X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ברק אובמה. אדריכל הכניעה של העולם החופשי [צילום: AP/Pablo Martinez Monsivais]
כיצד נזכור את אובמה?
גל של שינויים ומשברים כלכליים, חברתיים ופוליטיים העוברים על ארה"ב, גרמו לדעיכתה של ההגמוניה העולמית האמריקנית במשמרת של הנשיא אובמה. גל של כישלונות צבאיים ומדיניים של ארה"ב הגיעו לשיאם בתקופת שמונה שנות כהונתו של אובמה, בתוספת תמורות דמוגרפיות ופוליטיות פנימיות גורמים מדיניים מכחישים את הדברים ואומרים כי אין כל הצעה כזו

לקראת סיום כהונתו הקרובה של אובמה כנשיאה של ארה"ב, ניתן כבר לאבחן ולסכם את תקופתו ככישלון של מנהיג המצוי בשקיעה של מעצמה בנסיגה. הוא החל דרכו כעובד סוציאלי, שהפך לנשיא אמריקני שהוביל מדיניות פרו-איסלאמית. הוא נראה ונשמע כמו מטיף סוציאלי לעולם אידיאלי ולא ריאלי ולא כמו מנהיג של מעצמה.
אובמה היה אדריכל הכניעה של העולם החופשי והתרבותי בפני האיסלאם הקיצוני. בתקופתו הפגינה ארה"ב עייפות מתפקידה כ"שוטר העולם". תפקיד שהעניק לה במשך שנים רבות מעמד והערכה בינלאומית. אובמה הנהיג מושג פוליטי חדש "הנהגה מאחור", שמשמעותו העברת ההנהגה העולמית למועצת הביטחון. נסיגה אמריקנית מהובלת מהלכים בינלאומיים, במיוחד בכל הנוגע למלחמה בטרור האיסלאמי, תוך שותפות עם אחרים באחריות המתחייבת.
בעידן של אובמה נחלש מעמדה של ארה"ב בתחום הפוליטי והכלכלי, לאור עלייתן הפוליטית והכלכלית של סין, הודו, ואירופה. סממני החולשה של ארה"ב כמעצמה עולמית, גרמו להתעצמותה של סין באפריקה ובאסיה, של רוסיה במזרח אירופה, בקווקז, ובמזרח התיכון, ושל הודו באסיה.
גל של שינויים ומשברים כלכליים, חברתיים ופוליטיים העוברים על ארה"ב, גרמו לדעיכתה של ההגמוניה העולמית האמריקנית במשמרת של הנשיא אובמה. גל של כישלונות צבאיים ומדיניים של ארה"ב הגיעו לשיאם בתקופת שמונה שנות כהונתו של אובמה, בתוספת תמורות דמוגרפיות ופוליטיות פנימיות.

אובמה ואירופה

בניגוד לנשיאים האמריקנים שהתגייסו בעבר לעזרת אירופה במלחמת העולם הראשונה והשנייה, הנשיא אובמה מפגין סימני בדלנות וחוסר סולידריות כלפי המכאובים בה מצויה אירופה. הוא לא הצטרף לצעדת הסולידריות של מנהיגי העולם לאחר הפיגוע והרצח של העיתונאים הסטיריים בפריס. אירופה אינה מעוררת בו התרגשות או נוסטלגיה בניגוד לנשיאים אמריקנים מהעבר.
ביום שדאעש רצח עשרות חפים מפשע בבריסל 2016, אובמה הגיע כמתוכנן למשחק בייסבול בקובה, בחברת הדיקטאטור הקומוניסטי ראול קסטרו והמשיך לנשף ריקודי טנגו בבואנוס איירס בארגנטינה.
לדעתו של אובמה, ביקורו ההיסטורי בקובה מסמל את "השריד האחרון של המלחמה הקרה". הוא מתעלם לחלוטין מתחילתה המחודשת של המלחמה הקרה באירופה, על-רקע התוקפנות הרוסית בפלישה לקרים ועידוד המלחמה נגד אוקראינה, חידוד היחסים בין פולין וצ'כיה מול פוטין.
אובמה הוא הנשיא הפוסט אירופי הראשון של ארה"ב, במובן של צבע עורו ודת אבותיו המוסלמים, אלא קודם כל במובן שלדעתו, המלחמה הקרה" הייתה טעות. הוא אינו מתחבר לנוסטלגיה הישנה של "העולם החדש" (ארה"ב) אל "העולם הישן" (אירופה) אובמה מתחבר אל "העולם החדש" של האיסלאם, כפי שביטא זאת בנאומו ההיסטורי באוניברסיטת "אל אזהר" בקהיר ביוני 2009 באומרו: "האיסלאם הוא חלק בלתי נפרד מהסיפור האמריקני".

