X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קדימה אינה ראויה להניף בצד שמה את דגל הדמוקרטיה ואסור לה לקבל על עצמה, בכורח נסיבות אקראיות, את תפקיד עמוד האש הציבורי-פוליטי ההולך לפני המחנה; לפני זריעת תקוות כזב של שלום עכשיו, לפני היסחפות אל מלתעותיה של מלחמה כושלת נוספת, לישראל דרוש, קודם כל, הליך של בחירות כלליות
▪  ▪  ▪
המובילים: מופז ולבני [צילום: AP]

בעוד שלושה ימים תקבע מפלגת קדימה - יציר דמיונם הקריאטיבי של חבורת יועצי החווה המקורבים של אריאל שרון - מי יתפוס את שרביט ההנהגה של המפלגה במקומו של אהוד אולמרט שהופרש מן החיים הפוליטיים. משאלת הלב של המתמודדים המובילים - שאול מופז וציפי לבני - היא כי בעקבות הניצחון, יוכל המנצח להרכיב ממשלה חדשה ולעמוד בראשה, על-פי כל כללי הממשל הדמוקרטי ובהתאם לכלל הראשון שקובע מצע מפלגתם שלפיו "תישמר ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".
השימוש במילים "גדולות" כמו דמוקרטיה נפוץ במקומותינו מזה ימים רבים אך נראה, כי רוב המוצאים את פרנסתם וקיומם על הקריירה הפוליטית, ובעיקר ראשי קדימה, אינם מודעים למשמעות האמיתית והמדויקת של תפיסת העולם המכונה "דמוקרטיה". כדי שלא להצטייר כפוליטיקאי מצוי המניף השכם והערב סיסמאות ריקות מתוכן, וטוען בשמן של אמירות בלתי מבוססות, אסביר מדוע קדימה אינה ראויה להניף בצד שמה את דגל הדמוקרטיה ומה הסיבה שאסור לה לקבל על עצמה, בכורח נסיבות אקראיות, את תפקיד עמוד האש הציבורי-פוליטי ההולך לפני המחנה.
משמעות המילה דמוקרטיה היא "שלטון העם". האדם שהיטיב להגדיר את המונח, במלים הפשוטות והברורות ביותר, היה נשיא ארה"ב אברהם לינקולן אשר בנאום גטיסבורג הנודע שלו, בשנת 1863, אמר כי דמוקרטיה היא "שלטון של העם, (שנבחר) על-ידי העם, (ופועל) למען העם". על בסיס האמירה הזו ראוי לבחון את קדימה ואת מעמדה הציבורי.
דמוקרטיה וקולות צפים
במסגרת הפריימריז על תפקיד יורשו של אולמרט בראשות קדימה ידעו הספיניסטים של קדימה להבהיר לציבור הישראלי כי כ-70 אלף איש התפקדו למפלגה לקראת הבחירות הפנימיות. על בסיס הנתון הזה יש לבחון על איזו דמוקרטיה בדיוק מדברים מתקדמי קדימה ואלה המשתוקקים לעמוד בראשה. בפריימריז מתמודדים ארבעה אישים שעל-פי המגמה הבאה לידי ביטוי בסקרים התפלגות התמיכה בהם היא כזו: ציפי לבני - יותר מ-40%; שאול מופז - קרוב ל-30%; אבי דיכטר ומאיר שטרית - כ-10%. השאר - מתלבטים או קולות צפים.
חשבון פשוט ביותר חושף מיידית עובדה אחת ברורה - מתוך כלל המתפקדים כ-7,000 בעלי זכות בחירה מצביעים בעבור שטרית ודיכטר. כלומר: מאגר הקולות שעליו מתמודדים שני "המובילים" הוא 63 אלף. ממוצע ההצבעה בבחירות פנימיות מגיע בדרך כלל ל-60% בקירוב. כלומר: שיעור המצביעים בפועל בעבור שני המובילים יעמוד, במקרה הטוב, על סך 37,800 איש. כדי שמישהו מבין הצמד המוביל ינצח בבחירות הפנימיות הוא חייב לקבל, במקרה הטוב, את תמיכתם של קצת יותר ממחצית מכלל יתרת המתפקדים. כיוון שהמחצית מונה 18,900 קולות ברור כי למנצח דרושים בסביבות 19,000 קולות כשרים כדי להגיע למקום הראשון במירוץ. לא יותר. ועם המנדט הדל הזה, שהושג לכאורה באופן דמוקרטי כשר למהדרין, יבקש מי שינצח לקבל על עצמו את תפקיד המרכיב של הממשלה החדשה.
כיום קשה ביותר לחזות אם בכלל ניתן להרכיב ממשלה חדשה על בסיס ההסכם הקואליציוני של ממשלת אולמרט שהלכה לעולמה. התשובה הרלוונטית היחידה לחידה זו היא - באיזה מחיר. יתכן כי כדי להשיג את השלטון יהיה מרכיב הממשלה מוכן לשלם כל מחיר, כולל את המיליארדים שתנועת ש"ס תובעת, כתנאי להצטרפותה, מבלי להתחשב בפגיעה החמורה הצפויה לכלכלת ישראל נוכח בזבוז נורא כזה של כספי ציבור. ואולי לא יקרה כדבר הזה והמנצח על קדימה ייאלץ לפנות אל נתיב הבחירות ולוותר על חלום הרכבת ממשלת המשך. רק לאלוהים פתרונים.
יחד עם כל אי הוודאות הזו דבר אחד ברור לחלוטין. 19 אלף קולות שבאמצעותם אולי אפשר להגיע אל היעד הנכסף - כס השלטון - אינם יכולים להיחשב כ"קול העם" ובוודאי שאינם יכולים להוות את "שלטון העם". 19 אלף המצביעים הללו הינם אפס קצהו של מיעוט שבמיעוט, קורטוב של כלום, שמשאלת ליבם אחת: להנציח את "שלטון החברים" בקדימה למען ייטב למקורבים אל הצלחת. 19 אלף המצביעים האלה אינם יכולים לייצג את הגישה הקובעת כי בדמוקרטיה הנבחרים פועלים "למען העם".
כדי לייצג אל נכון את מהות הדמוקרטיה ישראל חייבת להגיע למהלך של בחירות מוקדמות שיביעו את רצון העם ויעלו אל כס השלטון את מי שהעם יעניק לו את המנדט האמיתי לפעול בשמו ולמענו. לפני זריעת תקוות כזב של שלום עכשיו, לפני היסחפות אל מלתעותיה של מלחמה כושלת נוספת, לישראל דרושות, קודם כל, בחירות עכשיו.

