X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רבים מאתנו שולחים מאמרים לאתרי אינטרנט שונים האם אנו עושים זאת באופן שמקל על העורכים וגורם להם/ן לרצות לקבל מאיתנו עוד תוכן? להלן כמה כללי יסוד שכדאי לדבוק בהם, על-מנת להפוך לכותב/ת אטרקטיבי/ת לעורכ/ת המצוי/ה
▪  ▪  ▪

רשת האינטרנט אינה קפדנית במיוחד באיכות הלשונית של הטקסטים המוצגים בה. הרשת מציגה מידע מיידי ועדכני בתחלופה גבוהה, שעצם הצגתו חשובה לעיתים מאיכותו. המיידיות מקצרת את מרווח הזמן הנדרש לקריאה חוזרת ולביצוע תיקונים. אלא שיש כמה עקרונות שבכל זאת - על-מנת להזמין התייחסות רצינית לאתר ולתכניו - רצוי לשמור עליהם. ברוח הגישה המינימליסטית-וירטואלית, אגע כאן רק בחשובים שבהם;
1) כותרת: על כותרת המאמר להזמין את הקוראים ב-2-4 מילים ולתת להם להבין מה המסר המרכזי במאמר. יש עבודת Copywriting - עבודת ניסות יצירתית לכותרת המאמר. למשל, אתר Nfc הכתיר מאמר העוסק במועמדים לתפקיד הרמטכ"ל, בכותרת: "רמטכ'ל נולד". הכותרת מעבירה את המסר כולו בעזרת פרפראזה, ביטוי סמלי קצר ורב משמעות. ניתן כמובן (ולעיתים אף רצוי) לנסח ניסוח פשוט וישיר.
2) "שם המחבר/ת": בהגשת מאמר לאתר אינטרנט חשוב לציין לצד הכותרת את שם המחבר/ת. זה לא מובן מאליו. כמו כן, במקרה ואת/ה אינך הכותב/ת, יש לציין אישור פרסום מהכותב/ת המקורי/ת.
3) פרטי המחבר/ת: יש למסור כתובת דוא"ל, אתר אינטרנט (אם יש) וקרדיט מלא. על הקרדיט להכיל את מה שאתם רוצים שנדע. לדוגמא: "חנה בית הלחמי, יועצת שיווק ואסטרטגיה, מאמנת, מרצה ופובליציסטית, עורכת האתר www.hbh.co.il". אם יש לכם תמונה - זה הזמן והמקום לצרף אותה. אל תגרמו לעורכ/ת לפנות אליכם בבקשות למידע נוסף - שילחו הכל עם המאמר! מיקום המידע יבחר ע"י עורכ/ת האתר. הקפידו לבקש שהקישורים יהיו פעילים (שניתן יהיה ללחוץ עליהם ולהגיע ישירות לאתר האינטרנט שלכם).
4) תת-כותרת: באתרים רבים נהוג להציב תת-כותרת - מרחב מוגבל שניתן להציב בו 2-3 משפטים מודגשים, המסבירים את המסרים המרכזיים הכלולים בטקסט. ניתן למשל להתייחס לתת-הכותרת כאל מקום להצבת נתונים עיקריים, הסבר או "טיזר": משפטים המגרים את סקרנות הקוראים ומגבירים את רצונם לקרוא את המאמר. והיה ולא תנסחו את תת-הכותרת - יציבו העורכים אחת משלהם, שלא בהכרח מתאימה למסר שרציתם להעביר. כדאי שגם מי שקראו את תת הכותרת ולא המשיכו ממנה הלאה - יזכרו את עיקרי כוונתכם.
5) טקסט: כמה עקרונות מנחים לגוף הטקסט -
- אורך הטקסט: טקסט וירטואלי נמדד במספר המילים. מאמר סביר באורכו אינו עובר את גבולות ה-600 מילים, על-מנת שהקוראים ימעיטו בלחיצה על PgDn. מתי בכל זאת נשלח מאמר ארוך יותר? כשמדובר במאמר מקצועי או בדרישת העורכ/ת. למשל - מגזין e-mago מפרסם מאמרים מעל 1000 מילים, כשמאמרים קצרים יותר נדחקים למדור ה"כתבות". לעומתו, מדורי דיעות באתרי החדשות מקפידים בד"כ על מגבלת 600 המילים.
- פסקאות: יש לחלק לפסקאות - ולא לשלוח טקסט בגוש אחד ארוך ובלתי קריא! תחסכו לעורכ/ת את הקריאה היסודית הנדרשת על-מנת לחלק לפסקאות! אחרת, יתכן ולא ישמחו לקבל מכם מאמרים בעתיד.
