X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בעלי קרקע עתרו נגד תוכנית שהשביחה את אותה קרקע - ובית המשפט קבע: מדובר בסממן מובהק של חוסר תום לב
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
הערת מערכת
בית המשפט בחן את השאלה האם התוכנית המשביחה במקום ניזומה על-ידי הפרט ולטובתו בלבד, כך שניתן לומר שהנטילה הייתה חלק ממהלך תכנוני יזום על ידו. במקרה זה דחה בית המשפט את טענת הרשות בעניין זה שכן הוברר, כי התכנון היה כולל ולא נקודתי. עם זאת נראה, כי הרוח הנושבת היא לבחון את מידת מעורבות הנפקע ואת רווחיו בראייה כוללת, ושאלת הפיצוי לא מתעלמת מנתונים אלו.

שופט בית המשפט המחוזי מרכז, אורן שוורץ, פרסם (8.3.16) פסק דין שעניינו נטילה שלטונית של מקרקעין שהיו בבעלות פרטית, במסגרת תוכנית איחוד וחלוקה, ללא הסכמת בעלים. בעתירה נטען, כי יש להורות על השבת הזכויות היחסיות שנלקחו מהעותרות במסגרת התוכנית, וזאת משום שהשטחים אינם משמשים, לטענתן, למטרה ציבורית, אלא למטרה מסחרית (קאנטרי, חנויות ספורט והסעדה) וזאת בהתאם לסעיף 196(א) לחוק התכנון והבנייה.
התוכנית (ממ/3107) פורסמה למתן תוקף באפריל 2005 ובמסגרתה ניטל שטח אשר הוקצה לעירייה לבריאות, ספורט ונופש. כמו-כן, שונה ייעודם של מגרשי העותרות מחקלאי למסחרי/תעשייתי, כך שלמעשה התוכנית השביחה את זכויותיהן.
כבר עתה נציין, כי במסגרת עתירה קודמת נגד התוכנית (עת"מ 1325/05), נקבע, כי נטילת מגרש 80 למטרת בריאות, ספורט ונופש עולה בקנה אחד עם הוראת סעיף 188 לחוק, ואינה חורגת מהמטרות הציבוריות שבגינן ניתן להפקיע מקרקעין. עוד יצוין, כי קביעה זו לא נתקפה במסגרת הערעור אשר הוגש על פסק דין זה (המהווה אבן דרך בדיני ההפקעה), ועל כן נותרה חלוטה.
בטרם דן בית המשפט בסוגיה לגופה, קבע השופט שוורץ, כי קיימים טעמים כבדי משקל לדחות את העתירה על הסף, וזאת בין היתר, לאור חוסר ניקיון כפיים בהגשתה (הסתרת העובדה שמקרקעי העותרות הושבחו כתוצאה מהתוכנית), מעשה בית דין (לאור שנקבע בעת"מ 1325/05), שיהוי כבד בהגשתה וכו'.
בכל הנוגע לשאלת תחולתו של סעיף 196(א) לחוק, בית המשפט בחן את שלושת התנאים המצטברים הקבועים בסעיף: (1) הפקעת המקרקעין על-ידי הרשות; (2) אי-תשלום פיצויים בגין ההפקעה; (3) שינוי הייעוד של המקרקעין המופקעים למטרה לגביה לא ניתן להפקיע קרקע על-פי החוק בלא תשלום פיצויים.
ביחס לתנאי הראשון, ציין בית המשפט את ההלכה שנקבעה ביחס לאותה תוכנית בבית המשפט העליון בעע"ם 5839/06 ("הלכת בראון"), לפיה נטילת קרקע במסגרת תוכנית איחוד וחלוקה שלא בהסכמה, תיחשב כהפקעה, ולפיכך יחולו על הליך זה דיני ההפקעה.
ביחס לתנאי השני, בית המשפט קבע, כי ככל שלא נגרם לנפקע חסרון כיס בגין נטילת הקרקע ו/או ככל שהושבחו זכויותיו (בין בדרך של הענקת זכויות בנייה ובין בדרך של שינוי ייעוד), הדבר ייחשב כמתן פיצוי בגין הקרקע שהופקעה. במקרה הנוכחי, העותרות זכו להשבחה של ממש לזכויותיהן כתוצאה מהתוכנית שכנגדה הן עותרות כעת. לפיכך לא רק שתנאי זה אינו מתקיים, אלא שיש בכך כדי ללמד על חוסר תום לב של ממש בהגשת העתירה.
ביחס לתנאי השלישי, הרי שהסוגיה נבחנה בעתירה שהוגשה בעניין בראון, שם נקבע שהייעוד התכנוני אינו חורג מהוראת החוק ומאפשר הפקעה של מגרש 80 לשימושים ציבוריים. בית המשפט הוסיף וקבע, כי העובדה שהפעילות מבוצעת על-ידי גורם מסחרי (הולמס פלייס) אין בה כדי לאיין את ייעודו הציבורי של מגרש 80; וכי בתי העסק שפועלים במרכז הקאנטרי, מהווים שימוש נלווים למרכז העירוני שמשמש לספורט ולנופש.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב ושות', העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  16/03/2016   |   עודכן:  16/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הודעת הנשיא פוטין הותירה סימני שאלה רבים בקשר לעתיד סוריה אך נראה שהיא נועדה בעיקר להפעיל לחץ על בשאר אסד להגיע להסדר מדיני    המלחמה בסוריה עדיין לא הסתיימה, יש הפסקת אש אך כל האפשרויות פתוחות
עמוס גלבוע
הטרור הזה התחיל כבר ב-2011 בשטחי יהודה ושומרון, במסגרת מדיניות שנקראה "ההתנגדות העממית בדרכי שלום"    "דרכי שלום" פירושו רצח יהודים שלא בנשק חם
ארי בוסל
טראמפ אומנם גס רוח, מעליב ופוגע בכולם, אינו מתנהג בצורה ״נשיאותית״ וייתכן כי לא ניתן למצוא בו יושרה וערכים אמיתיים, אך הוא אינו נאצי, ומערכת הבחירות בארה״ב אינה מסע תעמולה ושילהוב המונים של היטלר או מוסוליני
שמעון זיו
המערכת היא טכנית בעיקרה    מורה שנכנס להעביר שיעור בחשבון רואה את תפקידו בהעברת הטכניקה הנרכשת, אין לו כל יחס אישי לתלמיד היושב מולו
אסתר שניאורסון גרי
גם רבנים הידועים כדוגלים ופועלים בדרכי נועם, מסכימים באופן נחרץ שהסכנה הרפורמית היא בכך שהם מחזקים את ההתבוללות וכי בארה"ב נטמעו כבר רבבות יהודים בין הגויים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il