X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למורים המתנגדים ליישום הרפורמה במערכת החינוך, מוצעת חשיבה שונה: לא חישוב השכר עבור שעת העבודה לפני או אחרי הרפורמה, אלא הגדרה מחודשת של המושג "שעת עבודה"
▪  ▪  ▪
מחשבה שונה

חישוב שכר העבודה הצפוי למורים בעקבות הרפורמה במערכת החינוך (אופק חדש), מלמד כי המורים צפויים להשתכר יותר בסך-הכל, אך בחישוב שכר העבודה לכל שעה, הם ישתכרו באופן יחסי פחות משכרם ללא הרפורמה. הנתון הזה מעורר הסתייגות בקרב מורים רבים, ורתיעה מיישומה.
שתי שאלות לי בהקשר זה:
1) מהי שעת עבודה? למיטב ידיעתי, עבודתם של מורים היא עבודה מגוונת, ואינה כוללת רק את עמידתם מול תלמידי הכיתה במקצועות הלימוד השונים. הוראה הייתה מאז ומתמיד עבודה שבה המורה מכין ועמל רבות על חומרים שבהם יעסוק מאוחר יותר עם תלמידיו. כמו טבח, הטורח על כל פרט בהכנת תבשיליו, לפני הגעת הסועדים. על המורה ללמד את תחום מקצועו, באופן יעיל, מעניין, מגוון, מותאם לרמות שונות בכיתה, ולסגנונות הלמידה השונים של תלמידיו.
על-מנת לעמוד במשימה במקצועיות, עליו לטרוח מראש. בהנחה שהוא מורה מקצועי ומשקיע (מוכרים לי רבים שהם כאלה), שיעוריו, כמו גם סוג המטלות שידרוש מתלמידיו, יוכנו על ידו בהקפדה יתרה טרם המפגש עם תלמידיו. אך בנוסף להכנת מערכי שיעור, כוללת עבודתו של המורה גם בדיקת עבודות ומבחנים, הכנת תוכנית עבודה שנתית ושבועית, ישיבות מורים, פגישות עם מורים, פגישות עם הורים, שיחות אישיות עם תלמידים, שיחות עם קבוצות תלמידים, צוותי חשיבה לקידום נושאים בוערים, וצוותי היגוי לפתוח מיזמים חדשים.
את כל אלה ועוד, הרי לא ניתן לעשות במסגרת החוזה של המורה מול משרד החינוך, בו רשום מספר שעות העבודה שלו (24 או 30). מוכרים לי מורים המשקיעים רבות בעבודתם החינוכית. עבורם מלאכת החינוך היא ייעוד, בשורה, שליחות. אלה הם המורים שאנחנו זוכרים בהמשך דרכנו. באם הם לוקחים בחשבון את כלל העשייה, הרי ששכרם לשעת עבודה אחת הוא זעום, לעתים מסתכם בשקלים בודדים.
וכאן אני שואלת את השאלה השנייה?
2. אז מה?
אז מה אם שכר העבודה לשעת עבודה הוא נמוך בהשוואה לשכר המשולם לשעה הרשמית המדווחת היום? איני סבורה כי נכון בכל הקשר לחשב שכר עבודה לפי שעות. מורים הם אנשים פרופסיונליים, מקצועיים, מומחים לתחומם. אנו נמצאים בעידן בו הקריירה היא תובענית. ברוח הזמן, במגוון מקצועות הדורשים הכשרה והשכלה הפורמלית, נדרשת מעובדים רמת השקעה מעבר למה שכתוב בחוזה העבודה שלהם. כך, רופא מתעדכן, מדריך מתייעץ מעבר לשעות הרשמיות במרפאה/מחלקה; חוקר ומרצה באקדמיה, עמל על פועלו ללא חשבון שעות, לעיתים מבוקר עד ליל; רואה חשבון מחוייב לעמול על ספרי החשבונות ולעמוד בקריטריונים מסוימים, אינו יכול פעמים רבות להתחשב מדי בשעות העבודה.
אמנם, עבודות שאינן דורשות הכשרה מיוחדת, עדין נמדדות במדויק אל מול שעות הביצוע. כך למשל, שומר בכניסה לקניון, קופאית בסופר, עובדת במשק בית. אלא שגם אלה, במידה ויבטאו יוזמה, יצירתיות או מוטיבציה מוגברת, יבלטו בהשוואה למקביליהם. ביטוי של יוזמה או יצירתיות מעין אלה ידרשו מהם פעילות מעבר לשעות העבודה הפורמליות. גדעון קונדה, בספרו "מהנדסים תרבות", מתאר מציאות אחרת, קשה, עמה מתמודדים עובדי היי-טק רבים. מהם מצופה להיות זמינים לארגון ללא הגבלת שעות.
וכך, שעות עבודה מרובות, וזמינוּת מוחלטת גם מהבית לאחר סיום העבודה במקום העבודה, נקשרת אומנם עם רמות שכר גבוהות. אך בחישוב שכר העבודה לשעה, מדובר ברמות שכר נמוכות בהרבה. נשאלת השאלה מדוע מתעקשים המורים על חישוב שכרם לשעת עבודה? כפי שטענתי, פועלם עשיר ומגוון, וכבר עתה, באם יחשבו בדרך זו את התגמול שהם מקבלים, יגלו כי עבור שעת עבודה הם מקבלים הרבה פחות ממה שנותן התחשיב של חלוקת הסכום הרשום בתלוש שכרם, במספר השעות העבודה הפורמלי.
ברצוני להציע צורת חשיבה אחרת. כזו שאינה מתנצלת, האומרת למורים: נכון, אתם מצופים לכל המשימות הללו ועוד. בצורת החישוב הזו, נראה כי תקבלו פחות לשעה. אולם כבר עתה, הרי אתם עושים את כל אלה. ולכן, שכרכם בהכרח יעלה.