תאריך:  14/09/2008   |   עודכן:  14/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בחירות עכשיו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לך תשכנע את ברק וש"ס
א.ל. רמת-גן  |  14/09/08 22:18
2
לא נגעת בלב הבעיה
אבי קרן  |  14/09/08 23:51
 
- גם אתה לא נוגע בלב הבעיה
פילוש גלאס  |  15/09/08 17:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מוטי גולן
מצוות הביכורים המוזכרת בפרשת השבוע נחשבת למצוות עשה חשובה ומיוחדת, זאת משום שעיקר טעמה וסיבתה הנה הודאה לבורא עולם אשר השפיע רוב טוב    ספר החינוך: שהאדם לא יהא כפוי טובה להקב"ה שבירך אותו ואת אדמתו ביבול ובפירות, אלא, אדרבא, על האדם להכיר תודה לבוראו
איציק וולף
ראשי מטות הפעולה החדשים ביהודה ובשומרון לא נותנים דעתם על כך שהתרת הרסן לפעילות נגד המשטרה והצבא תוביל בהכרח כעבור זמן לתופעות של ירי בנשק חם כפי שבוצע בסוף השבוע על-ידי מתנחלים מיצהר    וגם - כיצד ניצל הרבש"ץ ביצהר את סמכותו לרעה על-מנת להורות לחייל לעכב אזרח שלא כדין
ראובן לייב
מידידים, מכרים ואפילו ממשפחה אפשר להיפרד בלי הרבה נקיפות-מצפון ולצאת לנסיעה ממושכת. אבל יש ידיד אחד, יוצא דופן, שהפרידה ממנו עשויה לגרום לו לתסביך נפשי עמוק. מדובר בידידו הטוב ביותר של האדם
נרי אבנרי
אני מעמת את הערכים שלך עם עובדות. אתה בוודאי נגד שחיתות, נגד בוגדנות, נגד שימוש ציני בשקרים וספינים, ובעד קיום הבטחות. אתה גם מבין שבגידה במצביעים זה רע מבחינת כללי המשחק, ונאמנות למצביעים זה דבר נכון. אז איך זה שאתה תומך בחבורה שבגדה בערכים ובמצביעים שהביאו אותם לפוליטיקה?
עו"ד יוסי דר
לא מזמן ניסה מישהו לחלץ מציפי לבני איזו תובנה על תהליך קבלת ההחלטת שלה: "אני בוחנת את כל החלופות ולוקחת את החלופה הטובה ביותר" - בישרה ציפי לאומה. עכשיו אנחנו יודעים סוף סוף איך מקבלים החלטות. איך לעזאזל לא חשבנו על הפטנט הזה קודם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il