- כותרות לנושאים שונים: ניתן להדגיש ב-bold, אולם אסור להציב קו תחתון, שכן קו תחתון משמש לקישורים ועלול לבלבל את הקוראים.
- פסיקים ונקודות: השגיאה הנפוצה היא בריווח (או העדרו) לפני ואחרי הפסיקים והנקודות. אז...אחת ולתמיד - איך צריך לפסק? X, XXX. כלומר: פסיק או נקודה מוצבים מיד לאחר המילה, ואחריהם רווח אחד, שאחריו מתחילה המילה הבאה. אותו כנ'ל, אגב, חל גם על נקודותיים ועל סימני פיסוק נפוצים אחרים, למעט מקף - שמוצב עם רווח אחד לפניו ורווח אחד אחריו, במידה ואין מדובר בשתי מילים נסמכות ("בית-חולים" וכד'). פיסוק שגוי הוא אחד הדברים המקוממים, המכעיסים והמטרידים ביותר בטקסטים שנשלחים אלי כעורכת. לעיתים ניתן לתקן מסמך בפקודת החלפה ב-Word, אולם המהדרין בשגיאה הדקדוקית הזו - מגלים חוסר עקביות בהצבת הפיסוק. פעם עם שני רווחים, פעם עם רווח אחד שגוי ופעם אחרת ללא כל רווח...טרחה עצומה לעורכ/ת הממוצע/ת. אז אנא - להקפיד על בדיקת הפיסוק לכל אורך המסמך לפני שליחתו לאתר.
- פתגמים וביטויים: קראתי לאחרונה ספר מצוין, ושמו: "כיצד לקרוא אנשים". המתרגמת לא קראה נכון, כנראה, את רגישות הקוראים לדיוקים לשוניים. במקום הפתגם "חיים ומוות ביד הלשון", תרגמה מאנגלית: "מוות וחיים ביד הלשון". אותי, כקוראת, זה מטריד ומנכר. חשוב להגיה טקסטים ולהשתדל להיצמד למטבעות לשון, פתגמים וביטויים כפי שהם במקור.
- קרדיטים והפניות: רצוי למסור עם המאמר את הקישורים וההפניות הנגזרים ממנו. למשל, אם הזכרתם אתר אינטרנט מסוים - תרשמו בהערה או ב"היפר-קישור" את כתובת האתר.
- שפה מגדרית: מאחר ורוב האתרים פונים לשני המינים, חושב להקפיד על לשון רבים ו/או על פניה לשני המינים לכל אורך הטקסט.
- ציטוטים ומובאות: יש לכבד זכויות יוצרים, למסור עם המובאה את הקרדיט המלא ולוודא שציטוטים ומובאות נכללים בטקסט על-פי חוק זכויות היוצרים ובמידת הצורך - באישור המחבר/ת המקורי/ת. אותו כנ'ל לגבי תמונות ואיורים.
- לאן לפנות לפרטים נוספים? אם המאמר מקדם נושא, עסק או פעילות כלשהי, חשוב להקפיד על כתובת אליה יוכלו הקוראים לפנות לקבלת פרטים נוספים. זאת, כמובן, בתיאום עם העורכ/ת ובהסכמתו/ה.
- ספרור: כשאתם/ן מספררים/ות סעיפים, הקפידו להשתמש בתכונות הספרור האוטומטיות של ה- Word, ולא בספרור ידני הדורש מהעורכ/ת להיכנס לכל סעיף בנפרד ולמחוק ידנית את המספרים או את התבליטים!
נכון הוא, שטקסט וירטואלי אינו מדע מדויק ואין לצפות ממנו שיהיה מהוקצע כמו ספר או מאמר עיתונאי. אולם, ככל שנטמיע יותר מהעקרונות הללו כבר בעת הכתיבה, וככל שנשלח מאמרים ערוכים כיאות לאתרים השונים - כך ישמע קולנו גבוה יותר, רחוק יותר ובתפוצה רחבה יותר.
העורכים נחלקים לאלו בעלי "היד הכבדה" על הטקסט, שממילא ישנו כל טקסט שתשלחו להם (בנימוקי תוכן שונים ומשונים), וכאלו שמפרסמים טקסטים כפי שנשלחו להם. אולם גם אלו וגם אלו - נדרשים לעבודת העריכה הלשונית. חסכת להם את זה? הרווחת בית וירטואלי שישמח לארח את כתביך גם בעתיד.
בהצלחה.

