X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש צורך במשרד ממשלתי, או, לכל הפחות, משרד שיעבוד במקביל למשרד החינוך, יאתר, יאבחן ויעצים תלמידים על בסיס כישרונם ויתרונם היחסי
▪  ▪  ▪

בואו נעשה לרגע תרגיל קטן בדמיון מודרך, נעצום את העיניים ונחזור לבית הספר, כל אחד לכיתה שלו, למורה המיוחדת שלו, לטיפוסים השונים שהיו בכיתה, לתחושה שגילינו כל יום כשרון אחר אצל מישהו, זה שמצטיין במתמטיקה, הרקדנית הכיתתית, הבדרן, זו השולטת במרחב ומכירה את הארץ לאורכה ולרוחבה.
בין כל אלה היו גם את אלה שידעו לאייר, לצייר ולשרטט, תוך הפגנת כשרון טבעי מופלא, אני בטוח שלכל אחד היה בכיתה תלמיד, תלמידה או כמה תלמידים, שכשרון הציור שלהם כל כך בלט, ואפיין אותם.
עכשיו, נפקח את העיניים ונחשוב כמה תלמידים עם כשרון ציור ואיור כאלה יש בכל המדינה הזו, מתוך מעל למיליון תלמידים שלומדים בישראל, כמה מהם מימשו את היתרון היחסי שהאל נטע בהם?
הנה כלי קטן, והצלחה גדולה: בכדי להתקבל לכל בית ספר גבוה לעיצוב ואמנות מסתתר צמד מילים שכיח שאין בלתו: "תיק עבודות", הכרות עם המושג הזה, משמעותו ומטרתו עשויה להוות מפתח של תלמיד מוכשר בדרך למימוש הכישרון הטבעי שלו, היתרון היחסי שיש לו בחברה שלו, שלנו.
הרהרתי, כמה מבין אותם רבבות תלמידים מוכשרים, "הציירים של הכיתה", מכירים את צמד המילים הללו בכיתה י"ב, או אחרי הצבא, בשנים שחושבים על הצעד הגדול הבא? אני בטוח שאחוז קטן מאוד, אותו אחוז שחשוף לאנשים שהכינו תיק עבודות בעבר, שהכירו מישהו שהכין תיק עבודות כזה, שהסביר להם שבכדי להתקדם, לממש ולפתח את הכישרון, יש צורך לאגוד עבודות ויצירות לכדי תיק שמכיל את הרפרטואר שמייצג אותי, את היכולת שלי לייצג ולבטא את הסביבה שלי.
תיק עבודות מכיל בתוכו גם, לא מעט עבר, השקעה וכסף, יש בו חשיפה וגירוי לנושא בגיל צעיר, מורה דרך, נייר או בד, צבעים, לא מעט חוגים, קצת תערוכות, פידבק חיובי, חווית הצלחה, ועוד כמה מרכיבים שלא יזיקו כלל. אולם עדיין, גם בארץ ההזדמנויות הלא שוות, מי שמוכשר וייחשף בזמן לצמד המילים הללו, יחזיק בידו מפתח שלעיתים הופך למפתח של החיים. אלה היו רק צמד מילים, מה יעשו כמה משפטים?
עכשיו נחזור לכיתה שלנו ונעשה מיפוי קטן, חוץ מהציירים המוכשרים, אתם בטח רואים את פניהם של המתמטיקאים החנונים, הספורטאים המצטיינים, מספרי הסיפורים, המוזיקאים ועוד ועוד...
מערכת החינוך במדינת ישראל צריכה לעבור טלטלה ושדרוג, אולם גם היום, כשהזדמנות לא שווה ניתנת לתלמידים שונים ברקעים שונים, ניתן להתחיל למפות, לאבחן, לזהות את היתרון היחסי ולהעצים, פשוט לעשות איבחון ומיפוי של כלל התלמידים בישראל, לא רק ע"פ הישגים אלא גם ובעיקר ע"פ כישרון או תכונה מולדת וקיימת, שהסביבה הקרובה הצליחה לזהות בקרב האנשים שחיים בה.
החברה זקוקה לסוג של מהלך גדול ומשמעותי של השמה ונתינת כלים, בסיסיים ומתאימים לכל קבוצת אנשים. אני מדמיין מה היתה עושה סדנא קצרה של ביה"ס הגבוה לאומנות ועיצוב בצלאל עבור תלמידים שאותרו בתהליך ההשמה הכולל, כמה ירוויחו התלמידים שיש בהם עולם ומלואו, אבל חסרה להם מעט אינפורמציה שתעשה עבורם את ההבדל ועבורנו כחברה, את ההבדל הגדול.
יש צורך בשר שיעמוד בראש משרד לענייני העצמה אזרחית, תיק, שיקבל מבחינתי את כל השימונים הנהוגים במדינתנו, אבל יהיה אמון על תחום חשוב מאין כמותו. במדינה שבה "המשאבים והמחצבים" העיקריים הם בני אדם.
שמעתי פעם שהכרת הבעיה היא חלק גדול מהפתרון, אז לדעתי, זיהוי הכישרון הוא לרוב תחילתה וסופה של העצמה ממוקדת מטרה. כשרון אומנותי ואינפורמציה חסרה, הם רק דוגמא, להבדל העצום שעושה ההבדל הקטן, תלוי בנקודת הזמן.
יש צורך במשרד ממשלתי, או, לכל הפחות, משרד שיעבוד במקביל למשרד החינוך, יאתר, יאבחן ויעצים תלמידים על בסיס כישרונם ויתרונם היחסי, גוף שיחזק וימקד את המשאב האנושי בצורה כזו שתשפר אותנו כחברה בכלל, תשפר את הביצועים, תגדיל תל"ג תיתן לאנשים הזדמנות והכי חשוב, תעניק הרבה שמחה ומיצוי עצמי.

תאריך:  16/02/2006   |   עודכן:  16/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון יאיר
ישבתי מול אימי, הקמטים חורשים את פניה ואצבעותיה שעקמו, לעולם לא יבשלו את מטעמי גן העדן שנהגה לבשל. גופה הקטן נבלע בכורסא הגדולה, ובחיוך מנוגד להבעתה העצובה היא אומרת: "חבל, היתה לנו מדינה יפה, חבל. הכל הלך בגלל הערב רב האלה"
מישאל חשין
המישנה לנשיא בית המשט העליון נפרד מעולם המשפט: "ההרגשה עם כתיבתו של פסק-דין טוב, ראוי, שעושה טוב לאדם, שמציל אדם משיביו, שאומר אמת ועושה צדק - הרגשה עילאה זו קשה לתיאור אבל היא הנותנת טעם וצבע לחיים"
אהרן ברק
אהרן ברק נואם בטקס הפרישה של המישנה לנשיא, מישאל חשין
עו"ד ורו"ח רמי אריה
בקרוב יוצאו זימונים לבדיקות שומות מס לחברות ולעצמאים "ללא מגע יד אדם". בעתיד יתכן וגם לשכירים יינתנו החזרי מס או יוצאו שומות, בשל תאום מס באופן אוטומטי
עו"ד חיים קליר
מעביד, מבוטח בביטוח חובה, שלח עובד שלו לנהוג במשאיתו במסגרת העבודה. העובד היה בתקופת פסילה. המשאית פגעה בהולך רגל וקרנית פיצתה אותו. האם יש לקרנית זכות לדרוש מן המעביד את סכומי הפיצויים ששולמו להולך הרגל?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il