X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במסגרת הצעת החוק לתיקון פקודת הראיות מוצע בעיקר להרחיב את תחולת הסייג לעדות קרובים, על-מנת לאפשר עדות שכזו במשפטים שעניינם עבירות רבות ושונות, בהן עבירות סמים, הלבנת הון ומאבק בארגוני פשיעה
▪  ▪  ▪

במסגרת חקירת עבירה פלילית מחליט הגוף החוקר, לא אחת, לזמן לעדות בן משפחה של החשוד על-מנת לשפוך אור נוסף על הפרשה הנחקרת.
החקיקה הקיימת עושה הבחנה בין חקירת בן משפחה על-ידי הגוף החוקר לבין העדתו על דוכן העדים כנגד בן משפחתו. בעוד שחקירת בן משפחה מותרת ללא כל מגבלה, קבע המחוקק כי העדתו של הורה כנגד ילדו ולהפך ושל בן זוג כנגד בן זוגו תהיה אסורה, בכפוף לחריגים, וזאת על-מנת להגן על שלמות התא המשפחתי, תוך העדפת אינטרס ציבורי זה על פני הוצאת האמת לאור ומשפט צדק.
לאחרונה, ביולי 2006, עברה בכנסת בקריאה ראשונה הצעת חוק לתיקון פקודת הראיות המאיימת להפוך את כלל הפסלות האמור לאות מתה בחוק.
סעיף 2 לפקודת הראיות קובע את הכלל הרחב לפיו "הכל כשרים להעיד בכל משפט". הרציונל העומד ביסוד הכלל הרחב הקבוע בסעיף 2 לפקודה, הוא מתן אפשרות לבית המשפט למלא את תפקידו בגילוי האמת ובעשיית צדק. ברם, סעיף זה מכפיף עצמו לסעיפים הבאים הקובעים שני מצבים בהם תיפסל עדות של אדם במשפט פלילי:
1) עדות אדם לחובת בן זוגו.
2) עדות הורה וילד זה לחובת משנהו.
כלומר, בני זוג או הורים וילדיהם אינם כשירים להעיד מטעם התביעה במשפט פלילי האחד לחובת משנהו. מאידך, על-פי סעיף 6 לפקודה, במידה ונקראו בני זוג והורה וילדו להעיד זה לזכותו של האחר, היינו- כעדי הגנה מטעם הנאשם, עדותם זו, תהא כשרה לשמש גם כראיה להוכחת אשמתו של הנאשם.
הנימוק המרכזי שניתן בפסיקה להצדקת הכלל הפסלות האמור נובע מהחשש מפני פגיעה בשלום הבית ומפני ערעור התא המשפחתי. מגמה זו קיבלה עדיפות על פני החובה להעיד ולתרום בדרך זו לקיום משפט צדק.
סעיף 5 לפקודת הראיות קובע "חריג לחריג". במקרים המנויים בסעיף 5 נקבע, כי ניתן יהיה להעיד בכל זאת בני זוג, הורים וילדים האחד כנגד משנהו. הרציונל הוא כי בעבירות המנויות בסעיף 5, כמו עבירות אלימות במשפחה או עבירות חמורות אחרות, דוחה אינטרס חשיפת האמת את אינטרס שלמות המשפחה. בנוסף לעיתים, בעבירות בתוך המשפחה, כלל הפסלות האמור ימנע משפט צדק מחמת היעדר ראיות חלופיות מה גם שהתא משפחתי הינו מעורער ממילא.
במסגרת הצעת החוק האמורה לתיקון פקודת הראיות מוצע בעיקר להרחיב את תחולת הסייג לעדות קרובים על-מנת לאפשר עדות שכזו במשפטים שעניינם עבירות רבות ושונות שבניהן עבירות סמים, הלבנת הון ומאבק בארגוני פשיעה. הצעת חוק זו משתלבת עם מגמת הפסיקה בעשור האחרון למעבר מכללי קבילות לכללי משקל בעניין קבילות ראיות.
יצוין, כי בנוגע לעבירות הלבנת הון הוצע להגביל את תחולת החריג למקרים שבהם העד הוא בגיר.
לדעתנו, השפעתו של שינוי חקיקתי זה עשויה לחרוג מתחום העבירות אליהן מכוון המחוקק הואיל ונכון להיום מגמת רשויות האכיפה היא לכרוך כמעט כל עבירה כלכלית, לרבות עבירות מס, בעברות על-פי חוק איסור הלבנת הון.
דומה כי על המחוקק להיות זהיר בהרחבת החריג לכלל פסלות העדת קרובים, ולהביא בחשבון את פרקטיקת העבודה של רשויות התביעה.

תאריך:  08/01/2007   |   עודכן:  08/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
לאור המצב המאוד לא מחמיא של פרצופה של המדינה - מהי למעשה שאיפת הדור הצעיר? האם לעמל? לערכים? לבניית עתיד? התשובה המחרידה היא: ממש לא!
יורם אטינגר
"נביאי הזעם הדמוגרפי" בישראל טוענים שהיהודים נידונו להיות מיעוט בין הירדן לבין הים התיכון. בהשראתם הפך הפטליזם הדמוגרפי לבסיס להחלטות מדיניות הרות-גורל. אך מה אם הפטליזם מבוסס על נתונים מוטעים באופן גס?
דודו אלהרר
אם כל נסיונות ההידברות יעלו חרס וגם הרחשושים והלחשושים בחדרי חדרים, הרחק מעין-רואים, לא יועילו, יש לצאת למלחמה איומה ונוראה שתוצאותיה יבהירו באורח חד-משמעי שמדינת-ישראל לא תסכין יותר ולעד עם חטיפות של יהודים
ליאת טמנג
שוב מלחמות מיותרות באפריקה מוכת הרעב. שוב תושבי אפריקה משמשים חיילי משחק במשחקי כוחות עולמים
אלירן דה-מאיו
הבשר כבד מדי למערכת העיכול של האדם. זמן עיכולו ארוך, והוא שואב אנרגיה רבה משאר מערכות הגוף. התוצאה היא עייפות וחוסר יכולת להמשיך ולקיים תהליכים פיזיולוגיים תקינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il