X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוח מבקר המדינה רק חידד את מה שהיה ידוע כבר מזמן לראשי מערכת הביטחון ושאותו ביקשו להסתיר מעיני הציבור
▪  ▪  ▪
שימושית בפורים [צילום: נטנט]

העורף הישראלי מעולם לא היה ערוך למתקפה כימית עליו. מחדל מסיכות האב"כ, שעליו מתריע מבקר המדינה בדוח שלו על מערכת הביטחון [ראה ידיעה משמאל], הוא רק סימפטום אחד בשרשרת הכישלונות שלה.
שורשי המחדל הזה נעוצים עוד בערב מלחמת המפרץ, של תחילת שנות התשעים. הנשיא בוש-האב, רצה אז, בכל מאודו, למגר את שלטונו של שליט-עירק, סדאם חוסיין, ולצורך כך לא בחל בשום אמצעי. בין היתר הוא דאג להפיץ ידיעה, כאילו נשקפת סכנה של לוחמה כימית מצידו של הערץ העירקי, שעלולה לפגוע גם בישראל.
הידיעה, שהתפשטה בעולם הרחב וגם אצלנו, עוררה, מטבע הדברים, פאניקה לא מעטה בקרב האוכלוסיה האזרחית בארץ. פיקוד העורף בישראל הנחה אותה להצטייד, מבעוד מועד, במסיכות אב"כ, בלבוש-מגן הולם, ולהצטמצם בדלת אמותיו של מה שנקרא "מרחב מוגן", כדי להתגונן, בין היתר, מאפשרות של מתקפת-טילים בעלי ראש-נפץ כימי.
בדיעבד התברר, אומנם, למזלה הרב של ישראל, שלא היו דברים מעולם. אילו, באמת, הייתה מתרחשת מתקפה כימית, לא היו סיכויים רבים לאוכלוסיית העורף לשרוד בה. המרחב המוגן היה מתגלה במרכאותיו בלבד; לבוש המגן לסוגיו, שנמכר בחנויות, על אפודיו השונים והמגוונים, רק העשיר את כיסיהם של הסוחרים, ואילו ערכן של מסכות האב"כ לא היה שווה יותר מאלה שנוהגים לחבוש אותן בנשף המסיכות של פורים. באף אחד מאמצעי המיגון האלה לא היה כדי לעצור את הנזק הכימי.
ליגה ז'
היום כבר מותר לגלות כי מסיכות האב"כ שחולקו היו כולן מליגה ז', של עודפים שנותרו במחסני צבא ארה"ב, מימי מלחמת וייטנאם, כאבן ללא הופכין, ושלא היה בהן כדי להגן אפילו על החיילים האמריקניים. בארץ הן חולקו יותר כאמצעי-הגנה פסיכולוגי, שנועד לצמצם, ככל האפשר, את סף החרדה האזרחית. מכל מקום, ברור שתועלת של ממש לא צמחה מהן. כל ההצעות של מפעלים ישראלים לייצור ציוד-מגן נדחו אז על-ידי מערכת הביטחון. מישהו, שם למעלה, העדיף, משום מה, לרכוש את הייצור הזר, אם משום שהיה זול יותר בשל היותו מיושן כל כך, ואם משום שהיה שם מישהו שעשה מכך את הכסף שלו.
העובדה שלסדאם לא היה כל נשק כימי, שבו יכול היה לאיים על ישראל, נודעה לאוכלוסיה הישראלית רק בדיעבד. אבל גם אילו היה לו, הסיכויים שאכן היה מגיע למטרות המיועדות בארץ, שאפו לאפס. רק ראשי מערכת הביטחון, שהיו מודעים לסוד העניין, דאגו להסתיר את העובדות מעיני הציבור. הם גם נמנעו בעצמם מלהשתמש באמצעי המיגון, אלא אם כן היו בחברת אנשים שנצטוו להשתמש בהם. או אז הם שיחקו את משחק נשף המסיכות, רק משום שביקשו לשמש בכך דוגמא ומופת לאזרחים המבוהלים, וגם כדי שלא להפר, חלילה, את הצו של פיקוד העורף.
אלא ש"העורבא-פרח" הזה, של לא דובים ולא יער ממלחמת המפרץ, המשיך להזין את מערכת הביטחון גם שנים לאחר מכן. המחשבה של "אם זה לא קרה עכשיו, זה גם לא יקרה בעתיד", הולידה שאננות. איש לא טרח לחשוב על עתיד מר ונמהר יותר, ובסופו של דבר, גם כשהובטח לפני כשנה לצייד את האוכלוסיה במסיכות חדשות, במקום אלה הישנות שהוחזרו - לא נעשה דבר וחצי דבר כדי לממש את ההבטחה הלכה למעשה. בסופו של דבר נותרה האוכלוסיה האזרחית ללא אמצעי-הגנה הולם.
אז למי שנותרו, בכל זאת, בבית, מסיכות ישנות ממלחמת המפרץ הרחוקה, שכבר העלו מן הסתם אבק או עובש, יוכל לעשות בהן שימוש יעיל רק ב...נשף המסיכות הקרוב של פורים.

תאריך:  04/03/2009   |   עודכן:  04/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחדל ההיערכות למתקפה כימית
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ממשלה אימפוטנטית
יודע את מי להאשים  |  4/03/09 11:28
2
זה המחדל היחידי שמצאת אצלנו? ל"ת
אשרינו...  |  4/03/09 14:32
3
אין שום דרך להגן על אזרחים
humanape  |  4/03/09 17:54
4
ההגנה הטובה ביותר התקפה...!
ירון זכאי  |  4/03/09 19:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר שניאורסון גרי
כל הבעיות הלאומיות והעולמיות הניצבות לפתחנו, האויבים מסביב, הכלכלה, האבטלה הגואה, המפעלים שנסגרים, אירן המתחזקת והמאיימת, לא מעניינות את לבני - לציפי עניין של פיקוח נפש - להקים עוד מדינה לערבים    נתניהו, המשימה החשובה עם כניסתך לממשלה היא לשדרג את התקשורת המנאצת שמשליטה שטיפת מוח יומיומית לטובת מדינת כל מוסלמיה
ד"ר אברהם בן-עזרא
וכי מה סבר איש העסקים הישראלי? כי הפלשתיני באמת יחזיר חוב, כאשר לא יהיה מעוניין בכך?! כי ההוצאה לפועל ומנגנוני האכיפה בישראל הם באמת בעלי יכולות גבייה לגבי שטחים הנשלטים על-ידי כנופיות הטרור?! כי אצלם - אושיות הדין והצדק קיימים ברמה כלשהי המאפשרת ניהול עסקי סביר ומקובל?!
יהונתן דחוח-הלוי
פעם נוספת מייחס ארגון בצלם לישראל הריגה של צעיר פלשתיני תמים    בדיקה מגלה, כי הצעיר הפלשתיני היה פעיל בגדודי אל-קסאם, נטל חלק בפיגועי טרור ונהרג בעת שניסה להניח מטען חבלה    מדוע מפיץ ארגון בצלם מידע בלתי מהימן?
עו"ד יוסי דר
מי שהיה נשיא בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה "זכה" להיתקל במצב אישי מיוחד מאוד כאשר טיפל בתיקו של אבא אבן והחליט לסגרו - שלא בצדק!   
ד"ר דויד שוורץ
סקירה אודות ממשלות האחדות הלאומית - מ-1967 ועד 2003
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il