אובמה והאיסלאם

בנאומו ההיסטורי באוניברסיטה המוסלמית החשובה בקהיר אל אזהר הפליג בזיכרונות שרשי ילדותו ונעוריו באינדונזיה כבן למשפחה מוסלמית. נתן ביטוי הערצה והערכה לקוראן ולאיסלאם. הוא אמר שהאיסלאם הוא הפתרון ולא הבעיה (זו הסיסמה של האחים המוסלמים). לדעתו האיסלאם הוא חלק מאמריקה והבטיח לעבוד בשיתוף עם הקהילה הזו. בנאומו בקהיר הבטיח לפתוח פרק היסטורי של הידברות ודיאלוג חדש בין אמריקה לעולם המוסלמי.
"I am one of them"הוא אמר "אני אחד מכם"!
בנאומו בקהיר ביוני 2009 הוא אמר: "האיסלאם הוא חלק בלתי נפרד מהסיפור האמריקני". ולמרות מדיניות הפייסנית והחנופה שלו לאיסלאם, רוב מדינות ערב איבדו אמונם בו, כמי שהפקיר את בנות בריתו (מצרים. סעודיה. המפרציות) לטובת הכניעה למשטר האייתולות השיעיות באירן הרואה בארה"ב "השטן הגדול".

החזון המילולי מול הכישלון המעשי של אובמה

הוא החל את נשיאותו במסע הרצאות של נאומי חזון נאיבי בפראג, ברלין וקהיר. נאומים שבהם ניסה לברוא עולם חדש ואידיאלי של שלום וביטחון, סובלנות ופייסנות ופירוק נשק גרעיני. ההמונים שקיבלו אותו בכיכרות בהתלהבות ראו בו משיח חלום השלום, שיביא קץ למלחמות ולשנאות אחרי שתי מלחמות העולם האיומות. אובמה הפך לנואם המרתק והמשפיע ביותר בעולם, בראשית המאה ה-21. כפי שכתבה בנימוקיה, הוועדה שהעניקה לו את פרס נובל לשלום. הוא אומנם ניצח כנואם מזהיר, אך נכשל כמנהיג בכול מהלכיו והחלטותיו בתחום המדיני בהמשך דרכו. הוא נכשל באפגניסטן, בפקיסטן, במצרים, בעירק, בסוריה, בלוב, באירן, בקוריאה הצפונית ובאוקראינה.

עבור מה קיבל אובמה פרס נובל?

לאחר שהוא קיבל פרס נובל לשלום, הוא כנראה התבלבל בשאלה, האם הוא מנהיג של מעצמה שיש לה אינטרסים, אויבים וידידים או שהוא מטיף סוציאלי שחולם על עולם אידיאלי, שלצערנו אינו מצוי בעולם הריאלי שהוא ניבחר להנהיגו. גם האקדמיה השוודית שמעניקה את הפרס התבלבלה. היא העניקה לאובמה הפרס בזכות נאומי החזון שלו אך לא עבור אפס הישגיו המעשיים להשגת שלום סכסוכים האלימים בעולם. אובמה היה שחקן במה כמטיף סוציאלי שנכשל על במת העולם במנהיג שאמור היה להיות ריאלי.
אובמה הפקיר את בני בריתו במזרח התיכון, לשליטה של הטרור האיסלאמי של מלחמות השיעים בסונים, כשברקע השתלטות הרוסים והאירנים. מאות אלפי ההרוגים ומיליוני הפליטים המוסלמים המציפים את טורקיה ואירופה הם על מצפוני ואחריותו של אובמה.

כישלון הדיפלומאניה של אובומאניה

הוא האמין במדיניות שלפיה ניתן להחדיר ולהטמיעה דמוקרטיה מערבית בעולם המוסלמי. הוא ניהל מדיניות נאיבית שלפיה כל סכסוך פרובלמטי ניתן לפתור באמצעות מהלך דיפלומטי. הוא האמין שבאמצעות מילים ונאומים ניתן לפתור סכסוכים אלימים. ארה"ב בהנהגתו, שילמה בדם ובממון בסכומי עתק עבור מדיניות זו שכשלה בכל מקום שהוא ניסה לממשה, בכל מדינות ערב. אובמה הפך לעב"מ(עצם בלתי מזוהה) בעיני מנהיגי מדינות רבות. ההיסטוריה של הריאליה מלמדת אותנו שהדיפלומטיה לא מנעה מלחמות וסכסוכים אלימים, במאה העשרים ותחילת המאה ה-21.

