X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קיים צורך דחוף לרפא את הקשר הגרוע וחוסר האמון הקיימים בין הציבור לפוליטיקאים ולמפלגות הפוליטיות הליך משקם ברוח האמור לעיל עשוי להיות מנוף חזק ומשכנע לתיקון אמון הציבור
▪  ▪  ▪
[צילום: מארק ישראל סלם/פלאש 90]

נתניהו חולל מהפך פוליטי נוסף, והפעם ללא בחירות חדשות. בחושיו הפוליטיים המחודדים הבין שהציבור אינו שש, בלשון המעטה, לבחירות חדשות, ומאידך-גיסא אין לנתניהו ברגע זה של מהלך ההיסטוריה סיבה אמיתית להכניס את כולנו למחול שדים פוליטי חדש. הואיל והחודשים הקרובים יהיו רגישים מאוד מבחינה מדינית, הוא שומר את קלף המשבר כ"אס" למקרה שידרש לו "מצנח זהב" פוליטי מסיבות פנימיות, חיצוניות או שתיהן. הדברים יכולים גם להשתבש, בין היתר מפני שפוליטיקה כמעט תמיד הינה התנגשות של קרחונים - החלק הנראה תמיד קטן בהרבה מהחלק המוסתר בעומק הים. אם נתניהו חותר הפעם "למהלך היסטורי", ייתכן מאוד שהמהפך שראינו עד כה הוא רק שלב אחד בתהליך מורכב יותר.
אילו הצליח לצרף את הרצוג לקואליציה, היה קונה לעצמו שקט מדיני זמני מול האמריקנים וכנראה גם מול האירופים, עד לבחירות בארה"ב. אולם, צירוף הרצוג יחייב מראית-עין לפחות "חצי-אמיתית" של מאמץ לבחינת הסיכוי להסדר אזורי. לנתניהו לא אצה הדרך, הוא מבין היטב שללא שינוי גישה יסודי אצל הערבים, לא ניתן לגשר על הפערים בין הצדדים, והוא איננו משוכנע ששינוי כזה כבר התחולל או מתחולל. ידידינו ויריבינו גם יחד ויתרו כבר מזמן על שיקול דעת ואיזון בגישותיהם, ודבר מלבד ויתורים ישראלים מרחיקי לכת בכל מחיר לא ירצה אותם, לכן גם רעיון הוועידה הבינלאומית של צרפת הוא רעיון פסול מיסודו. שותף קואליציוני בכיר מן השמאל - "העבודה" או "המחנה הציוני", אם לא יתפרק על-רקע ההצטרפות - היה קצר-רוח ותאב-תכלית כמעט בכל מחיר, כמו הערבים והמערב. מצב כזה יקשה מאוד על נתניהו את ניהול המו"מ והממשלה גם יחד. במקרה של משבר ממשלתי נוסף, הסבירות ל"פעולת-ענישה" מדינית מצד אובמה נגד נתניהו תגדל מאוד.
מפלגה נוספת בקואליציה הייתה משפרת את יציבותה האלקטוראלית, ואין מצב שלאחר כאבי הבטן של ההצטרפות השותף הקואליציוני מן השמאל היה נוטש את המסגרת לאלתר. הרצוג כמעט איבד את ראשו הפוליטי רק מפני שניהל מו"מ על הצטרפות; אילו פרש בידיים ריקות לאחר שהצטרף בקול ענות "גבורה", היה מוצא עמו "מושלך לכלבים", יחד עם תומכיו.
חלופה ריאלית
נימות הנכאים הנשמעות מוושינגטון, אירופה ומכיוונם של הערבים, לאחר שהתברר שכל צפי לוויתורים ישראלים מרחיקי לכת וחד-צדדיים הוא בנסיבות הקיימות יותר אגדה ממציאות, מעידות שאפשר מאוד שהתנאים להתקדמות מדינית אכן טרם הבשילו. אבל את הבדיקה חייבים לעשות בכדי שהצדק גם ייראה.
הפוליטיקה הישראלית מעולם לא הייתה מציאות אידיאלית והרה-ארגון האחרון אינו משנה זאת. הקואליציה החדשה מורכבת מגרעין ימני חזק, שבו הליכוד הוא המוקד, ושלוש מפלגות לווין קטנות עד קטנות בהרבה ממנו משלימות אותו - "ישראל ביתנו" (5 ח"כים), "הבית היהודי" (8 ח"כים) ו"כולנו" (10 ח"כים).
מספר נקודות במערך זה ראויות לתשומת לב מיוחדת: ראשית, כל שלוש המפלגות, לפחות בחלקן, נחצבו בצורה זו או אחרת מתוך הליכוד. בראש כל אחת מהמפלגות עומד איש ליכוד לשעבר, שרואה עצמו מועמד בפוטנציה לראשות הממשלה לאחר עידן נתניהו. לאף אחת ממפלגות אלה אין סיכוי להפוך במערכת הבחירות הקרובה או בזו שאחריה לחלופה ריאלית לליכוד ולהוביל בעצמה את גוש הימין. צירוף שלוש המפלגות בתוספת חיזוק של 5 ח"כים לפחות בבחירות או בבריתות פוליטיות יהפוך גוש משולב כזה לחלופה לליכוד, ויוכל להוביל את מחנה הימין בבחירות חדשות. מפלגות אלה מתמודדות על אותו אלקטורט בימין יחד עם הליכוד, במידה מסוימת עם ש"ס, שגם היא חלק ממחנה הימין, ויחד עם רסיסי המפלגות מהימין שלא עברו את אחוז החסימה בבחירות האחרונות (בעיקר ישי, כ-4 מנדטים).
הליכוד על 30 הח"כים שלו כיום, הגוש הנ"ל עם 23 ח"כים ועוד כ-4-3 ח"כים בגוש הימין בשילוב עם החרדים, מבטיחים לימין רוב קואליציוני בכנסת, גם אם יתחוללו שינויים מסוימים בתמהיל הפנימי של גוש הימין כולו. מכאן נובע שכל ראש מפלגה משלוש המפלגות הימניות השותפות לקואליציה הנוכחית, אשר טוען למועמדות לראשות הממשלה, יוכל לעשות זאת רק בחזית משותפת עם שאר מפלגת הגוש (לפחות 25 ח"כים), או דרך חבירה לליכוד.
להערכתי, התמרון הפוליטי המעניין ביותר יתרחש אם תבוצע חבירה במסגרת רשימה משותפת עם הליכוד של כל שלוש המפלגות יחד, עם אופציה לאיחוד מלא של חלק מהמצטרפות או של כולן, עם הליכוד, לגוש פרלמנטרי אחד גדול. אפשרות זו ככל שהיא נראית אוטופית על פניה, היא בכל זאת, כנראה, המהלך היחיד שיענה על הצרכים הבאים: א. שמירת השמאל באופוזיציה; ב. החלשת המרכז ("יש עתיד") ומשיכת קולות ממנו; ג. הגדלת מאגר המועמדים הרציניים לראשות הממשלה בגוש הימין, אחרי עידן נתניהו ו"בברכתו". ד. בחירת יורש בהליך דמוקרטי פנימי, שיתן סיכוי לכל מועמד שינצח להשיג אמון ציבורי רחב, למהלך של חילופי דורות אמיתי. ה. מניעת קרעים ומשברים בגוש הימין, שרק הם עשויים לאפשר חזרה של השמאל לשלטון, על כל המשתמע מכך. ו. שינוי משמעותי של יכולת המשילות וכושר ההכרעה של הממשלה והכנסת בתחומים רבים שהוזנחו שנות-דור ויותר בגלל חוסר יציבות פוליטית.
קיים צורך דחוף לרפא את הקשר הגרוע וחוסר האמון הקיימים בין הציבור לפוליטיקאים ולמפלגות הפוליטיות. הליך משקם ברוח האמור לעיל עשוי להיות מנוף חזק ומשכנע לתיקון אמון הציבור; האם באורח פרדוקסלי, דווקא משום כך - משום שהפוליטיקאים אינם שולטים בפוליטיקה אבל הפוליטיקה שולטת באופן מוחלט בפוליטיקאים - הוא לא יצא לפועל? - ימים יגידו.
"אם תרצו אין זו אגדה", אמר הרצל. זו משימה מורכבת לאין ערוך פחות, מן הצורך לחולל בשעתו את התנועה הציונית ולרתום אותה להקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל. מדוע שלא נגלה עוד פרץ של אנרגיה לאומית חיובית ונחולל עוד קפיצה בדרך לביסוס מדינת היהודים?!

