X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עיונים בספר בראשית: פרשת לך לך

באהבה ובנתינה

אברהם אבינו הלך בדרכיו של הקב"ה, בכך שעסק בנתינה אינסופית. האוהל שלו, שהיה ממוקם ממש בליבה של צומת דרכים מרכזית וסואנת, היה פתוח אל ארבע רוחות השמים, כדי שעוברי האורח העייפים, יחושו מוזמנים להיכנס ולסעוד אצלו את סעודת המלכים שתמיד הוצעה להם
▪  ▪  ▪

במרכז פרשת השבוע (לך לך) רואים אנו את אברהם אבינו ואת אישיותו הגדולה והמיוחדת, כאשר הוא עובר מניסיון אחד לשני וכל כולו מעשים טובים, אהבת הבריות ועשיית חסד של אמת.
נתמקד נא באחד האמרות בפרשה כאשר נאמר לו לאברהם "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך... ויקח אברם... ואת הנפש אשר עשו בחרן", ומי הם? - אלה שהחזירו אותם בתשובה וקרבו אותם לבורא, גם אותם לקח אברהם.
למה לא נאמר כמו באברהם, כך גם אצל נוח (בפרשה הקודמת), הרי גם הוא היה צדיק, כפי שהעידה עליו התורה? ומהו ההבדל שהתורה מבדילה בין שתי דמויות אלו?
מבארים חז"ל: אברהם עשה נפשות ולא נוח. נוח התמקד בעצמו ופחות התערבב בחברה ושינוי מאווייה, אברהם אבינו כל כולו היה אהבת הבריות ולמען הזולת. נוח היה סגור בד' אמותיו, מה שאין כן אברהם אבינו היה כולו מעשה חסד והקרבה לזולת.
מהו יסוד השוני בניהם?
נקדים מעט: רבות נכתב אודות זה, הכיצד יש ביד האדם הכוח להשפיע ובאיזה גישה יעשה זאת? עשרות ספרים נכתבו מטובי הוגי הדעות, פסיכולוגים ואנשי הרוח. התורה נותנת את עצת העצות.
"הוכח תוכיח את עמיך, ולא תשא עליו חטא" (ויקרא י, יז) - זוהי אחת מתרי"ג המצוות. ביאור אחד: אם ברצונך להוכיח את זולתך ולהשפיע, הדרך הטובה ביותר היא ראשית תוכיח את עצמך ולאחר שתהיה אתה שלם, תוכל גם להוכיח אחרים, כי אין דבר משפיע אלא אם יוצא הוא מהלב, מלב מתוקן ושלם.
ביאור נוסף: רצונך להשפיע? - תשפיע בדרך של אהבה, בהסברה ובנועם, בטקטיקה נבונה, שתאמר את מה שהזולת מוכן לשמוע ולא רק את מה שהינך רוצה להשמיע! - אם כך יהיה בדרך של אהבה, מובטח לך שזה אכן ישפיע. וזהו הביאור , "הוכח" - באהבה, וממילא "תוכיח" - זה ישפיע לטובה.
הנקודה המרכזית בשוני שבין אברהם לנוח הייתה בנקודה הזאת, למרות ששניהם הוכיחו את העם, דאגו להם... אך אברהם היה בו משהו מיוחד, כולו היה אהבת הזולת, כולו מקריב חן וכולו למען השני, מה שאין כן, נוח היה אומנם מוכיח, אך זה לא נקלט - כי היה חסר לו ב"אהבת" הזולת.
מטרת בריאת העולם והאדם
האדם נקרא "עולם קטן". לאיזו מטרה הוא נברא? על-מנת להעניק! כמו הסיבה שהניעה את הקב"ה מלכתחילה לברוא את העולם ואת האדם - הרצון לדאוג ולהרעיף מטובו. מכאן אנו למדים שמידת ה"נתינה" היא היסוד הבסיסי ביותר של הקב"ה!
אברהם אבינו הלך בדרכיו של הקב"ה, בכך שעסק בנתינה אינסופית. האוהל שלו, שהיה ממוקם ממש בליבה של צומת דרכים מרכזית וסואנת, היה פתוח אל ארבע רוחות השמים, כדי שעוברי האורח העייפים, יחושו מוזמנים להיכנס ולסעוד אצלו את סעודת המלכים שתמיד הוצעה להם. כך פעל גם בהיותו מהול בגיל 99 שנים. היינו מצפים, שבמצב כזה ישכב במיטה, לפחות כמה ימים לצורך התאוששות. אך במקום זאת, אברהם יושב בפתח האוהל, מחפש אחר אורחים שיבואו להתארח אצלו! שם הקב"ה מתגלה אל אברהם. אברהם רואה שלושה עוברי אורח, נוטש את הקב"ה, בכדי לקבל את פניהם של האורחים שהגיעו. מה גרם לאברהם לחשוב שנטישת השיחה החשובה עם הקב"ה, היא המעשה הנכון שיש לעשותו?
התשובה היא. קיים חיוב לאדם לאהוב את הבריות. להידמות להקב"ה! חיוב זה חזק יותר משיחה ישירה עם הקב"ה. משום שבני האדם נבראו בדמותו של הקב"ה. וכפי שהקב"ה נותן באופן אינסופי, כך גם צריכים לפעול בניו עלי אדמות. אברהם הגיע לשלמות במידת הנתינה. לכן הוא נקרא, אברהם - איש החסד.
הנתינה היא היסוד של כל מערכת יחסים בעולם. בין אדם לחברו, בין איש לאשתו. כאשר ישנה התמקדות ב"לקיחה" זה מזה, הדינאמיקה פועלת בכיוונים שליליים - תופעה שיוצרת מתח, לחץ וריחוק בין השניים. לעומת זאת כאשר שני אנשים מתרכזים בנתינה הדדית, מערכת היחסים ביניהם זורמת בשני כיוונים - מקשרת, מחברת ומגבשת את הקשר ביניהם. חשוב באותה המידה להתייחס לאופן שבו משפיעה "הנתינה" עלינו. היא הופכת אותנו לאנשים רגישים יותר, אכפתיים ובעלי רחמים כלפי הזולת.
טענה זו מובהרת היטב בפרשת וירא, דרך הסיפור על העיר סדום. שהיוו מוקד האכזריות עלי אדמות בימים ההם. אכזריות כלפי מכניסי אורחים וגומלי חסד. סופם ידוע. האגואיזם והאנוכיות הביאה לחורבנם. במבט מעמיק, העיר כבר הייתה הרוסה עוד לפני שהקב"ה המטיר עליהם אש וגופרית. ללמדך, שכל חברה המוקיעה את חובת הנתינה לזולת, נמצאת כבר על הדרך הבטוחה לקראת ההרס העצמי שלה. ניתן ללמוד זאת גם מהדבר הבא.
בארץ ישראל קיימים שני ימים, שנהר הירדן מחבר ביניהם. ים הכינרת שנמצא בגליל, וים המלח שנמצא בדרום הארץ. כיוון שים המלח הוא המקום הנמוך ביותר בכדור הארץ (396 מטרים מתחת לפני הים), מים רבים זורמים לתוכו, אך אפילו טיפה אחת אינה יוצאת ממנו. חוסר היכולת שלו לתת מעצמו, העניקה לו את השם "ים המוות". העיר סדום ממוקמת לידו...
הגשמת הערך למעשה
כיצד באופן מעשי ניתן להפוך לאדם "נותן"? התשובה פשוטה: נתחיל לתת! יש שיאמרו: "אני יכול לתת רק לאנשים שאני אוהב". זוהי אמירה מוטעית. הנתינה מובילה אותנו לאהוב את הזולת. כאשר אני נותן ומשקיע בך חלק מעצמי, בכך הופך אותך ליותר יקר עבורי וקרוב ללבי. זוהי הסיבה שהורים אוהבים את ילדיהם יותר מכל דבר אחר; הילדים הם ההשקעה הגדולה ביותר שלהם. בחיי היום-יום ניתן לעשות זאת בדרך של ביקור חולים, הזמנת חברים לסעודת השבת, או בסיוע בביתכם בניקיון, הדחת כלים וכד'.
אהרון הכהן, זכה לכהונה, בזכות האהבה הגדולה שלו, על כך, שהיה אוהב שלום ורודף שלום, מחבר ומגשר בין הנצים, ודווקא הוא זכה לברך את העם. וכיצד הוא מברך את ברכת הכוהנים? "ברוך... וציוונו לברך את עמו ישראל, באהבה". - ללמדך: ראשית, מי יכול לברך? - מי שיש בו את המידה הזאת של אהבת הזולת, ושנית, איך לברך? שוב באהבה.
זה התנאי ההכרחי להיות מברך - כאהרון הכהן ובניו לדורי דורות, ולהיות מבורך כאברהם אבינו.
בדרך זו הצליח אברהם אבינו לשנות את העולם. באהבה ובנתינה.
השתדלו להידמות לקב"ה, והיו לאנשים "נותנים". עשו זאת מתוך התלהבות ובשמחה אמיתית. עשו זאת כאילו חייכם ואושרכם תלויים בכך.

