפש בעקרון של "תיקון עולם" המלווה את היהדות מראשיתה הטיעון הבסיסי נסמך על עיקרון הבשורה האוניברסאלית המחייבת את היהדות, להתערב בגויים ולהיצמד לאחוות האדם באשר הוא
רביבה בן-זאב
כל אלה שזועקים לחלל התקשורת את מחויבות רה"מ להכרזתו על שתי מדינות לשני עמים, מבליעים במכוון את החלק השני והקובע של המשפט: שתי מדינות לשני עמים. מדינת הלאום של העם היהודי ומדינת הלאום של העם הפלשתיני
רפי לאופרט
המקרה של מלכין הוא רק דוגמה שמעידה על אופיו הכללי של השיח הציבורי הרחב שלנו, בין אם הוא עוסק בשאלה מהי מדינה יהודית ודמוקרטית ובין אם בשאלה אם העם היהודי הוא "המצאה" או עובדה היסטורית או האם שלום הוא המצב השכיח בעולמנו או דווקא המלחמה לסוגיה
יעקב שטרכר
מאז שהחל הדיון הציבורי ירד מחיר הגז לכ-2 דולר ליחידה. במחיר זה תישאר רווחיות גבוהה למונופול, בכל מקרה לא יקבלו מחיר טוב יותר עבור היצוא
יצחק מאיר
החוכמה מרתקת כל מי שפגע בה ולא נסוג, לא מיראה ולא מפחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il