X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גַּ֤ם אֱוִ֣יל מַ֭חֲרִישׁ חָכָ֣ם יֵחָשֵׁ֑ב אֹטֵ֖ם שְׂפָתָ֣יו נָבֽוֹן (משלי י"ז,כ"ח) "כל ימי גדלתי בבין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב משתיקה" (אבות דרבי נתן)
▪  ▪  ▪
אטימת השפתיים

לא קל להגדיר שתיקה, מפני שהיא היעדר, ואיך נאמר מה הוא הדבר אם הדבר איננו. כך נדמה. אבל לא הוא. יש "אֱוִ֣יל מַ֭חֲרִישׁ" מפני שאין לו מה לומר. במושב חכמים, גם הוא, מוכה האלם כביכול, "חָכָ֣ם יֵחָשֵׁ֑ב", בלי מאמץ, בלי עשייה כלשהי. אילו חשב שיש לו מה לומר והיה אומר, היה מועד באורח בלתי נמנע, כי על כן הוא אוויל. אבל הוא לא דיבר ולא מעד והנה החכמים המקיפים אותו מודדים אותו על-פי חזקת ישיבתו ביניהם. אך אם "אֹטֵ֖ם שְׂפָתָ֣יו", אם השתיקה היא תוצאה של פעולה, של אטימת השפתיים, של מאמץ לא לומר את המיותר, מפני שמיותר אינו אלא מחסר, או לא לדבר מבחירה ומצניעות במקום גדולים מתוך הכרה כי העולם עומד על כבודם של זקנים, או מאמץ שלא לדבר מפני מה שאומר הכתוב (משלי ט"ו, ל"א) אֹ֗זֶן שֹׁ֭מַעַת תּוֹכַ֣חַת חַיִּ֑ים בְּקֶ֖רֶב חֲכָמִ֣ים תָּלִֽין" ועל כן בין גדולים מקשיבים למה שיש להם לומר ואוטמים ביודעין שפתיים מדבר, או מאמץ של איפוק,לא למהר להשיב עלבון לעולב מפני שריב נוטה להכפיל ולשלש עצמו עם כל מענה לריב, וגדול השלום - או אז השתיקה היא מאמץ, היא עשייה, והשותק נבון. ואפשר להגדיר שתיקה כברכה. על כך אמרו חכמים, יפה שתיקה לחכמים.
אבל לא תמיד היא יפה. מי שרואה עוולה בעולם, ואומר לליבו, כבר אמר שמעון בנו של רבן גמליאל "כל ימי גדלתי בבין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב משתיקה" (אבות דרבי נתן) אשתוק אפוא גם אני לשמור על גופי, כי עולם מעוול אינו עוצר, והוא נפרע ממי שמוקיע אותו, שתיקה זו אינה יפה, לא רק מפני שהיא מעוותת מה שאמר רבי שמעון, אלא מפני שהיא שתיקה שיש בה פעילות, אטימת שפתיים מפחד, שמשמעה השלמה עם רעה שמצווה לגנותה.
עונשה של השתיקה
אכן יש ומילה שווה סלע, מטבע יקרה, ושתיקה שווה שני סלעים, ויש שתיקה שאינה שווה אפילו פרוטה או איסר, להפך, היא עולה, בשיעור בו קונסים חילול השם.
ויפים דברי הילקוט שמעוני על משלי שהוריש לנו סיפור של פולמוס דמיוני בין שני מתפלספים שבאו לטעון טענותיהם לפני אדריאנוס. אחד היה מלמד על הדבור שהוא יפה ואחד היה מלמד על השתיקה שהיא יפה, אמר אחד למלך, מרי, אין טוב מן הדבור בעולם, אמר לו, היאך? אמר לו אילולא הדבור לא היו המלכים מתמלכין, והכלות מתקלסות, ומשא-ומתן בעולם, והספינות פורשות בים. אמר ליה אנדרינוס יפה דברת. עכשיו פנה לשני, היאך אתה למד על השתיקה? בא לדבר עמד חברו וסטרו על פיו!
אמר ליה המלך, למה סטרת אותו? אמר ליה, מרי, משלי-יפה הדיבור- על שלי למדתי-ודיברתי, מדבור על דבור, וזה בא ללמד משלי - יפה הדיבור להגן על השתיקה שלו באמצעות הדיבור שלי. סטרתי לו על פיו כדי שילמד משלו-השתיקה, על עונשה של השתיקה. מעשה נאה.
ונפטיר במה שאמר שלמה למי שבעקבות הפולמוס הזה וראה משום מה דווקא בשותק את המנצח, "אמר שלמה, לא אמרתי שתעלם פיך ותהא שותק ויושב, אלא חשוך שפתיך מלהשיח בחברך" מלפגוע בו, מלהוציא עליו דיבה, מלעלוב בו, לקיים " נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה", אבל לצורך, להוראה, לתיקון עןלם ולישובו, להגדיל תורה ולהאדיר - יפה הדיבור מן השתיקה.
ערב שבת ויקרא התשע"ו

תאריך:  20/03/2016   |   עודכן:  20/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
למרות כל הייסורים, הצער, ואולי בזכותם, בחר ר' לוי יצחק מברדיצ'ב, בדרך ההבנה, הסליחה והרחמים, העין הטובה, לימוד הזכות - והפך לסניגורם של ישראל
אריה גל
באיזה ריכוז הפלואוריד הופך לקטלני במיידית ממש כמו ציאניד? באיזה ריכוז הוא יהרוג רק אחרי שבוע?
נסים ישעיהו
המרשם להתקרבות נתון בפרשת השבוע: אָדָם כִּי-יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה', כשיעלה בדעתו של יהודי רצון להתקרב אל ה', זה מה שעליו לעשות כצעד ראשון בכיוון
רפי לאופרט
במבחן החשוב באמת, מבחן הגושים, הימין שומר על רוב לא גדול אבל יציב. המגמות הדמוגרפיות פועלות לטובתו בכל הנוגע לשינויים בעוצמה הפוליטית. אילו נקלענו לצורך לערוך בחירות חדשות כיום, סביר מאוד להניח ששום דבר מהותי לא היה משתנה
יוני בן-מנחם
מצרים דורשת מתנועת חמאס לחתום על מסמך שבו התחייבות שלא לעסוק בפעילות טרור נגד הביטחון הלאומי המצרי. פתח מתנה את המשך מגעי הפיוס עם חמאס בכך שחמאס תשיב למצרים על דרישותיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il