תאריך:  05/06/2016   |   עודכן:  05/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאן הולכת הקואליציה החדשה?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
"כולנו" היא יותר שמאלנית
סירוב מצד "כולנו"  |  5/06/16 12:31
2
עידן נתניהו
באום  |  5/06/16 12:40
3
אם אחלוק על שני המגיבים
רפי לאופרט  |  5/06/16 17:19
 
- שביעות רצון מופרזת
באום  |  5/06/16 18:33
 
- נדמה לי שהפעם הדיון ירד קצת
רפי לאופרט  |  6/06/16 10:40
 
- אני טענתי
באום  |  6/06/16 14:30
 
- לא קונה את תיזת האמריקני
רפי לאופרט  |  6/06/16 19:05
 
- נתניהו
באום  |  6/06/16 21:46
 
- אני מתרשם שלמרות הכל, אנחנו
רפי לאופרט  |  9/06/16 21:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
היעד שלנו הוא להגיע למקדש הנצחי, שלא יהיו עוד מלחמות מול כוחות שמנוגדים לקדושה כי לא יהיו כוחות כאלו, הם יתבטלו. אומנם על פניו נראה שזה עוד רחוק, אבל האמת היא שזה כבר קרוב מאוד
צ'לו רוזנברג
מינויו של מזכיר צבאי לקבינט במקום יישום חוק המל"ל בפועל, לא יעזור כלל. ההתעקשות למנות מזכיר צבאי היא גחמה פוליטית ותו לא. הצורך בשינויים בתפיסות של הביטחון הלאומי חייב להיות נר לרגלי כל העוסקים בכך. ביטחון לאומי אינו רק הפן הצבאי של התפיסה, אלא מכלול שלם של דברים שיש לקחת אותם בחשבון בבואנו לקבוע את תפיסות הביטחון שלנו
אברהם הללי
לעתים אנו רואים אובדי דרך, שהולכים כשומא באפלה ומצטרפים לשונאי ישראל וזה רק בגלל עליונותי של עמנו עליהם בכל תחומי החיים: במדע, ברפואה, בחקלאות, בהמצאה, ובעשייה למען האדם והאנושות, ולהצדקת שנאתם ואיבתם נתלים הם בשקרים שממציאים להם גם בני עמנו, המבקשים להראות ליברלים ושוכחים כי אלה שהיו כמותם היו הקרבן הראשון של שונאי ישראל
איתמר לוין
ביום חגה של ירושלים לא נתעלם מן הקשיים והחלקים הלא-נעימים בה, אבל נזכור שבסופו של דבר - מעלותיה עולות בהרבה על חסרונותיה
עידן יוסף
אם היה יו"ר הבית היהודי מעז לוותר על רגב מארץ-ישראל היו צעירי הציונות הדתית מתקוממים, אז למה הם שותקים כשהוא מוסר חלקים מהשבת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il