הכותבת היא אסנת דור, ד"ר לחינוך, יועצת חינוכית בהכשרתה. מרצה וחוקרת במכללה האקדמית עמק יזרעאל, בחוג למדעי ההתנהגות.
תאריך:  23/07/2008   |   עודכן:  23/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשיבה או חישוב
תגובות  [ 32 ] מוצגות  [ 32 ]  כתוב תגובה 
1
מה?!
שושי   |  23/07/08 16:43
2
רק המרצה הנכבדה לא לקחה בחשבון
דוד איש-שלום  |  23/07/08 17:42
3
עם חשיבה כזו נהיים דוקטור? ל"ת
רק בישראל....  |  23/07/08 19:54
4
"אז מה?" !!!
זיו1  |  23/07/08 21:21
5
דר דור הנכבדה אני המומה מהכתוב
סיגל אור  |  23/07/08 22:51
6
משרת סמינר 16 ש"ש -חכמה הד"ר
זיזי  |  23/07/08 23:28
7
אופק חדש = עוקץ חדש
ננה  |  24/07/08 00:02
8
חישוב, גברתי הד"ר דור !!!
מוטי.  |  24/07/08 00:08
9
אופק חדש = עוקץ חדש
ננה  |  24/07/08 00:24
10
שאלה
אחת ללא תואר   |  24/07/08 00:29
11
דיון ערכי חינוכי או דיוני שכר?
מורה לשעבר  |  24/07/08 00:39
12
הגזמת קצת , לא?
שרה  |  24/07/08 01:31
13
על מי את עובדת?
מורה כועסת  |  24/07/08 04:54
14
הכותבת לא מבינה את הסכם העבודה
המורה שלומי  |  24/07/08 08:00
15
כותבת המאמר, לא קראה
מורה שעוזבת!  |  24/07/08 08:09
16
האם הצדקת את שביתת המרצים?
דורה  |  24/07/08 08:20
17
כדאי להעמיד את הדברים על דיוקם
מפוקחת  |  24/07/08 10:02
18
כך את משכנעת את המורים לעתיד?
אותה מורה שעוזבת.  |  24/07/08 10:49
19
מסכימה בהחלט
מורה לשעבר  |  24/07/08 11:16
20
הצעה אישית לך
דנית גורן  |  24/07/08 11:23
21
את צודקת
מורה  |  24/07/08 11:34
22
לדעתי זה נכון
מורה בתיכון  |  24/07/08 12:26
23
כל מילה בסלע!!
נורית -מורה לשעבר  |  24/07/08 13:34
24
איזו רדידות של מגיב מטעם....
זיו1  |  24/07/08 13:34
25
כל מילה בסלע!
נורית -מורה לשעבר  |  24/07/08 13:58
26
גימלאית הוראה
שקדנית  |  24/07/08 14:35
27
התחשבנות השע' היא תוצאת ההסכם
גיא123  |  24/07/08 15:37
28
לאסנת היקרה
יוסי חברך מהצפון  |  25/07/08 09:31
29
הרפורמה החדשה בחינוך
יערית גולד  |  25/07/08 10:06
 
- את צודקת
שחר, מורה צעיר  |  25/07/08 14:35
30
תגובת כותבת המאמר לתגובות
אסנת דור  |  25/07/08 10:47
31
אסביר לאט אולי תביני מהר
גליה  |  30/07/08 23:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודי איתן
לאחר שהעיתון הנפוץ פרסם בשבוע שעבר מאמר של המועמד הדמוקרטי אובאמה, השבוע מנע מהיריב הרפובליקני מקק'יין לפרסם מאמר תגובה. המהלך נראה כמו סתימת פיות לא דמוקרטית, אולם אולי זה עדיף על התקשורת 'האובייקטיבית' שלנו?
עו"ד יוסי דר
האפשרות ששלוש נשים תעמודנה בראש שלוש הרשויות שלנו - אפשרות זו קורצת לעין וממלאת את לבנו גאווה. אבל אסור שהתופעה הייחודית הזו תסנוור אותנו
ד"ר צ'לו רוזנברג
היום זהו ראש הממשלה הזה ומחר זהו ראש ממשלה אחר. אך הפרשנים המשפטיים, שופטים (בדימ.), כולם מילאו את פיהם מים. בכך הם נותנים את ידם להרס מוחלט של שלטון החוק. זו כבר לא דמוקרטיה, עם כל הפגמים שבה, אלא זו אנרכיה המסכנת את אושיות המשטר במדינת ישראל
ראובן לייב
אמנם דוכסות זעירה, אבל עם איכות-חיים מעולה, מציעה למבקרים בה יופי שאין לו סוף
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
הבהלה לזהב בקרב אנשי עסקים משכיחה מדעתם את בדיקת תוצאות המס. אל תטעו - המשמעות מההתעלמות להיבטי המס הכרוכים בהקמת חברה ככלל ובגיוס הון לחברה החדשה בפרט, הינה להחטיא את כל העסקה עצמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il