X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסטודנטים השיגו לא מעט מן האפשרי בכיוונים שחשבו עליהם, אך יכלו להשיג יותר בכיוונים אחרים
▪  ▪  ▪

אירגוני הסטודנטים איימו למנוע את פתיחת הסמסטר באוניברסיטאות ביום א' האחרון, במחאה על כינונה של ועדת שוחט. ועדת שוחט אמורה להמליץ על שינויים כוללים במבנה האקדמיה ומימונה, ועל סדר יומה עומדת כמובן גם סוגיית שכר-הלימוד. אבל הסמסטר נפתח בכל-זאת בשעה טובה, כי במשך יום השבת נתגבש הסכם עם הממשלה לפיו שכר-הלימוד יוקפא, בוועדת המשנה לענייני שכ"ל של ועדת שוחט ישותפו נציגי הסטודנטים, ומצד שני המשך ישום המלצות ועדת וינוגרד (לעניין השכ"ל באקדמיה) יבוטל.
רבים תקפו את מנהיגי הסטודנטים על "התקפלותם" ועל הישגיהם הדלים. הגדיל בכך שר החינוך לשעבר שריד במאמר בהארץ. אבל האמת היא שפתיחת שביתה רצינית היתה טעות קשה מצד הסטודנטים במצב הקיים, כפי שניתן ללמוד בנקל מן ההיסטוריה: שביתת המרצים הארוכה בתשנ"ד נפתחה בסולידריות של הסטודנטים שהתחלפה עם הזמן בהתפרעויות והפגנות עם שלטי "רוצים ללמוד". דינמיקה דומה חלה בשביתת המרצים בתשס"א. שביתת הסטודנטים ההירואית בתשנ"ח התפוררה בדממה דקה, ורק התמימים והמיתממים, כמו שריד, מאשימים בכך את הפיצות של נתניהו. והטעם החוזר לדינמיקה זו הוא פשוט: הסטודנט הישראלי אינו ערוך להפסד של סמסטר. בדרום אמריקה הלימודים מתארכים בנקל בשנתיים או שלוש בגלל שביתות - בארץ לא. הסטודנט הישראלי בא ככלל מהעשירונים העליונים, וגרזן העלאת שכר הלימוד אינו חד מספיק על צווארו.
כיוצא בזה, לכאורה אין מוצדקות כטענות הסטודנטים על ועדת שוחט שטרם סיימה עבודתה, וזאת בגלל שבאמתחתם ישנן כבר מסקנות ועדת וינוגרד שטרם מומשו. אבל ההתנהגות הילדותית, המתסכלת והמוכרת לכל הורה צעיר, של "אבל הבטחת", לא היתה זוכה בטווח הארוך לתמיכת הציבור, כאשר ההקשרים הכלכליים המתפתחים עלולים להכתיב אחרת. לכן, מדיניות מושכלת של מנהיגי הסטודנטים היתה חייבת להינזר מרווח זמני של נקודות, המושג בזירה של התגוששות.
אבל וינוגרד היה בכל-זאת קלף חזק, שצריך היה לסחור בו בתבונה. ביחוד לפי מה שהתברר היטב בדיעבד, שהממשלה הזו היא הססנית וחלשה מכל בחינה. הם יכלו לדרוש למשל התחייבות הממשלה וועדת שוחט שהסטודנטים, אלה החוזרים מן המלחמה ואלה שעוד עלולים לשוב אליה, ייקראו לתת את חלקם בפועל בהבראת האקדמיה אך ורק כאחרונים בתור. קודם תממש המדינה את הזרמת תקציביה, וקודם תממשנה האוניברסיטאות את התייעלותן המינהלית - כיוון שרב בו עדיין המרחק שעליהן לעבור.
במקום זאת קיבלו הסטודנטים התחייבות להקפאת השכ"ל עד תשס"ט - אופק קצר למנהיג אך אופייני לפוליטיקאי. כן - גם לפוליטיקאי מן הזן המצוי, פוליטיקאי הרבה יותר מנוסה ושהרבה יותר נתון לאחריותו.
ולגבי חברות נציגי הסטודנטים בוועדת שוחט, שהנימוקים לה הם פופוליסטיים ומופרכים - היא תתגלה ככל הנראה יותר כנטל לסטודנטים מאשר כנכס.

הכותב הוא חבר סגל המחלקה להנדסת-תעשיה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
תאריך:  01/03/2007   |   עודכן:  01/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שביתת הסטודנטים שלא היתה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יש להגדיל שכר לימוד ל-12,000 דולר לשנה!! ל"ת
אלעזר לנין  |  1/03/07 11:23
2
זה מאמר יפה
מצפון  |  7/10/07 05:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אשד
לישראל מסורת מכובדת של תסכיתי רדיו    באמצע שנות ה-‏60 היה הרדיו מדיום מרכזי וחשוב    תוכניות כמו "שלושה בסירה אחת" (שהפכה לספר מצליח) והסדרה הקומית "משפחת שימחון" (שהפכה לסרט מצליח) היו מוכרות לכל, ואלפים נשארו בבית כדי לשמוע אותן    גם מד"ב ופנטסיה מצאו מקום ברדיו הישראלי
מערכת PCאון
דוח ניהול סיכוני IT מעלה כי ארגונים צופים פרצות אבטחה, מאמינים כי הם פחות יעילים בבקרות תהליכים, ומדווחים על חוסר תיאום פנימי ביחס לתפישת סיכונים
עו"ד משה גולדבלט
דומני ששוב ראינו המחשה ברורה מה פירוש מקרתיזם וציד מכשפות. אין לי לצערי את המגאפון שמעמידים אמצעי התקשורת לרב-סלפן אברמוביץ שאין לו שום מעצור מוסרי, אתיקה עיתונאית ושמץ של הגינות אנושית בבואו להרוס אדם. הגיעה העת שהתופעה הנקלית הזאת תטופל כראוי
בועז מושקוביץ
האם יש קשר בין "רב-נרטיביות" למחקר היסטורי?    פרופסור אריאל טואף זכה לפרסום עולמי בזכות עלילה אנטישמית, המרצה להיסטוריה נועם שורק מכנה אותו "הפרופסור האמיץ"    סימונינו די טרנטו - קורבן היהודים?
ראובן לייב
העיירה סמרינג, שהיתה פעם פאר אתרי הנופש של אוסטריה והפכה באחרונה למרכז של ישישים, פותחת שוב את בתי המלון שלה לנופשים, והפעם - לצעירים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il