X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החקלאות המודרנית לא תוכל להתקיים ללא עובדים זרים
▪  ▪  ▪

על-פי פרסומים שהופיעו לאחרונה מכינים במשרדי הממשלה תוכנית סודית לצמצום עד הפסקה כמעט מלאה של תעסוקת העובדים הזרים. המציאות בשנים האחרונות וההתעמרות בחקלאים מעסיקי העובדים הזרים, שאינה מתמצה רק במיסוי הגבוה, מצביעים על כך שהחזון האפוקליפטי הנ"ל אינו כה רחוק.
מי שמדבר על צמצום מספרם של העובדים הזרים, אינו מבין את משמעות דבריו. התיאוריות בדבר החלפת העובדים הזרים במובטלים או "בעובדים מעוטי ההשכלה" טובות לכלכלנים שיושבים במשרדיהם בתל אביב ובירושלים ומנותקים מהנעשה בשטח.
המשמעות של כל הפחתה במספר העובדים היא נסיגה ביצוא החקלאי, תוך פיטוריהם של ישראלים רבים המתפרנסים מהענפים הקשורים לחקלאות, נוסף על הגדלת הגירעון המסחרי.
ההזדקקות לעבודה שכירה הנה תוצאה בלתי נמנעת מתהליכי הייעול בחקלאות וצמצום מספר העוסקים בה. כדאי לציין כי שנת 2006 הסתיימה בגידול מרשים ביצוא החקלאי, אשר חצה לראשונה את הסף של מיליארד דולר, זאת הודות לידע הישראלי ולהשקעה ארוכת שנים בפיתוח החקלאות, אך גם בזכות העובדים הזרים בחקלאות, בלעדיהם היו הישגי המו"פ החקלאי נותרים בחלקות הניסוי ולא מתורגמים לגידול מתועש והמוני.
בתוך ה"עליהום" הכללי על העובדים הזרים בישראל, ספג המגזר החקלאי בשנה האחרונה מכות קשות: אושרו מיסים כבדים על העסקת עובדים זרים בחקלאות, ישנן בעיות מנהלתיות קשות בהקצאת העובדים לחקלאים ובמקביל הוגברה האכיפה על תנאי העסקת העובדים הזרים, תוך הטלת קנסות כבדים שמשמעותם במקרים רבים הנה פגיעה בלתי הפיכה בחקלאי.
אלה שהחליטו על שורת הגזירות נגד המעסיקים החוקיים של העובדים הזרים בחקלאות, אינם מכירים את השינויים שעברה החקלאות בישראל בעשורים האחרונים ואשר אינם מותירים כל ברירה מלבד השענות על כוח עבודה זר. אם בעבר חקלאי היה יכול לעבד עם בני משפחתו משק עזר קטן ולהתפרנס ממנו בכבוד, הרי שהיום כתוצאה מהירידה המתמשכת במחירים הריאלים של הפירות והירקות, יש צורך במשק גדול כדי להפיק ממנו הכנסה סבירה. משק בסדר גודל כזה אי אפשר לעבד לבד ויש צורך בעובדים מתאימים, מיומנים ולאורך זמן.
ישראל אינה היחידה המצויה במצב הזה. בכל המדינות המפותחות, ובהן המדינות שהן עבורנו מודל כלכלי: ארצות הברית, הולנד, גרמניה, ספרד ואיטליה, רוב העובדים בחקלאות הם עובדים זרים.
בעבר מילאו העובדים הפלשתינים תפקיד חשוב בחקלאות בישראל. ערב האינתיפאדה השניה עבדו בארץ 20 אלף עובדים פלשתינים. עם הפסקת העבודה הפלשתינית בארץ נוצר "ואקום", אליו לא נכנסו עובדים ישראלים. גם בשיאו של המחסור בעובדים, מקומות העבודה לא נתפסו על-ידי ישראלים וכל הניסיונות שנעשו לשלב מובטלים בחקלאות בסיוע ממשלתי נכשלו.
אין מדובר כאן בנושא כספי. השכר הממוצע של שכיר בחקלאות הוא כ-3,800 שקל בחודש. יש עובדים רבים בענפים אחרים שזהו שכרם, או אף פחות מכך. הבעיה נעוצה באופייה של העבודה החקלאית המחייבת התמחות, התמקצעות ומאמץ פיסי רצוף תחת שמש קופחת, גשם או רוח. אין מה לעשות - הישראלים אינם מוכנים להשתלב בסוג כזה של עבודה ולכן גם אם ימשיכו להתעמר בחקלאים, הדבר לא יביא לקליטת עובדים ישראלים בחקלאות.
נראה שהחקלאות נפלה קרבן למאבק בעובדים הזרים בענפים אחרים. על כל העוסקים בנושא העובדים הזרים לערוך הפרדה ברורה בין העובדים הזרים הבלתי חוקיים שהשתכנו בשנים האחרונות בצידי הערים לבין העובדים המועסקים בחקלאות, שרובם המכריע עובדים כחוק ואין להם שום כוונה להפוך לאזרחי קבע במדינתנו. כדאי ורצוי שהממשלה תלחם בכל האמצעים בעובדים הבלתי חוקיים, אבל אין שום סיבה לפגוע בעובדים המסודרים.
נדמה שחלק ממקבלי ההחלטות שהרימו ידיהם בתמיכה במדיניות זו לא היו ערים להשלכות הקשות שיהיו לכך. ראוי שישקלו שוב את מדיניותם בטרם יגרם נזק בלתי הפיך. ההיסטוריה הקצרה מראשית ימי המדינה מוכיחה שתהליך עזיבת החקלאות הוא חד כיווני. חקלאי שפרש לא יחזור עוד לנהל משק וילדיו לא יעסקו בחקלאות גם אם הממשלה תבין ותנסה לתקן את טעותה. יש הרבה מדינות בעולם שרק מחכות שנפנה להן את המדפים ברשתות השיווק ובחנויות באירופה. חבל שממשלתנו מקצרת להן את זמן ההמתנה.

