X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במלחמת ששת הימים לישראל היה מזל. לא תכנון, לא הכנות של הצבא במשך שנים, לא פעילות אינטנסיבית לרכישת נשק. שום דבר. רק עניין של מזל. מוזר משהו
▪  ▪  ▪

אתחיל בוידוי: לא רבים הם העיתונאים אותם אני קורא או מקשיב לדעותיהם. אין כאן עניין של חרמות או, חלילה, התנשאות, אלא עניין עקרוני: מי שמחרף את נפשו על מזבח מכירת אשליות לציבור, אינו ראוי לקריאה.
בהיסח הדעת, קראתי מאמר מבלי לשים לב מיהו הכותב. ולאחר שקראתי אותו, הבינותי עד כמה צדקתי עמי כאשר אני לא קורא כלל את מאמריו של העיתונאי המכובד ולא מקשיב לדעותיו. כהגדרתו בסוף המאמר,היינו הכל עניין של מזל, גם מזלו שפר לו והוא הצליח להגיע לעמדות שבהן אין כל בעיה להשמיע את דעתך.
במאמר המופיע במעריב תחת הכותרת "הכישלון באנטבה" טוען מר יוסף [טומי] לפיד "שוועדת חקירה בודקת למעשה אם למקבלי ההחלטות היה מזל".
הסיפור המובא בכתבה הוא כה דמיוני עד כדי אימה. מבצע אנטבה לא הצליח ואילו המבצע לחיסול מנהיגי חיזבאללה מצליח. לדעתו הכל היה נראה אחרת, משמע עניין של מזל.
אין ספק שמאמרים מן הסוג הזה זמן רב לא קראתי. ננסה לנתח, לפי ההיגיון הזה, כמה אירועים ומעשים מן העבר, ולאחר מכן ננסה להסיק מסקנות.
ראשית, מבצע אנטבה היה מבצע מתוכנן ומסודר. מלחמת לבנון היתה ההפך הגמור. ועדת וינוגרד וראש הממשלה אשר נדמה לי שמר לפיד מכיר אותו, הודה בפני הוועדה שתהליך העבודה היה פגום, בלשון המעטה. שום מקום להשוואה בין שני האירועים. האם תקלות מבצעיות, תהיינה חמורות ככל שתהיינה, ותמיד תהיינה, האם הן יכולות להיות ברות השוואה למלחמה שאף אחד לא ידע איך לנהל אותה? והשאלה המרכזית בהשוואה של מר לפיד: האם יתכן להשוות בין מבצע שאמנם היה לבין מהלך שהוא פרי דמיונו של כותב המאמר, היינו חיסול ראשי החיזבאללה? השוואה מסוג זה מספיקה כדי להסיק מהי מידת הבנתו של מר לפיד בנושא.
לפי אותו קו מחשבה, העובדה שבריטניה תחת צ'רציל הצליחה להחזיק מעמד ולנצח את גרמניה הנאצית היא עניין של מזל. משמע, הבריטים לא תכננו, לא העסיקו את המוחות הטובים ביותר כדי למצוא תשובה למלחמה נגד גרמניה.
במלחמת ששת הימים לישראל היה מזל. לא תכנון, לא הכנות של הצבא במשך שנים, לא פעילות אינטנסיבית לרכישת נשק. שום דבר. רק עניין של מזל. מוזר משהו.
נמשיך בצורה ליניארית בקו המחשבה של מר לפיד. כל המכללות והאקדמיות הצבאיות הן, בעצם קזינו. מלמדים שם איך להמר כדי שהמזל ינצח.
גם המוסדות והארגונים העוסקים בביטחון לאומי הם בתי אולפנה למהמרים. יושבים שם יועצים חמורי סבר שכל מלאכתם היא ללמד את הקדטים איך משחקים משחקי מזל.
במשך כל שנות קיומה של ישראל, צה"ל, שמר לפיד לא שוכח לשבח ובצדק, רק מזלו התמזל בכך שבצליח לשמור על קיומה של המדינה. רק מזל. מזל הוא שמר לפיד לא נמנה עם אלה שעשו במשך כל ההיסטוריה של מדינת ישראל כדי שהיא לא תחיה על מזל בלבד.
אין כמו מר לפיד שנלחם ,וממשיך לעשות זאת, בכל אלה ששמו את יהבם באמונה באלוהים. אף על-פי שאיני מסכים עמו, זכותו לעשות זאת. למען האמת, מלחמתו של מר לפיד היא מלחמתו של הליברל המאמין עד עמקי נשמתו ברציונליות ולא בכוחות על טבעיים.
