חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית) (תיקון), התשס"ט - 2009 הצעת החוק של נאמן מצביעה על 'צוואר בקבוק' זה, וגם מציעה פתרון: "על-מנת להתגבר על קושי זה מוצע לקבוע, כי בהעדרו של סגן הנשיא לענייני משפחה, נשיא בית משפט השלום של אותו אזור שיפוט ימנה שופט אחר של בית המשפט לענייני משפחה, והוא יהא מוסמך לפעול ולמלא את תפקידו של סגן הנשיא, כאמור לעיל. הרחבה זו של הגדר בעלי הסמכות תקל על עבודת בית המשפט לענייני משפחה ותייעל את ההליך לטובת ציבור המתדיינים". בנוסף, תטפל הצעת החוק גם בנמען של 'צומת הדרכים', קרי בתי הדין הדתיים אשר ידוורו לבית המשפט לענייני משפחה את התשובה באשר לשאלה 'למי הסמכות':
"בנוסף, סעיף 3(ב)(2) קובע כיום, כי ראש בית דין רשאי להסמיך דיין אחד נוסף לשם ביצוע סמכויותיו לפי סעיף קטן זה, דהיינו - מסירת הקביעה המנומקת לבית המשפט לבני הזוג בתוך שלושה חודשים מיום הפנייה, ומתן הודעה בדבר הצורך בהארכת המועד האמור.
מוצע, בשם הגמישות הניהולית ועל-מנת להפחית מן העומס המוטל על כתפיו של ראש בית הדין, לאפשר לו להסמיך לצורך כך שלושה דיינים נוספים.
אין צורך להכביר מילים בברכה שתביא הצעת חוק זו על ראשם של עולים חדשים, אשר אינם מוכרים כיהודים על-ידי הרבנות, ואשר בעקבות הצעת חוק זו ענייניהם יטופלו באופן מזורז יותר בידי הרשויות, מקום בו הם מתגרשים.
אין כל ספק כי יש להקל על עולים חדשים שאינם נתפשים כיהודים בעיני הרבנות בכל עניין הקשור לנישואיהם וגירושיהם, וזאת מכוח עקרון השוויון (דה פקטו, ולא רק על הנייר) כמו גם מכוח היות מדינת ישראל מדינה קולטת עלייה, אשר עליה להתחשב בכל ההיבטים של חייהם של העולים, תוך ניסיון לאתר חדשות לבקרים פתרונות אשר יקלו על עולים אלו. אלא מאי?
דומה כי המייצג המובהק ביותר (בממשלת ישראל) של אינטרסם של העולים החדשים הינו ליברמן, אשר הצהיר במסע הבחירות של 'ישראל ביתנו' כי ידאג לציבור זה בכל הקשור לענייני נישואין וגירושין. הגם שעצם ההליכה לקראת העולים החדשים (שלא מוכרים כ'יהודים' ברבנות) מבורכת, היות שיש בה את כל האלמנטים של הסרת מכשולים בירוקרטיים, הקלת הטיפול בענייניהם השוטפים של העולים וגילום עיקרון של שוויון, עולה השאלה באם לא הייתה לליברמן השפעה, ולו עקיפה, על הרעיון העומד ביסוד הצעת החוק.
אז נכון, בשל כלל
איסור ניגוד העניינים ליברמן אינו מכהן כשר המשפטים או כשר לביטחון פנים וכך, לכאורה, אינו מצוי מעל - היררכית - מי שאמורים לחקור אותו. זאת רק לכאורה. מה עלינו לחשוב שמתרחש במסדרונות הממשלה? האם כאשר ליברמן פוגש את שר המשפטים החדש, פרופ' יעקב נאמן, במסדרון, הוא חותם פניו כפני פוקר ואינו אומר שלום? האם לא ייתכן כי מתקיים שיג ושיח בין נאמן לבין ליברמן?
אז נכון, אם מתקיים שיג ושיח שכזה, וניתן להניח כי התקיים טרם הכנת תזכיר הצעת החוק החדשה הקרויה
חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית) (תיקון), התשס"ט - 2009, זה עלול להביא לתוצאות ראויות במקרים מסוימים, כפי שראינו במקרה שלעיל. אך האם עצם העובדה כי הציבור קיבל הפעם
מדובשו של שיג ושיח זה, אינו מהווה נורת אזהרה כי מחר הציבור יקבל
מעוקצו של שיג ושיח ושיתוף פעולה זה?
האם לא ייתכן כי אותו ליברמן, אשר יש הגורסים כי
שלח ידו מאחורי הקלעים בנעשה במשרד המשטרה, בעצם מפעיל את השפעתו העקיפה גם על פרופ' יעקב נאמן?