X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחזון עובדיה הנקרא כולו כהפטרת פרשת 'וישלח' נאמר 'וְהָיָה בֵית יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ'. בית יעקב מומשלים לאש ותולדותיהם - בית יוסף נמשלים ללהבה עם המשפיע על כל סביבותיו אינו מוגבל לחומר. עם שאינו נראה ואינו נתחם, אך בכוחו ובמהותו משתנה ועולה ומכלה
▪  ▪  ▪

חכמינו אומרים במשנה במסכת בבבא קמא (ו', ח') '...גמל שהיה טעון פשתן ועבר ברשות הרבים ונכנס פשתנו לתוך החנות ודלקו בנרו של חנווני, והדליק את הבירה - בעל הגמל חייב. הניח חנווני נרו מבחוץ - החנווני חייב...' השאלה נשאלה בדיני ממונות. העיר נשרפה! מי משלם על הנזק? מי אחראי על האש שעברה ושרפה את הכול?
הבירור במשנה הוא בשאלת מי יצא מן התחום המותר לו. האם החנווני יצא מן המקום המותר לו או שמא בעל הגמל נכנס למקום לא לו. אך, שאלת התחום המותר היא רק שאלה משנית. כול שאלת האחריות טמונה בשאלה העמוקה מה ממדיה של האש. ברור שמי שהדליק גפרור בבית בטון אינו רשלן כמי שמדליק גפרור בבונקר תחמושת...
אך, השאלה הבסיסית היא, מה כוחו של גפרור? שאלה מעין זו היא השאלה המקדימה לכל דיון בשאלת האחריות. השאלה המקדימה מצויה במשנה אחרת במסכת בבא קמא (ו', ד'). במשנה זו בוחנים חכמים את גבולות כוחה של האש. המסקנה שנתקבלה להלכה, היא דעתו של ר' שמעון - '...רבי שמעון אומר 'שלם ישלם המבעיר את הבערה' הכול לפי הדליקה'
באחד מסיפוריו של אמן הסיפור באידיש 'שלום עליכם' (שלום נחומוביץ' רבינוביץ') מסופר על הכבאי היושב בעיירה רוב הזמן בלא מעשה. אך, בפעם אחת אירעה שריפה והכבאי החל טוען עגלתו מים. תוך כדי כך, הגיעה הודעה על שריפה מצידה השני של העיירה. הכבאי ראה שאי אפשר להגיע לשני המקומות באותו הזמן - מפני שבתי העיירה בנויים עץ, בית שלא יגיעו לכבות את הדליקה ייהרס. לכן, הוא אינו מכריע איזה בית ינצל ואיזה ייחרב - הוא פשוט התיישב ולא עשה דבר.
בבוקר כל העיירה בערה!

