X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסתיר פרטים על תאונת אופנוע [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90]
חדלות פרעון לפנים משורת הדין
בית המשפט המחוזי בחיפה החזיר את החייב להליך חדלות הפרעון, למרות חוסר השקיפות בו נהג בנוגע למצבו המשפחתי

בתי המשפט דורשים מן המצויים בהליכי חדלות פרעון למלא בקפידה אחרי כל החובות המוטלות עליהם. לא רק לשלם בצורה רצופה ובמלואם את התשלומים החודשיים, אלא גם לשתף פעולה עם בעל התפקיד ובמיוחד למסור את הדוחות העיתיים על מצבם הכספי. כפי שמדגיש שוב ושוב בית המשפט העליון, מדובר בהליך שלפנים משורת הדין, הבא לרוב על חשבונם של הנושים (כאשר לעיתים קיימים חובות גם למדינה). לכן, עמידה בכל פרטי ההליך היא תנאי בסיסי לכניסה אליו, להישארות בו ולסיומו בהפטר ובפתיחת דף כלכלי חדש.
שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, עפרה אטיאס, החליטה בצורה נדירה - ולא בלי היסוס, כדבריה - להחזיר את דניאל אוריי להליכי חדלות הפרעון מהם הוציא אותו בית משפט השלום בעיר. צו פתיחת ההליכים בעניינו ניתן בינואר 2020 ונקבע שעליו לשלם 150 שקל לחודש, ובהמשך הועלה הסכום ל-1,100 שקל. אולם, אוריי צבר מחדלים רבים לאורך ההליכים: הוא לא עמד בתשלומים החודשיים, לא הגיש את הדוחות החודשיים, הגיש לנאמן מסמכים טיפין-טיפין ולא מיצה את כושר ההשתכרות שלו.
בית משפט השלום גם מתח ביקורת על חוסר מהימנותו של אוריי, אשר הסתיר פרטים מהותיים לגבי תאונת אופנוע בה נפצע בשנת 2018. התברר, כי הוא נהג על האופנוע ללא ביטוח וגרם לפציעתו של הרוכב השני בו; הוא הסתיר את העובדה שהיה זה בן-זוגו. חברת קרנית הממשלתית פיצתה את בן-הזוג ב-1.7 מיליון שקל, אוריי חויב לשפות אותה וזהו למעשה כל סכום חובותיו. התנהגותו של אוריי בתאונה הייתה חמורה ומסוכנת, ויש להוקיע אותה בכל דרך - ציין השלום. אומנם ניתן היה לקבוע שחדלות הפרעון תימשך ללא קציבת זמן, אך השלום הגיע למסקנה שביטול ההליך נכון יותר בנסיבות העניין.
כאמור, המחוזי קיבל (24.5.23) את ערעורו של אוריי וקבע שיש להחזיר את התיק לשלום כדי שיקבע צו תשלומים שאינו מוגבל בזמן. מחדליו של אוריי לא היו ברף הגבוה, ציינה אטיאס. אין לזקוף לחובתו את הסכם הממון שערך עם בן-זוגו ערב כניסתו להליך, שכן הגיוני היה שבן-הזוג ירצה להגן על הפיצויים שקיבל בעקבות התאונה.
"אכן, הטריד אותי עד מאוד חוסר השקיפות של היחיד מול בעלי התפקיד, עת בבקשה למתן צו פתיחת הליכים, ציין היחיד כי אין לו בן זוג, ובחקירתו לפני הנאמן, לא טרח היחיד לציין כי יש לו בן זוג לחיים", המשיכה אטיאס. "רק במהלך ההליך, התברר כי יש ליחיד בן זוג, ולא זו בלבד, בן הזוג הוא זה שקיבל את הפיצוי מקרנית, פיצוי שבגינו נוצרו 99.5% מן החובות נשוא ההליך". אוריי טען שבאותה עת הסתיר את נטייתו המינית. למרות שהסבר זה לא היה נקי מספקות, "מובנת לי הרגישות בעניין חשיפת הנטייה המינית במסגרת הבקשה או בחקירה לפני הנאמן, באופן שניתן לנהוג עם היחיד לקולא".
לסיום הדגישה אטיאס: "מובהר ליחיד כי כפסע היה ביני לבין דחיית הערעור. בית משפט זה החליט לנהוג עם היחיד במידת החסד מתוך ציפייה שהיחיד יפנים את חובותיו במסגרת ההליך, יירתם לביצוע חובותיו, ישתף פעולה עם בעלי התפקיד וימסור להם את כל המידע הנדרש, לרבות בעניין הכנסות ו/או רכוש בן זוגו ויתמיד במיצוי כושר השתכרותו.1אין לי אלא לייחל ולקוות שהיחיד לא ינצל לרעה את נכונות בית משפט זה ליתן לו הזדמנות נוספת לשכנע את בית המשפט קמא כי הוא ראוי להליך, ומסוגל להפיק ממנו תועלת לעצמו ולנושיו".

הכותב עומד בראש משרד העוסק בחדלות פרעון והוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין.
תאריך:  10/08/2023   |   עודכן:  10/08/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסף ויצמן
בית הדין לעבודה ביטל קיזוז משכרו של עובד, אשר בוצע בשל מנגנון תשלום מורכב וחסר בהירות בהסכם השכר עימו
עו"ד יוסף ויצמן
מקרה נדיר בו בית המשפט חוסם מלכתחילה את החייב, מסייע להדגים את חובות השקיפות וגילוי הלב המוחלטות החלות בהליכי חדלות פרעון
עו"ד יוסף ויצמן
הרופאה של סייעת לגננת המליצה לה על שמירת הריון, אך במחלוקת בדיעבד מול הביטוח הלאומי העדיף בית הדין את עמדת המומחה מטעמו לפיה לא היה צורך בכך
עו"ד יוסף ויצמן
מורה נפגע בדרכו ברגל לבית הספר, אותה האריך באופן קבוע לצורכי בריאותו - ויקבל פיצוי על תאונת עבודה
עו"ד יוסף ויצמן
פסק שראש המועצה האיזורית אל-קסום התעמר בעובד בכיר ופעל משיקולים זרים ופסולים    המועצה גם תפצה את העובד ב-100,000 שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il