X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

מאז ומעולם ידוע כי בין ביטוח פרט לביטוח קבוצתי (בביטוחי בריאות ואחרים) קיים הבדל בסיסי אחד: ביטוח הפרט הינו התחייבות של המבטחת למשך חיי המבוטח, ולעומת זאת, בביטוח קבוצתי מדובר בתקופת ביטוח קצובה, אשר בסיומה מתקיים מו"מ מחודש על תנאי הביטוח ובמיוחד על גובה הפרמיות שעל המבוטחים לשלם.
אומנם גם פוליסות הפרט כוללות הוראה, לפיה באישור הפיקוח על הביטוח ניתן לשנות תעריפים. ואולם, ההנחה הייתה כי אישור כזה יינתן רק בנסיבות חריגות ומטרתו תהיה הגנה על המבוטחים מפני מצב בו החברה המבטחת אינה יכוה לעמוד בהתחייבותה באופן העלול לפגוע במבוטחים. האפשרות לשינוי תעריפים לא נתפסה כאפשרות לשמירת רווחי המבטחות.
ממש לאחרונה חל שינוי דרמטי מדאיג ביותר בתחום זה. המפקח על הביטוח פרסם חוזר שכותרתו: "עקרונות לשינוי תעריפים בביטוח בריאות עבור מבוטחים קיימים". בחוזר זה מבהיר המפקח על הביטוח את עמדתו ביחס לשינוי תעריפים מוסכמים ביחס לפוליסות פרט והיא, כדלקמן:
"לחברת ביטוח קיים קושי להתחייב לפרמיה שלא תשתנה לאורך השנים, בין היתר, עקב מוגבלות הנתונים הקיימים ואי ודאות בדבר התפתחויות עתידיות שעשויות להשפיע על רמת הסיכונים".
לאור מצב זה מבהיר המפקח הנכבד:
"מכאן, שלפיקוח על הביטוח אין התנגדות עקרונית לשינויי תעריפים בביטוח בריאות, היות ששינויים מסוג זה במהלך תקופת הביטוח, הן כלפי מעלה והן כלפי מטה, עשויים לנבוע מאופיים של מוצרים אלה."
מכאן ואילך מפרט החוזר את המטלות, הלא מוגזמות, המוטלות על חברת ביטוח המבקשת לשנות את תעריפי הביטוח. מבלי להכביר מילים, ברור כעת כי בכל מצב בו תראה חברת הביטוח על-פי תחשיב אקטוארי כי קיים חשש שמא נגרמים לה הפסדים בתוכנית ביטוח בריאות מסוימת, היא תוכל לקבל אישור לעדכון התעריפים. במילים פשוטות: מבוטחי הפרט שאינם צד להליך זה, ייאלצו לספוג העלאת תעריפים, ללא כל יכולת מיקוח כלפי המבטחת. יש לזכור, כי מבוטח שירצה לעבור לפוליסה אחרת ייתכן מאד שלא יוכל לעשות כן עקב שינוי במצב בריאותו.
למרות שהחוזר מתייחס גם לעידכון תעריפים כלפי מטה, האם יש משהו שבאמת חושב שחברת ביטוח תפנה בבקשה לעידכון תעריפים כלפי מטה? האם יש למבוטח הקטן אמצעים ויכולת לבצע בדיקה אקטוארית של תוכנית ביטוח ולדרוש הפחתת פרמיות?.
כבר קראנו שחברות הביטוח פנו למפקח על הביטוח ודרשו לעדכן את התנאים בפוליסות קיצבה (גם שם "קשה" לצפות התפתחויות לטווח ארוך) וזאת לאחר ששנים רבות סיפרו לנו כי ההבדל בין קרן פנסיה לביטוח נעוץ בכך שבביטוח לא ניתן להרע את התנאים. אין ספק כי נפרצה הפירצה ובעתיד יורעו גם תנאי הביטוח של המבוטחים בביטוחי קיצבה בחברות הביטוח, ולא רק של מבוטחי בריאות ואי כושר עבודה .
יש צורך לקרוא לילד בשמו - המפקח על הביטוח שתפקידו להגן על ציבור המבוטחים פעל בניגוד מוחלט לתפקידו ושליחותו, והעניק "מתנה" ששווייה מיליארדים רבים לחברות הביטוח. עובדה זו מוכיחה כי נדרשת תקופת צינון ארוכה הרבה יותר ואולי אפילו איסור מוחלט על מי שמכהן בתפקיד זה לכהן בתפקיד כלשהו בחברות הביטוח לאחר סיום תפקידו.
לציבור המבוטחים אין בפי נחמה. אין לי ספק כי בעתיד תידרש מכם העלאת תעריפים בביטוחי בריאות, סיעוד ובביטוחי אי כושר עבודה וכן קיים ספק רב אם הקצבאות שחלמתם עליהן בעת שרכשתם פוליסות לקיצבה בחברות ביטוח ישולמו במלואן בעתיד. קרה דבר נורא בענף הביטוח ולא ניתן לכנות את מעשיו של המפקח על הביטוח אלא כפגיעה קשה ביותר בציבור המבוטחים שחובתו הייתה להגן עליו. פגיעה זו צריכה לפגוע, ללא ספק, באמון המבוטחים כלפי ענף הביטוח.

תאריך:  12/08/2005   |   עודכן:  13/08/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל דבורין
מעריב חושב שהמתיישבים שיגורשו מבתיהם צריכים לחזור לשבת סביב המדורה לאחר "שנאנסו באוהל" ולחזור לשיר שירי "הנה מה טוב ומה נעים" עם כל יתר "החברה" שהתעלמו מ"האונס" ונתנו לו להתרחש    לא ולא - לא נעבור את זה ביחד, נעבור את זה לחוד - ובעיקר עשרות אלפי בני אדם בשטח שכל אחד מהם יגיע לחוד, הם שיכריעו    מיכאל דבורין חושב שאם עיקרון המאסה האנושית הקריטית עובד אצל הסינים מדי יום זה יעבוד גם כאן
יוסי אחימאיר
כלום אותו סוף-טוב במדבר הקליפורני ו"בסוף העולם" הסיבירי, לא יכול לקרות גם במקום קרוב יותר, גיאוגרפית ונפשית - למשל בגוש קטיף?
ספי סגל
רבותינו חברי הכנסת ושופטי העליון תומכי ההינתקות: חשוב שתגייסו את שאריות יושרתכם ואומץ לבכם ותהיו שם למען הפנם היטב את מחיר החלטותיכם. כל כך-משום שאנחנו עלולים לעמת אתכם עם מצפונכם כאשר יתווספו למחיר הזה המחירים הנוספים שניצניהם כבר איתנו
רא"ל דן חלוץ
איגרת הרמטכ"ל לחיילי ומפקדי צה"ל לקראת ההינתקות    יום חמישי, ו' אב התשס"ה, ‏11 ‏באוגוסט ‏2005
נחמיה תנא
מיתוסים שעיתונאים אוהבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il