מפולת טוטלית של מדיניות החוץ האמריקנית

  • כל העקרונות והאמונות שעל פיהן ניהל אובמה את מדיניות החוץ, במהלך שנות כהונתו כנשיא של ארה"ב כשלו והתרסקו. אמריקה שילמה בדם ובממון רב, בניסיונות לממש מדיניות זו, שכשלה פעם אחר פעם. מדיניות שהתאפיינה בהססנות, בעיוורון, בפייסנות, בחוסר תגובה החלטית בזמן אמיתי של אירועים שחייבו זאת, בהעדר הבנה של מאפייני המנטאליות, התרבות והכבוד הערבי מוסלמי. מדיניות כושלת שנקבעה גם על-ידי צוות היועצים והמומחים שהשפיעו על הנשיא.
  • אובמה איבד במידה רבה את השפעתו כמנהיג העולם החופשי. הססנותו של אובמה מלפעול באופן החלטי, הובילה לניצחונות תעמולתיים ומוראליים של אירן, סוריה ורוסיה, בעימותים שהיו לו איתם. העוצמה הצבאית והטכנולוגית שיש לארה"ב בוזבזה בגלל הססנותו. העולם הנאור של המערב כשל מוסרית ומעשית בגלל העדר תגובה להרג ההמוני בסוריה, עירק, גם בגלל חוסר תגובה של אובמה. העדר מנהיגות, המצופה מאובמה, כמנהיג המעצמה החזקה בעולם, גרמה שהמערב הדמוקרטי מצוי במסלול של בלבול והעולם האיסלאמי במסלול של תוקפנות. המערב הפך למשותק מול האיום הסורי(הכימי) האיום האירני(האטומי), והאיום הרוסי(בסוריה בחצי האי קרים).
  • מצד אחד הוא מטיף לדמוקרטיה, זכויות אדם וחופש הביטוי, אבל בפועל משתף פעולה עם מנהיגים של המדינות הכי קיצוניות של דיכוי והעדר כל סממן דמוקרטי כמו סעודיה, קטאר, אירן, כווית. ארה"ב השקיע דם וממון עבור דמוקרטיה איסלאמית וקיבלה כישלון.
  • התנפצה האשליה ש"דמוקרטיה" אפשרית שתתקיים בעולם המוסלמי וכי היא תוביל למתינות ולסובלנות, על-פי אמונתו של אובמה. התנפצה האשליה שמהפכת תחריר ו"האביב הערבי" היו מהלך היסטורי שיסחף את כל העולם הערבי אל עבר הדמוקרטיה והמתינות, כפי שהכריז בזמנו אובמה.
  • התנפצה האשליה שניתן לפתור כל סכסוך אלים ופרובלמאטי באמצעות מהלך דיפלומטי, כפי שהאמין ופעל אובמה. התנפצה האשליה שלפיה תמיכתו של אובמה ב"אחים המוסלמים" במצרים, תוביל למתינות ולמהלכים דמוקרטים. קרה בדיוק להפך. נסדק האמון באובמה, מצד ישראל, סעודיה, המפרציות ומצרים עקב הפייסנות והוויתורים כלפי אירן, שהיא סכנה לכולן.

תקציר גאוגרפי של הכישלונות

לוב – במשבר שהתחולל במרד נגד קדאפי, ארה"ב לא השתתפה עם בריטניה וצרפת להפלתו של קדאפי. היא הובילה "מנהיגות מאחורה".
מושג דיפלומטי של בריחה.
אפגניסטן – לאחר שארה"ב השקיעה דם וממון רב כדי לבנות "דמוקרטיה", היא בורחת ומשאירה תוהו ובוהו והטליבאן משתלט.
סוריה – כשפרץ המרד נגד אסד שגרם להרג המוני נגד בני עמו, תוך שימוש גם בנשק כימי, אובמה שלח נושאת מטוסים ואיים על אסד בטילי טומהוק. הוא התקפל לאחר איום של פוטין ונכנע ל"הסכם" שלא פוגעים באסד בן בריתו של פוטין.
עירק – לאחר שארה"ב השקיעה דם וממון רב כדי לבנות בעירק "דמוקרטיה", היא בורחת משם ומשאירה מדינה בתוהו ובוהו שמצויה במלחמת אזרחים. מדינה מפורקת ללא "דמוקרטיה". דאעש משתלט.
מצרים – אובמה הפקיר את הנשיא מוברק. בן הברית של המדינה הערבית הגדולה ביותר. מהפכת תחריר וניצחונו של מורסי ו"האחים המוסלמים" בבחירות שהתקיימו היו בעיני אובמה ניצחון של הדמוקרטיה. ואולם כאשר התחוללה מהפכת הנגד והשתלטותו של הגנרל אסיסי על מצרים, אחרי שחיסל את האחים המוסלמים וכלא את פעיליהם בכלא, כולל את הנשיא מורסי, אובמה הגיב בזעם. קיצץ בסיוע הצבאי. נוצר קרע ומשבר אמון. סיסי נבחר בסוף בבחירות. קיבל סיוע כספי מסעודיה ונשק מרוסיה. אובמה הפסיד.
סעודיה – לאור מדיניות החנפנות וההתקפלות של אובמה בפני אירן שסעודיה רואה בה סכנה, נוצר משבר אמון עם ארה"ב. גם הנסיכויות במפרץ, פרט לקטאר, חוששות מהמשטר השיעי של אירן ומההתקרבות בין אובמה לאירן שהפקיר אותן.
קטאר – "המדינה" העשירה הזו, היא המממנת הראשית של כל הקבוצות האיסלאמיות הקיצוניות (האחים המוסלמים) שמסכנות את המשטרים בסעודיה, בירדן, במצרים וכן מסייעות לקבוצות הטרור השונות. ארה"ב שמצהירה שהיא נלחמת נגד הטרור האיסלאמי, מעלימה עין מקטאר. כישלון.
אוקראינה – רוסיה כבשה את חצי האי האוקראיני של קרים ותומכת בהתקוממות של תומכיה במזרח אוקראינה נגד השלטון האוקראיני. כיצד הגיב אובמה על הכיבוש הלא חוקי? כמחאה דיפלומטית חריפה וסנקציות מגוחכות פוטין ניצח. אובמה התקפל פעם נוספת.