הכותב הוא מזכ"ל תנועת המושבים.
תאריך:  17/12/2007   |   עודכן:  17/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מותה של החקלאות
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
3800 שכר ממוצע?
ד.ב  |  17/12/07 17:20
 
- חוסר כל הבנה
חקלאי  |  29/12/07 17:41
2
פלא ששונאים את ישראל בעולם
info123  |  17/12/07 20:17
3
כבר 100 שנה מבכים את מותה
אייל.ב  |  17/12/07 20:47
4
הגירת חקלאים
ty4,t09  |  17/12/07 21:59
 
- הגירת חקלאים
לוין  |  26/12/07 17:04
5
ב-3800 ש"ח אי אפשר להחזיק כלב
רונן  |  18/12/07 12:06
6
העסקנים
ירקוני  |  23/12/07 07:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריק פורסטר
על "כפר פוטמקין" שמעתם? מה אם המפעל בדימונה הוא, כפי שטענו פעם, באמת מפעל טקסטיל לעיבוד בדים?
עו"ד אריאל בולשטיין
הטיפול של אולמרט בנכסי דלא ניידי מונחה על-ידי שני עקרונות הפוכים לחלוטין. כאשר מדובר בנכסיו הפרטיים, אולמרט מתגלה כבעלים דואג, מסור ועיקש. כזה שלא יוותר על שלו לאף אחד, ואף ישמח לשים את ידו על רכושו של אחר. ואילו כאשר מדובר בנכסי המדינה, מהמסירות והנחרצות של אולמרט לא נשאר כל זכר
עו"ד חיים קליר
התביעה לקצבת זקנה הוגשה למוסד לביטוח לאומי באיחור של 5 שנים. אם מחילים על איחור זה את סעיף 296 בחוק הביטוח הלאומי, הזקן מאבד 4 שנות קצבה. האם לא ראוי כי סעיף 296 שהוא סעיף יישום טכני, ייסוג מפני חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו? האם לא ראוי להחיל כאן את סעיף 5 לתקנות הביטוח הלאומי בדבר הגשת תביעות, סעיף המאפשר תשלום קצבה ללא תביעה?
עו"ד יראון פסטינגר
מדינת ישראל איננה זקוקה להנצחת המחטף לפיו שופטי העליון גם ממנים את עצמם, וגם אחראים לדמותה האידאולוגית של המדינה, מצב שאיננו קיים בשום מקום בעולם
עו"ד דב אבן-אור
על כל אזרח יהודי החש חיבור לעם היהודי ולמורשתו - להחליט כי הוא יוצא מתוך הקונכייה בה חי עד כה!קרי - הקדשת זמן למפגני התנגדות לשלטון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il