X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ריתמוס הזמן העתיק מתקתק בבית המלאכה של אהוד מרקסון בקול מתנגן חרישי
▪  ▪  ▪

בבית המלאכה הקטן, ברחוב ז'בוטינסקי בתל אביב, אפשר לשמוע את קצב פעמי ההיסטוריה הלכה למעשה. שעון הזמן מתקתק שם 24 שעות ביממה.
זהו "בית היוצר" לשעונים עתיקים של אהוד מרקסון (52), מנהל-חשבונות במקצועו, שהחליט ביום בהיר אחד להמיר את הטבלאות החשבוניות בספרות חיות ומתקתקות. את "ההסבה המקצועית" עשה מרקסון, יליד אנגליה, בדיוק לפני 12 שנה. היה זה בטורונטו שבקנדה, כאשר נזדמן לו, בוקר אחד, לפקוד שם בית-מלאכה לשעונים עתיקים. מרקסון, שנטל לידיו אחד מהם, התאהב בו ממבט ראשון ומאז, מסתבר, מתנהלים חייו מסביב לשעון.
האמת היא שלמרקסון היו, עוד משחר נעוריו, ידי-זהב. עם ידיים שכאלה והרבה הרבה סבלנות וכושר-התמדה שבהם ניחן - היתה הדרך להצלחה פתוחה לפניו. הוא הפך עד מהרה לדמות מוכרת אצל בעלי הגלריות לשעונים עתיקים בטורונטו, כשהוא מכתת רגליו מאחת לרעותה ומלקט בהן שעונים שעצרו מלכת. את השעונים היה נוטל לביתו ומפיח רוח-חיים בכאלה שמנגנונם השתבש, שחלקיהם אבדו, או שפניהם נשחקו. משתוקנו השעונים, היה מרקסון נוהג להחזירם לבעליהם, כשהוא רואה, כמובן, שכר בעמלו.
משהיו המעות מצויות בכיסו, נהג מרקסון לרכוש שעונים עתיקים, וכך צבר, אחד לאחד, מן המתקתקים-המתקתקים האלה.
סיורים מרובים
כשעלה ארצה, לפני מספר חודשים, הביא עמו, כמובן, את אוסף השעונים הגדול שלו. שעונים אלה נתגלגלו לידיו בסיוריו המרובים בחוות הפזורות ברחבי קנדה, במכירות פומביות ובשוקי-עתיקות.
כאן, בבית המלאכה הקטן שלו, העמוס לעייפה בשעונים, מצויים גם כלי-מלאכה עתיקים ומיוחדים, שבהם נהגו להשתמש במאות ה-18 וה-19. ולצידם של אלה - ספרות מקצועית ענפה, שבה נעזר מרקסון, חדשות לבקרים, כדי להשלים ולעדכן את היידע הרב שצבר.
אל בית המלאכה שלו נוהרים, בצד אספנים ותיקים, גם כאלה שזכו באורלוגין מירושה או מקנייה, ומבקשים להחיותו. "הדוקטור לשעונים עתיקים" - כפי שהוא מכונה בחוג מכריו - עושה כל שלאל ידיו כדי להפיח בשעון המת, חיים.
שעון-שעון וסיפורו: הנה, למשל, אורלוגין אנגלי, משנת 1600, המתאר את מצב פני הירח בימי החודש השונים והסימון מתי ניתן לצאת להפלגות. במזג-אוויר סגרירי מופיעה בו תמונת ים סוער ואניה טובעת; במזג-אוויר מאיר-פנים מופיעה תמונת ים שליו ורוגע. ככלות הכל, מדובר בתקופה שבה שלטה באנגליה גאוות הים...
שעון אחר, משנת 1650, אף הוא מאנגליה, מונע על-ידי מנגנון המורכב מ... מעי-חתול; ואילו שעון משנת 1800, שהורכב באוסטריה, חביב עליו במיוחד. השעון, שהורכב בידי אמן, נתמך בעמודי-שיש לבן, הניצבים על כן של עץ. השעון מקושט בצדפים ובחלקו העליון חלון-זכוכית, שמבעדו נשקפים פרחי-בד צבעוניים.