מדוע אובמה מתנגד למדינה כורדית?

אובמה נאבק בכל כוחו להעניק הגדרה עצמית להקמת פלשתין. שיא הצביעות שלו נחשף בהתנגדות שלו להקמתה של מדינה כורדית. מספרם של הכורדים נאמד ב-35 מיליון נפש, המפוזרים בטורקיה, אירן, סוריה ועירק. הם עם בעל מסורת היסטורית ארוכה. הם הישות הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון מלבד ישראל, שאין להם הזכות להגדרה עצמית. הם מצליחים להגן על עצמם ולהלחם נגד דאעש. אירן וטורקיה הם שתי המדינות המוסלמיות המתנגדות לכורדים ותומכות בטרור האיסלאמי. בצפון עירק, קיימת כבר בפועל אוטונומיה כורדית. גם הכורדים בצפון סוריה הכריזו על הקמת אוטונומיה. מדוע לכורדים לא מגיעה מדינה?

תאריך:  05/04/2016   |   עודכן:  06/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד נזכור את אובמה?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הכושון אובמה הוא קרימינל
מסעודה משדרות  |  5/04/16 20:32
2
הקדמת את המאוחר
אלטע קאקער  |  6/04/16 03:32
3
זה העולם שיצר הכושון אובמה
מסעודה משדרות  |  6/04/16 05:18
4
מורשת אובמה
טל הראל  |  6/04/16 07:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה גל
עכשיו בהיסטוריה של מדינת ישראל גם יירשם באותיות זהב, כי בזכותו של חייל פשוט אחד אוהד "לה פמיליה", ימני שרוף שחדרו טובע כולו בצעיפים צהובים, בזכותו, מעכשיו גם הערבים בישראל, ואפילו אם ניסו לרצוח יהודים, ואפילו אם הצליחו, בזכותו יזכו מעכשיו תמיד ל"ניטרול" בצורה הכי מתונה והכי הומאנית שתיתכן
גיא חזן
שנת 2016 נפתחה בסערה שלילית כאשר המדדים הראשיים בעולם ירדו חדות    החל בסוף פברואר המדדים החלו לתקן את הירידות מתחילת השנה בעליות חדות
יובל לובנשטיין
השנה "נופל" חג הפסח בעיתוי מעולה לרשתות, לקראת סוף החודש ולאחר קבלת המשכורת, דבר שמותיר מספיק זמן לקנות ולבזבז.
הרשתות מנצלות היטב את התכונה לחג, ודואגות מצד אחד "למשוך" את הלקוחות עם מבצעי מחיר במוצרים מסוימים, ומנגד "מאזנות" את הרווח הגולמי שלהן על-ידי ייקור מוצרים אחרים
יוני בן-מנחם
הביקורת של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן ז"ל על התנהלותו של נתניהו היא חריפה ואמיצה אך איננה מפתיעה. ראש הממשלה ממשיך להתנהל ביהירות, מתעלם מהמלצות ראשי מערכת הביטחון ומעמיד בראש מעייניו את המשך הישרדותו הפוליטית
מתי דוד
הנשיא המצרי, גנרל אל פתח אסיסי, הציג בפני אבו מאזן תוכנית להקמת מדינה פלשתינית בסיני    התוכנית כוללת העברת שטח מצרי מסיני של 1,600 קמ"ר לרשות הפלשתינית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il