X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עלוני פרשת השבוע הפכו לעיתוני משפחה - אז מה דינם כעת? האם לנהוג בהם כעלונים המכילים דברי תורה ולגנזם או שמא לגנזם אל הפח?
▪  ▪  ▪
עלון או עיתון? [צילום אילוסטרציה]
הנחייה לגבאים: מרבית עיתוני בתי הכנסת אורזם בשקית פלסטית עבה יחסית ומניחה באשפה ודיו

סחף או תקשורת-פנים חיובית?
כמסורת השנים, בפרשת בראשית אנו מפנים מבטנו אל העלון פנימה; מה נתחדֵש ומה נתקדֵש? אלו מדורים צפויים לנו בשנה הבאה עלינו לטובה, ומאלו ניאלץ להיפרד בצביטה שבלב? אך בטרם נפנה לברכת המשמר היוצא והנכנס נאמר בגילוי לב מספר מלים אודות האופי המתחדש של הגליון שבידכם. הדברים עולים בקנה אחד עם המגמה המשתלטת והולכת על כלל עלוני בתי הכנסת. יתר על כן, ל'אופי' יש אפילו נפקות הלכתית, די דרמטית לדעתי.
הכותרת כבר הסגירה את כל התיזה: עלוני פרשת השבוע הפכו לעיתוני משפחה, וזה כל הסיפור. מגמה זו באה לידי ביטוי (בכל העלונים, כולל בחצרנו) בריבוי מדורים שאינם 'תורניים' בדווקא. הללו מוקדשים לראיונות אישיים, לידיעת העם והארץ, לחכמת הטבע ולמדעים, לסיפורי מולדת וסתם, וכמובן-כמובן להבעת עמדות חברתיות או פוליטיות בסוגיות שהזמן גרמן ומעבר להן. גם בתחום הנחשב 'תורני' קיים סחף (בכל העלונים, כולל בחצרנו) מן המסר העיוני - האינטלקטואלי והלמדני קמעא - לז'אנר קליל וקליט. במקום יריעה הלכתית כלשהי - מסרוני אס-אם-אס; במקום רעיון חדשני/רעיוני לפרשת השבוע - סיפור חסידי; וכן על זו הדרך.
אפשר להאריך בדיוני דיונים מהי סיבת התופעה; ירידת הדורות? תרבות האינסטנט המזוהה עם רדידות? תחרות בינ-עלונית? דור-תהפוכות המקדש את אי-השמרנות? ואולי נראה דווקא ברכה ועילוי במגמת "משכהו לבית המדרש"? ושמא-שמא ישקעו כל השבת בעלעולי עלונים ויסיחו דעתם משטף התקשורת הצונאמית? בחרו את הנראה בעיניכם (אפשר לסמן כמה תשובות).
לא נוכל להתעלם גם מהתפתחות העטיפה, מן החיצוניות הקרויה כיום 'עיצוב' (ובלשון תורת הנסתר: ה'קליפות'): ריבוי המודעות, צבעוניותן ולעתים תוכנן החוֹלי (בכל העלונים, כולל בחצרנו) - כל אלו משתלבים יפה במגמת הגלישה מעלוני פרשת שבוע לעיתוני סופשבוע, המיועדים לכלל באי בתי הכנסת ונלוויהם.
גניזת עיתונים?
והנה ה'חדשות הטובות'; לדעתי עצם הגדרת ה'עלונים' כ'עיתונים דתיים חיוביים', המתובלים בדברי תורה וחכמה, דיה להתיר לנהוג בהם כמקובל בכל העיתונות הדתית (יומית, שבועית או תקופתית) מבחינת אי ההזדקקות לגניזה. אמת, יש שיורו כי כל עיתון ב'כתב אשורי', שיש בו מאמר תורני או מימרא 'מן המקורות', טעון גניזה. ברם, פוק חזי מאי עמא דבר! צאו ובדקו ולא תמצאו אחד מני אלף. לדעתי, שינוי ההגדרה התודעתית מ'ספרות קודש' ל'תקשורת דתית' יש בה כדי להכריע הלכה זו.
אגב, גם אם זה לא כל כך אתי להציץ לחצר השכן אפנה תשומת הלב לכך כי גם העלון הוותיק-ותיק, 'שיחת השבוע' החב"דית, מכיל רבע-עד-שליש בלבד חומר תורני, והשאר - עיתוני! וזאת גם ללא מודעות צבע צעקניות וללא אילוצי שיווק!
גם בעבר הנוסטלגי, כאשר 'עלוני פרשת השבוע' היו עלוני פרשת-שבוע, היו שהקלו בחובת גניזתם משום שהם מודפסים מלכתחילה, ובכוונת מכוון, כחסרי חיי מדף, ולא כתורה שבכתב "למען יעמדו ימים רבים". לפני כשלוש שנים התכתבתי בנושא זה עם כמה פוסקים מובהקים ויש שהסכימו לגישה זו הלכה למעשה, בכפוף לתשומת לב שאין בהם 'הזכרת שמות'. עד כה נמנעתי מלפרסם חוות דעת בנדון. עתה, עם התגברות מגמת העיתונאות - אני שלם לחלוטין עם ההנחייה דלהלן ביחס למרבית עיתוני בתי הכנסת: "אורזם בשקית פלסטית עבה יחסית ומניחה באשפה ודיו". לא יהיו עלים אלו עדיפים על פני הפרשת חלה או פירות שביעית...

תאריך:  23/10/2008   |   עודכן:  23/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עלוני בית כנסת או עיתוני משפחה?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד סימה פרי
סעיף 39 לחוק הרשויות המקומיות, שמסדיר את אותיות הרשימות בבחירות, נועד למנוע גניבת דעת, אבל בפועל גורם להתנכלות של המפלגות הארציות כלפי הרשימות העצמאיות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
גם לאחר פסק הדין של בית המשפט העליון הקובע כי במקרה של מספר רכישות יש לייחס שווי רכישה לכל אחת ואחת מהרכישות, קיימות דרכים להתמודד עם הפסיקה
ד"ר צ'לו רוזנברג
קראתי מאמר של פילוסוף הקורא לא להספיד את הקפיטליזם כל אימת שיש משבר כלכלי. והצעתו נכונה מאוד: אין להספידו אלא יש להנציחו ל"תפארת מדינת ישראל"
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
בכדי להקל על המשקיע הישראלי ולשפוך לו אור על המס האמריקני, המאמר שלהן יסביר כיצד מערכת המס האמריקנית פועלת, וכיצד הדין האמריקני רואה חברה כחברה תושבת ארה"ב לצורכי מס
אהרון שחר
יישום שיטת הרגלי הנהיגה יוביל לצמצום ניכר בהיקף נגע תאונות הדרכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il