תאריך:  19/10/2007   |   עודכן:  19/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
באהבה ובנתינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יפה אמרת. כמו תמיד. תודה. ל"ת
הניה  |  20/10/07 09:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם מפרסם עדות של פלשתיני ממנה עולה, כי עיכוב חולה במחסום של צה"ל גרם למותו    בדיקה מדוקדקת של העדות מעוררת שאלות על הרמה המקצועית של גובה העדות, ומעלה ממצאים מפתיעים שלא צוינו בדוח
נרי אבנרי
כמו שנודיסטים לא מתביישים זה מזו, נחום ברנע והחברים שלו, לא מתביישים לרדוף את נתניהו, תוך הפקרה בוטה של נשוא שמירתם    כמה חוצפה צריך כלב שמירה, שהפקיר את משמרתו, כדי להגדיר עיתון שזה עתה יצא, כ"אג'נדה ושמה נתניהו"
ד"ר עמוס בר
לרגל יום המודעות הבינלאומי לגיל המעבר מוצגים מספר מיתוסים נפוצים ביחס לטיפול
יוסף דוריאל
טענתו הזדונית שליהודים אין זכות קיום במזרח התיכון נתמכת בהתנהגותם של יותר מדי יהודים, גם אם הם לא מוּדעים לכך
אליקים העצני
את הגדר מקריבים על מזבח יוזמת ציפי את קונדי, הלא היא ועידת מינכן השנייה שבאנאפוליס, וכדי לספק את דרישת שר החוץ הסעודי סעוד-אל-פייסל מישראל, להוכיח את "רצינותה" לקראת הוועידה ע"י "מחווה בונה אמון" - הפסקת הבנייה בגדר ובהתנחלויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il