אוסף של "שעוני וסטמינסטר" ממלא את אחד המדפים שבבית-מלאכתו. אלה שעונים אנגליים, מסוף המאה הקודמת, המשמיעים את נעימת ה"ביג בן". ויש גם שעון מ-1890, מהיער השחור בגרמניה, שבסיסו עץ ומחוגיו עשויים עצמות.
האורלוגין העתיק
השעונים העתיקים יותר, מן המאה ה-17, מופעלים באמצעות משקלות. באחדים מהם כבר הצליח מרקסון להפיח רוח-חיים, אף כי אין הם מדייקים ביותר. אחד מהם מזכיר להפליא את השעון העתיק ביותר הידוע כיום: זהו אורלוגין משנת 1350, שמוצאו בגרמניה.
בעצב מגלה לנו מרקסון כי כיום אין מצויים כמעט חלקים משעונים עתיקים. הוא נאלץ לייצר בעצמו חלקים, כמו גלגלי-שיניים, ולשחזר מהם את השעונים העתיקים. מרקסון עושה זאת כשבידיו מחרטה מראשית המאה הקודמת, שאותה הצליח לרכוש מאיכר, באחד מסיוריו הרבים בכפרים שבצפון-קנדה.
השעון האהוב עליו ביותר הוא דווקא אורלוגין "מודרני", עם "נשמה יהודית", שהורכב לציון 25 שנה לאירגון העבודה היהודי בטורונטו. על השעון הזה חקוקות באידיש המילים: "ארגון העובדים האידישאי, טורונטו 1925". השעון, תוצרת ארה"ב, מעוטר ב...דגל כחול-לבן.
לפירוקו ולהרכבתו של שעון עתיק הוא מקדיש, לעיתים, מאות (!) שעות. בלחש הוא מוכן לגלות לנו כי מחירו של שעון כזה (מהמאה ה-18 למשל) נע כיום בין 25 ל-30 אלף שקל. אבל, את השעונים המצויים באוסף הפרטי שלו, הוא אינו מוכן למכור אפילו במחיר שכזה. ריתמוס הזמן העתיק יוסיף, אפוא, לתקתק בבית המלאכה של מרקסון בקול מתנגן חרישי, גם כאשר, מבעד לחלון הבית הסמוך, ימשיך קצב ה"האוס" המודרני להחריש אוזניים.

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  06/05/2007   |   עודכן:  06/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אופיר שפיגל
להופיע בעיתון זה חשוב אבל אסור להזניח את חלון הראווה
אריק פורסטר
כשהנשיא בוש מתעלם מכך ש-72% מהציבור אינם מרוצים ממנו ומהכיוון אליו הוא מוביל את ארה"ב, הוא משתמש בגיבוי שהחוקה האמריקנית נותנת לו. הגיבוי היחיד שניתן בארצנו לראש ממשלה שסר חינו בא מיכולתו למנוע עריקת חברי קואליציה
דורית שנהר
שלו שכח שאלמלא הייתה חבורת אוסלו ההזויה מכניסה ליו"ש את כנופיות הרוצחים של עראפת ומציידת אותם בנשק, היו חיילי צה"ל הרבה פחות עסוקים במחסומים. יש עוד כמה דברים ששלו לקה באמנזיה לגביהם, ולהלן התזכורת
גד גזית
העם רוצה, רצון העם, העם תומך, תמיכת העם, העם אוהב, העם שונא, העם מצפה, העם מאוכזב... העם! אותה מפלצת אמורפית דמונית עצומת ממדים, שהתקשורת טורחת ומטפחת
רמי אושה
האם יתכן שיש אמת בשמועות העתיקות והמסתוריות כי השניים הקבורים במה שמכונה היום "קבר בר יוחאי", הם אינם שמעון בר יוחאי ובנו אלעזר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il