X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העתק פנייה ליועץ המשפטי לממשלה האם המודעות "כחלון נטו" אשר מילאו את הצמתים שלנו לפני מספר חודשים הם תעמולת בחירות? לטעמי אין ספק
▪  ▪  ▪
מנדלבליט. פניה ישירה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

נכבדי היועץ המשפטי לממשלה
הנדון: שימוש נטו בכספים או נכסים של גוף מבוקר
1) סעיף א2 לחוק הבחירות דרכי תעמולה אוסר שימוש בכספים ונכסים של גוף מבוקר לצורך תעמולת בחירות, אשר גם מחריג במידה מסוימת שרים, סגני שרים וחברי כנסת
2) הנחיית יועמ"ש 1.900 (21.779) המנחה את הגופים המבוקרים בכל הקשור לתכולת החוק, ומפרטת את חובותיהם על פיו.
האם המודעות "כחלון נטו" אשר מילאו את הצמתים שלנו לפני מספר חודשים הם תעמולת בחירות? לטעמי אין ספק. כל שלט הממומן על-ידי מפלגה והמציג את ראש מפלגה ולידו מסר קצר אשר מטרתו להאדיר את שם המפלגה והעומד בראשה הוא תעמולת בחירות. עיקרון הדומיננטיות אומר לכל הדעות ששלט ממומן שכזה נועד ללא ספק לקדם ולתמוך במועמד מסוים, בייחוד עם זיקה מובהקת ולכן מדובר בתעמולת בחירות.
אבל איפה אנחנו ואיפה בחירות? התשובה לכך משולשת:
1. פוליטיקאים יודעים טוב מאתנו על בחירות קרבות, לעיתים הם מריחים בחירות, לעיתים הם גורמים לבחירות ולכן המועדים הפורמליים של הבחירות הם לא הקריטריון היחיד בקביעה האם הבחירות קרבות אם לאו, האם מודעה פוליטית היא תעמולת בחירות אם לאו.
2. תר"מ 3012 נאות ואח' נ' עיריית חיפה, ואח' מפרט בין השאר את המרכיבים המאפיינים תעמולת בחירות ומתייחס לעיתוי, לתוכן ולנוסח וודאי לא לעיתוי בלבד.
3. החוק ונוהל היועץ המשפטי לממשלה לעיל קובעים במפורש שהאיסור לשימוש בנכסי מדינה אינו נתחם ב-90 הימים שלפני הבחירות אלא חל בכל מועד, משמע שלא רק האיסור חל אלא קיימת מודעות בחוק, בפסיקה ובנוהל שתעמולת בחירות מנוהלת גם שלא בסמוך לבחירות.
ומכאן שקמפיין שלטי החוצות "נטו" של מפלגת כולנו הינו או היה קמפיין בחירות לכל דבר ועניין.
ואז בא משרד האוצר ופצח בקמפיין "נטו" משל עצמו (אינני יודע בוודאות מי הקדים את מי), השר מופיע עם ה"נטו" בהופעותיו הפומביות מטעם המשרד, המשרד מתאר את "נטו" באתר האינטרנט שלו ואף אם ייתכן שהשר מוחרג בחוק (אינני סבור כך, ראו סעיף 3 ב לנוהל יועמ"ש לעיל) הרי שברור שלמשרד אסור כך לפעול, כי בפועלו כך, הוא משתמש בפועל בנכסיו הלא ממשיים, מסרי התוכניות והקמפיינים שלו לקידומה של מפלגת השר כחלון. ומשרד האוצר הופך ללא ספק לחלק מאותו קמפיין בחירות.
ולתרופות:
קטונתי מלייעץ ליועץ, אך לא אצא ידי חובתי אם לא אציין חלופות, ביחד ולחוד, ובכפוף לסמכותו של אדוני:
1. אפשרות של איסור על משרד האוצר, ואם זה נכון גם על שר האוצר להשתמש במסרי המפלגה במסגרת עבודתם במשרד, והגדרת כל שימוש כזה כתעמולת בחירות אסורה פלילית. איסור כזה יחייב את המשרד לשנות דפי אינטרנט מן הסוג המוזכר לעיל ואולי גם אחרים.
2. אפשרות חיוב המפלגה לשלם למדינה עלותו של כל קמפיין של משרד האוצר הכולל מסרי תעמולת בחירות של המפלגה, וזקיפת ההוצאה להוצאות המפלגה לצורך ההתחשבנות עם מבקר המדינה.
3. אפשרות איסור על המפלגה ואולי על השר, פלילי ואזרחי, (בוודאי הפלילי הנתון לסמכותו המובהקת של אדוני) להשתמש בתעמולת הבחירות שלה, במסרים ייחודיים שקבע משרד האוצר לקמפיינים שלו בהיות שימוש כזה נוגד את החוק. יצוין כי בדוח ועדת ביניש שהוגש לנשיא המדינה וליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לפני כחודש, על השינויים המומלצים החוק הבחירות דרכי תעמולה הומלץ על צמצום משמעותי באיסורים הפליליים בחוק (במקביל להמלצה על הגברת השימוש בעיצומים כספיים) אך בעניין שימוש בכספים/נכסים של גוף מבוקר כותבת הוועדה: "הוועדה ממליצה לבטל את ההסדר הכללי לפיו כל עבירה על חוק דרכי תעמולה היא עבירה פלילית ולהותיר בחוק איסורים פליליים בודדים בלבד: שימוש במשאבי ציבור לצורכי תעמולה..." ומכאן שאף בראייה עתידית נחשב השימוש בכספים/נכסים של גוף מבוקר כנושא בעל משקל כבד אשר אין די בו בעיצום כספי בלבד.

תאריך:  14/12/2017   |   עודכן:  14/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שימוש נטו בכספים או נכסים של גוף מבוקר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
יום המורה הבינלאומי צויין בהסכם שכר נאה שהשיגו המורים העל יסודיים    האם התלוש החדש ישפר את מעמד המורה וישנה את היחס של ההורים והתלמידים אליו? כיצד ילדינו הולכים כל יום לבית הספר אבל בפועל הולכים לאיבוד?
בעז שפירא
זכורים דברי ברל כצנלסון "היש עם בעמים אשר מבניו הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל ייסוריו הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס ממלא את לבם רגש הערצה והתמכרות?
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מנהיגוּת היא עבדוּת. הרב שטיינמן כמשל    העם דורש מנהיג ראוי    כַּחְלוֹנֶטוֹ מכירים?    וּלקינוח די לפדופיליה
עו"ד זהר הר-נוי
יש להשוות את סכומי הפיצויים על ניכור הורי - שהוא חטיפה רגשית של ילדים - לסכומי הפיצויים על חטיפה פיזית של ילדים
דביר מור
מה הסיפור האמיתי של הנכבה הפלשתינית? האם זה המפתח המניע את הפלשתינים נגד ישראל?    ישנה נטייה, בשמאל העולמי ובפרט הישראלי, להפנות את האצבע המאשימה כלפי ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il