X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

לאחרונה אנו שבים ועדים לויכוח הקבוע בין ארגוני הסטודנטים למשרדי האוצר והחינוך לגבי גובה שכר הלימוד. מזה שנים עוברת הכלכלה הישראלית שני תהליכים במקביל: הפחתת סובסידיות, וברוב המקרים הפסקה מוחלטת בעקר במוצרי מזון בסיסיים והפרטה מואצת של חברות ממשלתיות ובשנים האחרונות גם של שירותים חיוניים ממשלתיים.
גם החינוך בישראל אינו מצליח לחמוק ממגמות אלו: תוכנית הלימודים הנוספת (תל"ן) חוגגת בלבוש כזה או אחר בחינוך היסודי, החינוך התיכון הופך, אט אט, ליותר ויותר פרטי או מותנה תשלומי הורים למרות היותו חינוך חובה וחינם. הטיפול בגיל הרך הפך מזמן לאבן שואבת של תשלומי הורים וגם החינוך הגבוה מתחיל לגלות סימנים של השכלה מותנית תשלום באמצעות המכללות הפרטיות העולות ופורחות כפטריות לאחר הגשם.
האוניברסיטאות נשארו, לעת עתה, אי של סובסידיה בים קפיטליסטי במציף את כולנו. כוונת האוצר להעלות, למעשה, את שכר הלימוד באוניברסיטאות בנימוק של הצורך בהפסקת הסבסוד הוא חצי אמת וזו לעתים גרועה משקר שלם.
מקור הסבסוד העיקרי במערכת ההשכלה הגבוהה הנתמכת בישראל הוא הסטודנט עצמו. שכר הלימוד השווה בפקולטות השונות ובחוגים השונים הינו עוות כלכלי מהגדולים במדינה. עלות לימודיו של סטודנט לרפואה גבוהה עשרת מונים מזה של תלמיד מדעי הרוח. שכר הלימוד של סטודנט הלומד אשורית עתיקה אינו מגיע אפילו לכדי עשירית מזה של הלומד לתואר בוגר בפיזיקה גרעינית. נשאלת השאלה מדוע במסגרת הרצון לבטל סובסידיות אין האוצר מבקש להפסיק את הסבסוד הצולב של הסטודנטים זה את זה. אם תשלום ריאלי אזי לכולם.
שאלה נוספת עליה על האוצר ומשרד החינוך להשיב הוא עלויות המחקר באוניברסיטאות. בהיותי בעבר מנהיג סטודנטים, פניתי לשר החינוך דאז, אהרון ידלין, בשאלה מדוע על הסטודנט באוניברסיטה לממן את הוצאות המחקרים השונים המתבצעים במוסדות להשכלה גבוהה. "זה לא רק בשבילנו ומדוע שרק אנחנו נישא בתשלום", שאלתי. סוד ידוע הוא כי היקף שעות ההוראה של מרצה בכיר הוא פחות מ-10 בשבוע כאשר משרתו היא משרה מלאה. התשובה לשאלה זו היא תמיד המחקר בו עוסק המורה הממלא את רוב זמנו והעשוי לסייע בעתיד, גם לתלמיד העתידי. המחקר האוניברסיטאי חשוב וחיוני מאין כמוהו לכלכלת המדינה ובמקרים מסוימים גם לביטחונה. השאלה רק מדוע על הסטודנט לממנו. האם חולה הלב אינו נהנה מהמחקר בתחום הצנתורים, האם מערכת הביטחון אינה נהנית מהמחקר המתמטי או מחקר החומרים, האם האוצר או בנק ישראל אינם נהנים ממחקרים בתחום הכלכלה ומינהל העסקים והאם לא רואים את פירות המחקר המשפטי במערכת בתי המשפט בישראל.
האוצר ומשרד החינוך חייבים, לפחות בהשכלה הגבוהה, באמת מדעית. אמת זו ברורה לכל. שיח ציבורי על חובת הסטודנט לממן את העלות הריאלית של לימודיו מחייבת שכר לימוד שונה בין תחום לימוד אחד למשנהו, וחשוב מכך - בחישובו יש לנטרל את ההוצאה המחקרית שאותה על הממשלה לממן מתקציבה הואיל ומפירותיה נהנה הציבור כולו ואף לא פעם אחת הסטודנט הלומד בזמן נתון.

הכותב שימש לפני שנים רבות כמ"מ המזכיר הארצי של ארגון הסטודנטים חברי "העבודה"
תאריך:  02/12/2006   |   עודכן:  02/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שכר לימוד באוניברסיטות: אמת ושקר
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
דורי צודק
ג'רי  |  2/12/06 20:44
2
צודק!צודק!צודק!
ליורם  |  2/12/06 21:41
3
שכר מכוון תוצאות
שימקי  |  2/12/06 23:16
4
אני עם דורי
מוישה מבאר שבע  |  3/12/06 11:44
5
גדול ל"ת
דוד מתל אביב  |  3/12/06 15:24
6
אינני מצליח לתפוס את ההגיון
איגרא  |  3/12/06 17:34
 
- קללות אינן תחליף להגיון ל"ת
בירא עמיקטא  |  4/12/06 07:42
 
- יש באמתחתך טיעון הגיוני
איגרא  |  4/12/06 23:50
7
היגיון פשוט ונכון. יש להפריד בין מחקר להוראה
דורון סער  |  3/12/06 18:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונן ליבוביץ
משה גפני הוא אחד מוותיקי חברי הכנסת הוא נחשב לרטוריקן מוכשר, עובדה שלא כל כך עוזרת לו להילחם באקטיביזם השיפוטי ובכוחו המתגבר של בג"צ לו הוא מתנגד    בראיון ל-Nfc, מסביר הרב גפני את עמדתו נגד בג"צ כמו גם את פרץ האלימות במגזר החרדי בימים שלפני עצרת הגאווה בירושלים
אריה אבנרי
רוני אלוני סדובניק
עו"ד אורי קידר: השנה נשים דגש על שבירת חוליית הקשר בין הלקוח לסרסור וזה מסתבר-קורה בעיתון, בסלולרי ובאינטרנט, אנחנו השנה נהייה שם
צבי גיל
בהעדר תהודה ציבורית נמרצת ועריכה קפדנית ואחראית - העיתונות יוצאת לאור צהוב    אנחנו כה מופצצים במדיה ובמכונים ללימודי עיתונות, שמה שדרוש זה לא עוד בית ספר לתקשורת, אלא בית ספר לצריכת התקשורת
נסים ישעיהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il