על אש דינמית שעולה ללא ריסון ומכלה

האש - דינמית. היא אינה מאפשרת להקפיא מצב. אש שאינה מרוסנת ומתוחמת – היא סכנה! האש מכַּלה ושורפת כמעט הכול.
בחזון עובדיה הנקרא כולו כהפטרת פרשת 'וישלח' נאמר 'וְהָיָה בֵית יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ'. בית יעקב מומשלים לאש ותולדותיהם - בית יוסף נמשלים ללהבה.
כותב האדמו"ר קלונימוס קלמן אפשטיין – "וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו'. פירש רש"י ז"ל, דבר אחר 'וישב יעקב', הפשתני הזה נכנסו גמליו טעונים פשתן, הפחמי הזה תָּמַהּ, אָנָה יכנס כל הפשתן הזה, פיקח אחד משיב לו 'ניצוץ אחד יוצא ממפוח שלך ששורף את כולו', כך יעקב ראה כל האלופים הכתובים למעלה, תָּמַהּ ואמר מי יכבוש את כולם, מה כתיב למטה אלה תולדות יעקב יוסף, דכתיב 'וְהָיָה בֵית יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ' - ניצוץ אחד יוצא מיוסף שמכלה את כולם. הנה העניין הוא, שבאמת ניצוץ אחד של קדושה כשהוא באמת ואמונה - שורף את כל האלופים של עשו' (מאור ושמש, בראשית, פרשת וישב, רמזי חנוכה).
דווקא, מתוך האיבה הנוראית והקדומה שמצויה מבני אדום לבני ישראל אנו לומדים עקרון בעל משמעות תמידית ההולך ומתעצם ככל שהעולם הופך יותר ויותר מתקדם. העיקרון המופלא עומד על כך, שהאמונה היא אש. אמונה אמיתית היא אש העולה ומשתלהבת מעצמה. כוח פורץ ומכלה. כוח עצום שאינו מכיל דבר.
את עוצמת האמונה ואת גודל הלהבות ועצמת האש אי אפשר לאמוד בצורה מלאה. ניתן למדוד את החום אותו מייצרת האש, ניתן למדוד את גובה הלהבות או את השטח המכלה אותן. ניתן אפילו למדוד את קצב התקדמותה של האש – אבל, אין מידה אחת שיכולה להכיל את כל המשתנים ולקבוע את הלהבה. יתר על כן אין אנו יכולים לקבוע נפח או משקל – הלהבה איננה ממשית.
הקש נגדה, ניתן למידה מפורשת כמשקלו, וניתן לדוחסו ולקבעו את נפחו. הקש הוא ממשי הוא נראה לעין – הקש מוגבל. הקש לא משתנה ואינו דינמי כלהבה. הקש אינו משפיע על אחרים אלא, על עצמו ועל המשתמשים בו באופן ישיר. הלהבה לעומתה משפיעה על כל שסביבה גם אם אינה נוגעת בו ישירות.
דבר זה מלמד אותנו משהו מעניין על עם ישראל, עַם אמונה! עם המשפיע על כל סביבותיו אינו מוגבל לחומר. עם שאינו נראה ואינו נתחם, אך בכוחו ובמהותו משתנה ועולה ומכלה.
הכוח הוא בנו, כוח מתפרץ. כוח אותו אנו מחויבים לרסן - לֹא תְתַעֵב אֲדֹמִי כִּי אָחִיךָ הוּא ס (דברים, פרשת כי תצא, כ"ג, ח'). אך מי שקרב אלא אש להבת ושלהבת נכווה! ואם הוא עצמו אינו אלא קש – הרי נשרף כליל לבלי השאר שריד.

תאריך:  23/11/2007   |   עודכן:  24/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
אין צורך לקפח את פרנסתן של חברות ביטוח. כל שיש להקפיד הוא שימכרו, במחיר הראוי, ביטוח תאונות שיעמוד בזיקה ישירה לצרכים הממשיים של המבוטח
יצחק גאגולה
מה קרה ומה השתנה מאז ימי קדם שבהם תפס החינוך מקום של כבוד ועד לימינו בהם המורים יכולים לשבות ולאיש זה לא יזיז?
עמי דור-און
חוקרים בסוכנויות הפדראליות השונות בארה"ב משוכנעים, על-פי מקורות זרים, כי ישראל השיגה את היכולת לייצר פצצה גרעינית, ואף ייצרה אותה, בסיוע האורניום המועשר שהשיגה ממפעלי נומ"ק בבעלותו של היהודי האמריקני זלמן שפירא    על הערכה זו העיד כבר ב-1981 קארל דוקאט, מי שהיה סגן מנהל סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב
טובה ספרא
מפת הכוכבים לקראת השבוע הקרוב    וכמובן, איך אפשר בלי, תחזית מדוקדקת לקראת ועידת אנאפוליס
נסים ישעיהו
החתירה לאיזון הזה, היא עניינו של כל יהודי בעולם וגם של כל קהילת יהודים    זה מאבק לא קל ולא פשוט, ולמרבה הצער, רבים נכשלים בו    הוא קיים בכל הרמות; ברמה שלנו, הרמה הנמוכה ביותר, זהו המאבק בין הנהייה אחר תרבות אדום לבין טיפוח תרבותנו המקורית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il