הכותבת היא יועצת שיווק ואסטרטגיה, מאמנת, מרצה ופובליציסטית, עורכת האתר www.hbh.co.il, עורכת משנה של www.haderech.co.il ועוסקת בכתיבה שיווקית.
תאריך:  21/01/2007   |   עודכן:  21/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כללי עריכת מאמרים ברשת
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
יועצת שיווק ואסטרטגיה, מאמנת, מרצה ופובליציסטית
אמנונן  |  21/01/07 21:24
 
- הקנאה מכוערת ל"ת
סטטלה  |  22/01/07 00:01
 
- הטפשות מעוורת,זו מציאות לא קנאה,אני לא בטוח שיש מה לקנאות בגברת הנ"ל ל"ת
אם בכלל את מכירה אותה...  |  22/01/07 03:46
 
- אתה מכיר אותה?
זהבי  |  22/01/07 07:15
 
- בענין "לקנאות"
הצדיק מסדום  |  22/01/07 11:24
2
ובכן חנה,
ערן ג  |  21/01/07 21:46
3
אחת משלהם
אחד משלנו  |  21/01/07 22:34
 
- מעניין מי מדבר על יוהרה
שרקה  |  21/01/07 23:50
 
- יא סנוב - אנגליציזם?
שמעון הנודניק  |  21/01/07 23:53
4
היה צריך לכתוב מאמר כזה מזמן
עורכת  |  21/01/07 23:49
5
אם אסור לשים קו תחתון
שמעון הנודניק  |  21/01/07 23:52
 
- נו באמת,
עורכת אחרת  |  22/01/07 11:14
6
את צודקת לחלוטין
הצדיק מסדום  |  22/01/07 08:07
 
- היות ולא מצאתי - איזה שגיאות מצאת? ל"ת
עורכת שלישית  |  23/01/07 07:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
אין לנו יותר מדי זמן ואין לנו די אנשים, כדי להסתבך בניסויים חסרי-תוחלת, שיגיעו לבסוף למסקנתם של אבותינו, מחברי הספרים הישנים    המלצות קריאה בשעה זו: ספרים ישנים, שתוכנם אינו מתיישן
ניסן יואלי
נושא רב חשיבות לא ייחקר ויש לגרום לוועדה לבדוק אותו והוא הערכים האתיים, והשאלות המוסריות שעולות בעטיים של ערכים אלו
נרי אבנרי
האיש שריסק מפלגה שרבים מחבריה סבורים שהוא "פצצת זמן מתקתקת", בעידן ה"אין מנהיגים", הוא אליבא דדן מרגלית: "פצצת תבונה מהלכת". מה אני אגיד לכם? נפלאות דרכי השם!
אופיר פלק
לא די בניסיון ויכולת ניהול משא-ומתן משובח. מפלגת הליכוד צריכה לפרוס בפני הבוחר משנה סדורה המושתתת על עקרונות 'קיר הברזל' והאמונה שאנו פה בזכות הכוח ובעיקר מכוח הזכות
עו"ד ישראל שדה
ניתן וראוי היה להגיע לאותה תוצאה אף מבלי לפגוע בכבודה של הכנסת!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il