X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא תמיד מרוויחים בנדל"ן, ולעיתים ההשקעה כרוכה בהפסד. נבקש להתייחס במסגרת הטור השבוע להפסדים הנובעים מהשכרת נכס, ולהצביע על האפשרות לנצלם (התלויה בסיווג ההפסד) כמו גם על העיוות החקיקתי הקיים בפקודת מס הכנסה בהקשר זה
▪  ▪  ▪

נכס המשמש להשכרה עשוי לעיתים גם להניב הפסדים. אין מדובר רק בהפסד הנובע ממכירת הנכס, אלא גם מהפסדים שוטפים - העשויים לנבוע מפחת, הוצאות מימון, אחזקה וכו'. להלן נבחן מה ניתן לעשות עם הפסדים אלה וכיצד ניתן לנצלם לצורך מס.
שיטת קיזוז ההפסדים הקיימת בפקודת מס הכנסה מטילה מגבלות ביחס לקיזוז הפסד מסוג אחד נגד הכנסה מסוג אחר. עיקר ההבחנה הינה בין הפסד עסקי לבין הפסד שאיננו עסקי.
הפסד עסקי - ניתן לקיזוז באותה שנה נגד כל הכנסה אחרת של הנישום, ובשנים הבאות נגד הכנסות מעסק. כאשר מדובר אפוא בהפסדים משכירות העולה כדי עסק, ניתן לקזזם באותה שנה מכל מקור הכנסה, מעסקים אחרים, מנכסים אחרים ואף ממשכורתו של משכיר הנכסים. כמו כן, ניתן לקזז את הפסדי השכירות שאין נגדם הכנסות אחרות באותה שנה, מרווחי השנים הבאות הנובעים מעסק (לרבות רווח הון ממכירת נכס קבוע המייצר הכנסה מעסק).
שונה המצב כאשר מדובר בהפסד מהשכרה שאינה מגיעה כדי עסק. במקרה זה מגבלות הקיזוז חמורות הרבה יותר: בהתאם ללשון החוק (סעיף 28(ח) לפקודת מס הכנסה) - הפסד כזה ניתן יהיה לקיזוז רק נגד "הכנסות מאותו בניין בשנים הבאות".
מכאן - שכאשר מדובר בשכירות שאיננה עסקית, לא ניתן יהיה לקזז הפסד מהשכרה נכס אחד אף לא נגד הרווח מהשכרה מנכס אחר (האמור נקבע גם בפ"ד אמינוף משנות ה-50), אלא אם ניתן לראות בהם "אותו בניין".
לפי כלל זה גם לכאורה, לא יתאפשר כלל קיזוז הפסדים הנובעים מהשכרת מגרש שאיננו בנוי - שכן אין מדובר ב"בניין". מן האמור לעיל, נובע איפוא, כי על-פי המצב המשפטי כיום קיימת חשיבות מהותית לשאלה האם מדובר בהשכרה העולה כדי עסק או בהשכרה שאינה כזו.
המבחן המרכזי הינו - האם המדובר בהשכרה שהינה תוצאה של עמל עסקי או שמא בהשכרה פאסיבית המהווה תשואה לנכס בלבד. בהקשר זה קיימת פסיקה לא מעטה, כאשר אחד מפסקי הדין המנחים הינו בעניין הפארק התעשייתי קיריית יהודית (עמ"ה 62/85). הסממנים שייבחנו לצורך הכרעה הינם: מספר הנכסים המושכרים, אופי ההשכרה והנכס המושכר, אופן המימון ואולם אחד המבחנים החשובים ביותר הינו מהי הפעילות הכרוכה בהשכרה - האם מדובר בחתימת חוזים ושמירה על אינטרס הבעלים בלבד (שאז תוכר ההשכרה כפסיבית) או שמא ניתנים שירותי ניהול, אחזקה, תיקונים והשקעת זמן רב לצורך ביצוע ההשכרות, שאז תגדל הנטייה לראות בהשכרה כעסקית.
בפסיקה אין אחידות ביחס ליישום המבחנים, וקיימים מקרים בהם החמירה הפסיקה (לדוג' עמ"ה 143/91) לצד מקרים בהם ננקטה פרשנות ליברלית (ר' לדוגמה עמ"ה 1143/00 "ד מזרחי במסגרתו הוכרה שכירות כעסקית בנסיבות של נכה 100% שהשכיר בניין בן 3 קומות - עקב השקעת זמן בביצוע ההשכרה).
לבסוף, נציין כי מגבלות קיזוז ההפסדים והתוצאות שהם יוצרות חסרי הצדקה כלכלית כלשהי. אין ספק כי הרווחים מהשכרה יתחייבו במס בין אם המדובר בבניין אחד או אחר - מדוע אפוא לא יותר קיזוז המס בין נכסים מפסידים ונכסים מרוויחים? מקור העיוות הוא בחקיקה הארכאית שהגיעה בירושה עוד מתקופת המנדט הבריטי.
על-רקע הרפורמות במס - הגיעה השעה גם לתקן חקיקה ארכאית זו ולהתיר קיזוז הפסדים נגד הכנסות, בלא מגבלות על "סלים שונים", ודאי זהו המצב כאשר מדובר בהכנסות המתחייבות באותו שיעור מס. לגישתנו - עד לתיקון חקיקה, יש גם לפרש את החקיקה המגבילה בצמצום, ולתת תוקף למהות הכלכלית.

הכותבים הם ממשרד עו"ד דר' אלתר ושות'.
תאריך:  22/11/2007   |   עודכן:  22/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם בדין
שדרות מחכה 'ליום שאחרי' אנאפוליס כדי לאפשר פעולה צבאית נרחבת בעזה
אדמונד חסין
כחברה, אנו חשים שרכבת ישראל שיצאה מתחנת אברהם אבינו אל תחנות: יציאת מצרים, רומא, בבל, יוון, עלילת דמשק ואשוויץ, היא רכבת שננטשה ע"י נהג הקטר, שפרש מעמדת הפיקוד ועזב את הנוסעים לנפשם. רכבת ישראל. נדמה כי באירועי השנים האחרונות הרכבת נוסעת חסרת כיוון, נטולת זהות ועייפה מתלאותיה, ונמצאת רגע לפני הירידה מהפסים
יוסי אחימאיר
והיה אם תעבור "התקווה" את אחוז החסימה, אם ייכנסו האישים הנפלאים האלה, ד"ר רון בריימן, ד"ר יובל ברנדשטטר ואל"מ (מיל.) יהואר גל, לכנסת - כי אז מה? מה יוכלו לעשות בכוחם הדל בבית המחוקקים למען הציונות, למען שלמות המולדת, למען מניעת הקמתה של מדינה פלשתינית?
איתמר לוין
אילו היו שמעון ולוי פועלים רק כדי להציל את אחותם - יעקב לא היה אומר דבר ואולי אפילו משבח אותם. אילו היו מונעים מהצורך להעניש את הפושעים - גם אז יעקב לא היה מגנה אותם. אך יעקב מכיר בכך שרגשות מוצדקים אלו נדחקו לטובת הכעס
ראובן לייב
הישראלים נמשכים אליה בשל אתרי התרבות והנופש האטרקטיביים, החום השופע שמרעיפים עליהם המקומיים, ובשל הרגע האחרון לניצול המטבע המקומי הזול, לפני שהיא מצטרפת לגוש האירו היקר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il