כיום, בכל אוניברסיטה בישראל סטודנט לכל תואר מחויב לקחת בנוסף ללימודיו בנושא שבחר - קורסים כלליים, בנושאים שונים שבלעדיהם הוא אינו יכול לסיים את התואר. בנוסף ישנם אוניברסיטאות כמו אוניברסיטת בר-אילן, שמחייבת את הסטודנטים לקחת בנוסף לקורסים הכללים גם קורסים ביהדות, כל זה בלי קשר לקורסים באנגלית שמחייבים את מי שרמתו במבחן הפסיכומטרי או במבחן אמי"ר לא הגיע לציון פטור.
בתור סטודנטית לתואר ראשון בעבודה סוציאלית בבר-אילן, נפגשתי לראשונה עם החלום ללמוד את המקצוע שאני אוהבת, אך עם התוספות הפחות משמחות של קורסים שונים שאותם אני מחויבת ללמוד.
כיום תואר ממוצע באוניברסיטאות עולה סכום נכבד אשר רוב הסטודנטים לוקחים מהוריהם. חלקם מצלחים למעט הוצאות ע"י מלגות אשר באות על חשבון ההשקעה שלהם בתואר הנבחר.
לא רק שהקורסים הכללים לוקחים כמות כסף נוספת לשכר לימוד, הם גם מקשים על ההשקעה בתואר. ואם המטרה העיקרית היא התמקצעות אופטימאלית בתואר הנבחר, הרי שקורסים כללים מקשים על הסטודנט להתמקצע באופן האידיאלי, הן מבחינת השקעה נוספת של כסף, והן מבחינת השקעה של זמן מרובה המשמעותי כ"כ לכל סטודנט במהלך התואר.
יש שיגידו שקורסים כללים תורמים להכשרה הכללית בכך שמוסיפים ידע כללי לסטודנט שאותו לא ירכש בדרך מקצועית אם לא יחויב בכך על-מנת לסיים את התואר. אך לדעתי, כאשר הדבר מגיע על חשבון ההתמקצעות של אותו סטודנט במקצוע שלו, זה פוסל את היתרון. שהרי במה יועיל סטודנט לפסיכולוגיה קורס כללי בארכיאולוגיה כאשר זה בא על חשבון זמן והשקעה לימוד בתחום הפסיכולוגיה. בנוסף, צרכנים המחפשים אנשי מקצוע איכותיים, יבדקו את איכות השירות על-פי רמת הידע של אישר המקצוע בתחום הנבחר וידע כללי כזה או אחר לא יהיה רלוונטי בכלל.
לסיכום, לדעתי ע"י הוספת קורסים שלא נצרכים להכשרה המקצועית של הסטודנט בתחום אותו בחר מורידה מרמת איכות הסטודנטים ובעתיד גם אנשי המקצוע. על-מנת לשפר את האקדמיה, עלינו לפעול לצמצום החיוב בקורסים כלליים, ובכך לעודד השקעה איכותית במקצוע הנבחר. בסופו של תהליך, נראה פירות גם האיכות האקדמיה וגם באיכות הלימוד בפועל אצל הסטודנטים.