X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מכתב תגובה גלוי לראש הממשלה על תוכניתו הכלכלית
▪  ▪  ▪
הם בטח לא יהנו מהתוכנית... [צילום: Flash90]

שבחים רבים נאמרו על התוכנית הכלכלית החדשה ואף נכתב כי "במובנים רבים היא נועזת יותר מהתוכניות של ראשי ממשלה במדינות אחרות". עוד נאמר כי מר נתניהו למד משגיאותיו בעבר: אז לא התחשב מספיק בשכבות החלשות. ובכן, בואו נראה אם יש חדש תחת השמש...
עיון בתהליך יישומה חושף פגמים משמעותיים ביותר, כאלה המעקרים את האלמנטים החיוביים בה. בסופו של דבר ייצא כי הנהנים מהתוכנית יהיו אילי-ההון, עסקים עתירי ממון והבנקים.
נתייחס להלן לשני מרכיבים מרכזיים של התוכנית הכלכלית החדשה.
1. "ביטול 'המונופול' של מינהל מקרקעי ישראל", במטרה להגדיל את היצע הקרקעות ולהוזיל על-ידי כך את מחירי הקרקעות. הגדלת ההיצע ופישוט תהליך המכירה, כך מניחה התוכנית, יסירו את החסם שעמד עד כה בפני השקעות זרות בנדל"ן בארץ, יוזילו גם את הדירות לזוגות צעירים ויצמצמו את תופעת ההשתלטות הבלתי-חוקית על קרקעות המדינה.
בפועל, הגדלת היצע הקרקעות והוזלתן בעקבות כך, תביא לרכישת1 מלאי קרקעות מוזלות, על-ידי כרישי נדל"ן וחברות מבוססות. קרי, חברות שלמרות המיתון מסוגלות להשקיע ממשאביהן או לגייס הון זול. מרגע רכישת הקרקע ועד להכנת תוכניות בנייה מפורטות ואישורן, תחלופנה כשנתיים... אלה שנתיים שבהן הגדלת מלאי הקרקעות לבנייה, אינה תורמת לגידול במספר מקומות התעסוקה בענף הבנייה. המבנים שייבנו על קרקעות אלה יוצעו למכירה כנראה רק בעוד כ-3 שנים ויותר, כלומר: לאחר תום המיתון. אין ספק כי אז, יימכרו הנכסים שייבנו על הקרקעות הללו, במחירי שוק מפולפלים, התואמים למשק צומח, שיצא מהמיתון. את הרווח הנוסף ישלשלו כרישי הנדל"ן, לכיסיהם.
סיכון נוסף בהוצאת הקרקעות מידי המינהל ופישוט הליך המכירה למשקיעים זרים טמון באפשרות השתלטות חוקית לכאורה, של גורמים זרים ועוינים, על קרקעות המדינה (למשל, באמצעות חברות-בת או אנשי-קש). לא יהיה למדינה כל אמצעי למנוע רכישת קרקעות בדרך זו על-ידי שייח'ים סעודים למשל... שלא לדבר על גורמי טרור או גורמים פליליים שיבצעו רכישות נדל"ן בארץ באמצעות גורם שלישי.
2. בתחום הפיננסי, התוכנית "אינה מתמקדת בפיזור כספי הציבור בין המוסדות הפיננסיים... אלא ברפורמות, לצד הגדלה באשראי, אך ללא התערבות במגזר הפיננסי ובמגזר העסקי. בתוך ימים תוכפל מכסת הערבויות מ-6 ל-12 מיליארדי שקלים, אך הבנקים יוכלו לנצל את הערבויות לפי ראות עיניהם". האוצר מניח כי כתוצאה מכך יגדילו הבנקים את האשראי למשקי בית ולעסקים קטנים ובינוניים שאינם מצליחים לקבל אשראי כיום, גם אם הוא "לא יתערב בשום צורה בשיקולי הבנקים בהקצאת האשראי".
למעשה, הגדלת מכסת הערבויות ללא אמצעי התערבות מצד האוצר, תביא להמשך הגדלת רווחי הבנקים על-חשבון המדינה והציבור גם יחד. נבהיר זאת: כאשר נגיד בנק ישראל הפחית שוב ושוב, בחודשים שחלפו, את הריבית לבנקים, הוא הניח שהבנקים יוזילו במקביל את הריבית שהם גובים מלקוחותיהם. הנגיד קיווה לעודד על-ידי כך את הבנקים להגדיל את האשראי ללקוחותיהם הפרטיים והעסקיים ולתרום לצמיחת הביקושים והתוצר. אך הבנקים שמרו את ההטבה לעצמם... תוך שהם מגדילים את רווחיהם באמצעות הגדלת הפער בין הריבית שקבע בנק ישראל לבין הריבית שהם גבו מלקוחותיהם.
ניתן להניח בסבירות גבוהה מאוד כי גורלה של תוספת הערבויות תהיה זהה: הבנקים ינצלו אותה להגדלת רווחיהם. קיים סיכוי גבוה שהבנקים יעדיפו להשקיע סכומים גדולים אלה ש'נפלו עליהם כמתנה משמים' בהשקעות בעלות פוטנציאל רווח גבוה, ולא בהגדלת האשראי ללקוחות פרטיים קשי-יום וגם לא לעסקים קטנים ובינוניים הסובלים ממחנק-אשראי וממחסור במזומנים.
אולי למעצבי התוכנית הכלכלית היו כוונות טובות, אך המצב מזכיר את הפתגם כי הדרך לגיהנם רצופה בכוונות טובות.

1. לצורך פישוט הנושא, לא נעשתה כאן אבחנה בין רכישה לחכירה.
תאריך:  29/04/2009   |   עודכן:  29/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי באמת יהנה מהתוכנית הכלכלית החדשה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ביבי הפך לידיד הערבים.
אברהם בקשישוב  |  29/04/09 21:08
2
האם גם עיני , סובב הגב לפועלים
הרשלה  |  29/04/09 23:05
3
ביבי עושק השכבות החלשות ובניים
מיקי 1;  |  30/04/09 11:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישי פרידמן
הציונות הדתית צריכה לבטל את ועדות הקבלה בהתנחלויות, לפתח חשיבה פוליטית בתוך בתי המדרש, להניף את הדגל האוניברסלי של היהדות. וגם, להנהיג את המדינה. ראיון מרתק עם הרב אורי שרקי מרבני הציונות הדתית
עו"ד אסף שילה
ביקורת על הדרישה לעילה אישית כתנאי להגשת תביעה ייצוגית
ד"ר אברהם בן-עזרא
סאגה המתמשכת כתריסר שנים - באה סוף סוף אל פתרונה החיובי, באמצעות פסק דין של המפקחת על המקרקעין בחיפה
רפי פרידמן
ברגישותך, ברגשנותך, באצילותך, בעדינותך, ר' ראובן; נוכח נאומך חוצב הלהבות על ההר הלאומי המכונן: ערוב לחיי אזרח הארץ ולכלכלת הגר הגר בתוכנו
יניב רוזנאי
אם הפיראטיות חנכה את המשפט הבינ"ל הפלילי, אז בתקופה המודרנית דמות הפיראט הומצאה מחדש בדמות הטרוריסט. אבל העולם זקוק ל'פיראטרוריסטים'. קיומם של אויבים נגד האנושות הינו דרך אחת להבטיח את קיומה של "האנושות" כקטגוריה משליטת צדק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il