X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסור לזרוע בהלה בציבור. יש לראות את המציאות נכוחה ולהתכונן לגרוע מכל, גם אם הוא לא יקרה. כך יש לקוות. מלחמת התשה כפי שמתכננת סוריה לא נראית סבירה כלל
▪  ▪  ▪

הפאניקה של הימים האחרונים באשר למלחמה הולכת וקרבה ועל עסקת הענק, כביכול, בין סוריה לבין אירן, היא תולדה של עצבים חשופים הקולטים את האימפולסים של מלחמת לבנון השנייה. אין ספק שהטראומה של 2006 לא במהרה תירפא.
ללא ספק, התעמולה האירנית והסורית עובדת היטב ומצליחה להוציא משיווי המשקל את אזרחי ישראל. העיתונות הישראלית, שקשובה לרחשי הלב של הציבור, תורמת את חלקה בהעצמת החששות והצפת השיח הציבורי בידיעות שיש בהן פוטנציאל לשגע כל אדם סביר.
ידיעה חדשה (23.07.2007) שהובאה כציטוט מ"דיפנס ניוז", מדברת על מלחמת התשה הצפויה בין ישראל לסוריה. על-פי אותה הידיעה בישראל, סוריה הגיעה לכלל מסקנה שהחולשה של ישראל היא העורף, וכתוצאה מכך סוריה תכריע את ישראל.
למצער, הידיעה המצוטטת לא שלמה. במקור, המאמר בעיתון שכתב ריאד קאווג'י, עיתונאי בכמה עיתונים ציניים, סוקר את האופציות השונות של סוריה, היינו בין מלחמה יזומה כדי לכבוש את הגולן, ובין מלחמה הגנתית, אם וכאשר אירן תותקף. מומחה סורי מצוטט כמי שאמר שאם אירן תותקף, הרי שהיא מצפה שסוריה תתקוף את ישראל.
אותם מומחים סורים טוענים שהם עדיין לא יכולים לצפות מה יקרה בדיוק, היות וההכרעות בעניין זה יפלו כנראה בספטמבר, עת ארה"ב אמורה לבחון מחדש את מדיניותה בעירק.
מה שמדאיג הוא ההכנות הלוגיסטיות של סוריה, בין אם עידוד אוכלוסיה לעבור קרוב לגבול, ובין אם הסרת המחסומים בפני אלה הרוצים להגיע לשטח המפורז. אין להקל ראש בכל ההצהרות וההכנות של הסורים, אך מכאן ועד לפאניקה הלאומית, הדרך ארוכה.
באותו המאמר מציין הכותב מפורשות, שצבא סוריה מצויד בנשק רוסי ישן, כולל טנקים ומטוסים. כן יש לסורים טילים ארוכי טווח העלולים לפגוע בכל מקום בישראל.
מכאן נדרש ניתוח קר ומציאותי. אין לסוריה כל אפשרות להכניע את ישראל במלחמה קונבנציונלית. העליונות הישראלית ברורה לכל, כולל בדמשק. הניסיון לראות בערבים בכלל, ובסורים, בפרט, כבלתי רציונליים, לא מומלץ.
והיה ותיפתח מלחמה יזומה על-ידי סוריה, כולל שיגור טילים למרחקים שונים, אין זה אומר שישראל חייבת לנהל מלחמת התשה. הפגיעה הראשונה עלולה להיות כואבת, אך היא לא יכולה לסכן את קיומה של ישראל. בטילים קונבנציונליים לא מנצחים מלחמה. נכון שקיימים פרדוקסים לוגיים, שלא תמיד מובנים לכל השחקנים, אך יש לשלטון הסורי היכולת האינטלקטואלית לשער מה עלולות להיות התוצאות של מלחמה עם ישראל, כולל פגיעה קשה בעורפה.
ישראל יכולה לטרוף את כל הקלפים. ברגע שהסורים יתקפו, הסיכוי שדמשק תימצא תחת איום של כיבוש הוא איום ממשי. ישראל לא תירתע להוביל לקריסתו של המשטר הקיים בסוריה. אין לשכוח שאסד מייצג קבוצה אתנית קטנה ביותר, שנואה ובלתי מקובלת. היכולת לדכא בצורה אכזרית את המתנגדים, היא המחזיקה את השלטון הסורי. אסד מבין זאת היטב. יתכן והוא רוצה ללכת לפי המודל המצרי של 73: מלחמה יזומה כדי להוציא את "העגלה" המדינית מן הבוץ, תהיה התוצאה בשדה הקרב אשר תהיה. יש רק לזכור שסוריה אינה מצרים, לא בעוצמה הצבאית, לא בהרכב העדתי בתוכה, ולא במידת התמיכה של העם בשלטון המיעוט.
על-פי הידיעות, ישראל בהחלט מתכוננת למצבים קיצוניים. צה"ל, כך יש לקוות, למד את ה"שיעור" של מלחמת לבנון השנייה, אם כי תמיד כדאי להתכונן למלחמה של מחר שלעולם לא תהיה דומה לזו של אתמול.
אסור לזרוע בהלה בציבור. יש לראות את המציאות נכוחה ולהתכונן לגרוע מכל, גם אם הוא לא יקרה. כך יש לקוות. מלחמת התשה כפי שמתכננת סוריה לא נראית סבירה כלל. זה, כנראה, עוד עניין תעמולתי מבית היוצר של אסד ושותפיו. עם זאת, אסור לעסוק בנבואות, כי הן עלולות, למרות הראיה השכלתנית, להתגשם. נקווה שלא נתבדה!!!

הכותב הוא הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  24/07/2007   |   עודכן:  24/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נבואות שעלולות להגשים עצמן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שחצנות והנצחת פשעי כיבוש=אבדון ל"ת
ביובי נבובי  |  24/07/07 16:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב שמואל אליהו
תשעה באב תשס"ז: זכרונות מפגישתנו עם אריאל שרון ראש ממשלת ישראל בתשעה באב תשס"ה    נכתב לקראת העלייה לניסנית ביום חמישי שאחרי תשעה באב
עו"ד יצחק גאגולה
אמר נפוליאון: עם אשר מתאבל על מר גורלו במשך 1,700 שנה כאילו זה קרה לו אך אתמול, בטוחני כי תקומה תהיה לו וישוב הוא אל ארצו כמו הימים ההם!
עמיחי אתאלי
נראה שלפחות לעת עתה, ההבדל בין חירותו של אדם לבין המשך מאסרו היא מידת ההצלחה. מתברר שהמדד הוא לא כוונתו, רצונו, וניסיונותיו של המחבל לפגוע, זו שמכריעה היא השורה התחתונה, האם "הצליח"
עו"ד יוסי דר
אם היועץ המשפטי לממשלה יאשר את מה שיואב יצחק טוען לו, כלומר הוא יאשר שעו"ד ביניש מוחזק על ידו כחשוד בפלילים - או אז צפויה לבג"צ מבוכה לא פשוטה
בועז מושקוביץ
דוחות "בצלם" - הם תמיד חומר קריאה מרתק. הטקסטים שלהם - דוגמא ללוליינות מלים. הם יודעים לכתוב יפה, לשמור על חזות מהוגנת ולעולם להתחמק מאמירת אמת. הימין, כרגיל, עומד פעור פה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il