לא ברור לי כלל איך רציונליסט כה מושבע יכול לקבוע שהכל עניין של מזל. מזל הוא עניין מנוגד לרציונליזם. מזל הוא הסתמכות לא על השכל הישר אלא על כוחות חיצוניים לרציונליות. מעניין איך מר לפיד מיישב סתירה מובנית זו? אך, בעצם זה לא חשוב. מר לפיד מנסה לספק "אופיום להמונים", בדיוק כפי שעשו אלה שהם כה שנואים בעיני מר לפיד.
ועדות החקירה נועדו לסייע כדי לתקן את הדרוש תיקון מיידי. ראש הממשלה הבין בעצמו שחובה להקים ועדת חקירה למען לא יישנה המצב של יולי-אוגוסט 2006. ייתכן ומר אולמרט יצליח אפילו לשכנע את מר לפיד שכל פעילותו שלו בזמן המלחמה לא היתה עניין של מזל אלא עניין של פגמים יסודיים בתהליכי קבלת ההחלטות. כמי שכן מאמין שבחיים צריך מזל, אני מוכן לקבוע שלמר לפיד המזל האיר לו פנים . כנצר לניצולי שואה, אני מאמין שהקמתה של ישראל ועלייתם של יהודים רבים אלה היה המזל לאלה שנחלצו מן התופת.
מזל הוא לעמוד בראש מפלגה, בזמן הנכון, לקבל שמונה מנדטים. ביש מזל הוא להתעורר לאחר תקופה קצרה מאוד ולגלות שכל המנדטים נעלמו כלא היו.
אני מאמין שלמר לפיד האיר המזל פנים בכך שהוא הצליח לעשות קריירה בהימצאו ליד האנשים הנכונים בזמן הנכון. ולבסוף, אני מאחל לך מכל הלב, מזל טוב גם בהמשך. לגבי מזל במלחמות ומבצעים צבאיים נקודתיים, אני מציע לך לא לסמוך על המזל בלבד.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  20/05/2007   |   עודכן:  20/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכל עניין של מזל
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הכל תלוי במזל אפילו ספר .....
אבי כהן  |  20/05/07 14:03
2
הכותב טועה טעות יסודית
כבוד הרב  |  20/05/07 14:27
3
מעבר למזל צריך גם שכל.
אביגדור שאול  |  27/06/07 11:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שמואל גורדון
אמירות נחרצות רבות של ועדת וינוגרד ראויות לביקורת פרטנית כגון הקביעה כי ישנן החלטות פוליטיות-דמוקרטיות הפטורות מביקורת. האין היא מזכירה ועדה אחרת שפטרה מאחריות את ראש הממשלה ושר הביטחון? ריח לא טוב עולה באפי
אביתר בן-צדף
ממשלת הכישלונרים של אולמרט ושל חבר מרעיו מתנערת מאחריותה להגן על תושבי שדרות והנגב המערבי ("עוטף-עזה")    התקדים החל באצבע הגליל, ונמשך עתה    הבא בתור - לב המדינה: עמק יזרעאל, השרון וגוש דן    למה לא מוגן הנגב המערבי?    למה לא הוכנו תוכניות לפינויו?    למה לא הוכנו תוכניות התקפיות?    כיצד מצליחים לירות עלינו כל כך הרבה רקטות "קסאם"?
גרשון אקשטיין
הקיפאון המדיני וההסלמה הצפויה עלולים להתדרדר לגל טרור חדש מצד הפלשתינים ואחרים. בתרחיש כזה ניתן לשפר את יכולתה וחוסנה של האוכלוסיה בקרב. לפניכם הצעה לתוכנית מעשית שאולי תגרום למחבלים לשקול פעמיים לפני שיפעלו
אורי אבנרי
עיקר הדוח אינו במה שיש בו, אלא במה שאין בו. יש בו חורים כמו בגבינה שוויצרית. אין בו הקביעה שמלחמה זו היתה מלכתחילה מיותרת, חסרת-תכלית וחסרת-תוחלת. זוהי קביעה חמורה. מלחמה גורמת להרג ולהרס, אצלם ואצלנו. אסור להתחיל בה אם לא קיימת סכנה קיומית למדינה
ראובן לייב
למרות שהם משתדלים לשמור על הסוד, הוא דלף לאוזני מעדותו של אחד ממנהיגי העדה: הדרוזים מאמינים בגילגול נשמות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il