X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביהדות מוכר הפתגם שמי שמרבה ביחסי מין, עיניו כהות, שיער ראשו אובד ושיניו נושרות ובו בזמן כל מערכות הגוף נחלשות לפי הגישה הסינית, ריבוי יחסי מין מחליש את הכליות, שיער הראש נושר וכך גם השיניים
▪  ▪  ▪

היהדות והרפואה הסינית דומות אחת לשנייה בצורה מפתיעה. שתי תורות עתיקות אלה מצביעות על-כך שכל שעלינו לעשות הוא לחיות על-פי אמות המידה שלהן, כדי לקיים אורך חיים בריא ומוסרי.
למרות הזמן הרב שעבר מאז נכתבו שתי התורות הללו, לא נס ליחן והן מפתיעות ביכולתן לגשר על הפער מול הקידמה. בכתבה זאת נצא למסע מרתק אל המשותף בין היהדות, הדת העתיקה בתבל, לבין הרפואה הסינית העממית, אשר קרמה עור וגידים באותה התקופה.
סיפור הבריאה, לדוגמא, כפי שהוא מתואר בספר בראשית, מתואר בצורה מפתיעה בפרוטרוט בכל ציור סיני קלאסי. הציור לא מעביר את הפרשה לפי סדר הימים המתואר במעשה בראשית היהודי, אך הוא מסכם את אותם מעשים. בהמשך הפרשה בספר בראשית, מתואר כיצד אלוהים ברא את האדם ולאחר מכן ברא את חוה מצלעו. מכאן, שבכל גבר יש גרעין נקבי שיכול ליצור נקבה ולאישה יש גרעין זכרי בזכותו היא יכולה ליצור חיים. גם הרפואה הסינית מתייחסת לנשי ולגברי ומאמינה שבכל אדם יש את היין והיאנג - האנרגיה הנקבית והזכרית.
דוגמא נוספת קשורה לאורחות החיים. הדינים הקשורים לאוכל ביהדות מדברים על-כך שעלינו לאכול שלוש ארוחות ביום ושקודם לארוחת הבוקר עלינו להטיל שתן ולהפריש צואה.
גם הרפואה הסינית רואה כך את תחילת היום. ביהדות נאמר שמיד אחרי תפילת שחרית יש לשתות יין או אלכוהול ובכך לחמם את הקיבה. רק לאחר-מכן מותר לאכול את ארוחת הבוקר. הסינים הרחיבו מעט בנושא זה. הם מדגישים את הצורך לאכול ארוחת בוקר חמימה, כדי לא לקרר את הקיבה והטחול. הרמב"ם אמר: "אכול בבוקר כמלך, בצהריים כבן מלך ובערב אכול כאביון". הרפואה הסינית דוגלת אף היא בעיקרון תזונתי זה.
קיים קשר בין היהדות לרפואה הסינית גם בכל הנוגע לחיי האישות. ביהדות מוכר הפתגם שמי שמרבה ביחסי מין, עיניו כהות, שיער ראשו אובד ושיניו נושרות. בו בזמן כל מערכות הגוף נחלשות. לפי הגישה הסינית, ריבוי יחסי מין מחליש את הכליות, שיער הראש נושר וכך גם השיניים. גם הזנת המוח נפגמת ועמה יכולת החשיבה והזיכרון.
היהדות מתייחסת לא פעם לנושא הפעילות הגופנית: "אהוב את המלאכה", מצוות עלייה לרגל לירושלים ברגל, "לך אל הנמלה עצל, ראה דרכיה וחכם" ועוד. כך מאמינה גם הרפואה הסינית, המאמינה שפעילות גופנית נדרשת לתפקוד תקין של כל איברי הגוף ושל אנרגית החיים, המכונה צ'י.
היהדות מצווה על הגבר להניח תפילין. במהלך הנחת התפילין אנו לוחצים על שתי נקודות חשובות בראש, החשובות מאוד לתפקוד המוח. הקשר האחורי של התפילין פועל גם הוא על המוח בנקודה שנחשבת על-פי התורה הסינית לחלק המוח האחראי לעולם הרוח ולקשר אל האל, החלק שאחראי על הנפש האתרית. קשירת התפילין על היד, פועלת בנקודות שעל-פי הרפואה הסינית קשורות להרגעת הנפש. בנוסף, אנחנו מגרים את זרימת הצ'י ביד ותורמים לזרימת האנרגיה בגוף.
את התפילין מניחים על יד שמאל, למעט איתרי יד ימינם. היהדות מסבירה שהוא יותר קרוב ללב. צד שמאל לפי הגישה הסינית קשור לנפש וכן לאנרגיה הגברית. ביהדות מפרשים שצד ימין הוא הטוב וצד שמאל הוא הרע. יתכן שבהנחת התפילין עלינו לשפר את צד הרע שבנו.
האמונה היא בסיס היהדות והטאו היא בסיס הרפואה הסינית המסורתית. כמי שחי בשני העולמות ומקיים את שניהם כמיטב יכולתי, אני יכול לומר ששתי התורות הללו משלימות זו את זו ויחד תורמות ללחיים טובים, מאושרים ומספקים ובעיקר, לחיים בריאים.
פרופ' משה שטרנפלד הינו מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית
תאריך:  23/08/2006   |   עודכן:  23/08/2006
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
יהדות ורפואה סינית
תגובות  [ 3 ]מוצגות  [ 3 ] כתוב תגובה 
1
האם יש אלמנט של עבודה זרה?
יוחאי ר  |  23/08/06 20:02
2
אין שום פתגם כזה ביהדות
פנחס  |  23/08/06 23:24
3
מעניין מאד - ידוע שהסינים חושבים
איציק שדה  |  28/08/06 07:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי פלד
אני חושב שזו תופעה חברתית קשה ביותר וראויה לתשומת לב: מצד אחד יש הרבה אנשים נפלאים בארץ שרוצים לעזור ולתרום, מכל הלב, ללא תנאי, ומהעבר השני מתפתחת תופעה מדאיגה של קהל שחושב שהכול מגיע לו, אין הערכה, אין הכרת תודה, כ ל ו ם!
רועי נתן
במלאת שבעה למותו של אורי גרוסמן, בנו של הסופר דוד גרוסמן, וחיילי צה"ל שנהרגו במלחמה
שוש תמר מיימון
למרות שכל מרכיבי הסרט "אביבה אהובתי" משובחים, לא חויתי חוויה מטלטלת. היה טוב. נקודה
שמואל קופר
נכון, אולמרט נכשל. אבל אם הוא ילך זה לא יעזור. הציונות נכשלה, ומה שיעזור הוא רק הודאה בכישלון הזה
ד"ר שי סולן
רובם של העסקים בארץ סבלו בזמן המלחמה מירידה משמעותית בפעילות העסקית וחלקם צברו הוצאות וחובות. כעת, עם סיומה של המלחמה, בעלי העסקים ובעלי המקצועות החופשיים עומדים בפני האתגר הקשה של שיקום עסקיהם. ד"ר שי סולן מציע 8 פעולות עיקריות להתאוששות ושיקום העסקים אחרי המלחמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il