סוד גלוי הוא שמערכת החינוך הישראלית מדרדרת במרוצת השנים האחרונות מדחי אל דחי. בדרכה אל התהום הפעורה, היא יורדת עכשיו לשפל חדש, משהחליטה להכשיר את לימוד התנ"ך בבתי הספר באמצעות ה... קומיקס.
צריך לשפשף את העיניים כדי להאמין עד כמה מסוגלת הפדגוגיה שלנו לשקוע. אחרי שכבר מזמן בוטלו לימודי שיריו של המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק, שהומרו בשירה מודרנית מדרגה ז'; אחרי שעל כתבי שייקספיר אבד מזמן הכלח, ואחרי ששיעורי הגיאוגרפיה הפכו לנחלת העבר - מונף עכשיו הגרזן על ספר הספרים, בזילות שאין למעלה הימנו.
מי שהחליט במשרד החינוך כי לימוד התנ"ך באמצעות הקומיקס יקל על התלמידים להבין אותו - רק ירה לעצמו ברגל. איורים ושפה קלוקלת אינם יכולים לשמש, בשום פנים ואופן, תחליף לשפה העשירה שבה ניחן ספר הספרים. זוהי, פשוט, דרך נוספת לאפשר לתלמיד להימלט מהתמודדות ראויה עם חומר אינטלקטואלי, המשמש יסוד מוסד לתרבות האנושית. כל ניסיון לאפשר לתלמיד המצוי ללמוד אותו במינימום של מאמץ-קריאה, מבלי להעמיק בו, רק יחטיא את מטרתו. והרי ממילא יש לתנ"ך פירושים מפירושים שונים, העומדים לרשותו של כל מי שמתקשה בהבנתו. במקום לרכוש את אוצר המילים ההיסטורי שיש בו ואת ביטוייו הנשגבים, שאינם אלא עושר לשוני - מקנה הקומיקס לתלמיד שפה קלה וזולה, שאותה הוא דובר ממילא, בסיועה האדיב של מערכת החינוך הקלוקלת.
שפל היצירה אז נכון שכבר הפסקנו להאמין ביכולת האינטלקטואלית של בני הנוער שלנו, שחס וחלילה לא יעמיקו, יתר על המידה, באוהלה של תורה, ושחלילה וחס לא יגרום להם המאמץ הזה להפנות עורף לתנ"ך. אלא ש"תרבות" הקומיקס - שפל היצירה הספרותית - רק תשיג את ההפך הגמור: השפה הנקלה, שבאה למלא את מקומה של שפה עשירה, רק תרבה אצל התלמיד את הזלזול ביוקרתו של ספר הספרים ורק תרחיק אותו ממנו.
הבריחה מן המאמץ האינטלקטואלי, בעידודו של משרד החינוך, היא פשע בל-יכופר. התלמיד הישראלי, שכבר ממילא חדל לקרוא ספרים, שקוע במקומם בסרטי הווידיאו ובמשחקי המחשב. עכשיו הוא מקבל אפילו גושפנקה רשמית וחוקית ללמוד את ספר הספרים כאילו היה סרט, או רחמנא לצלן, טרזן בתמונות.
אבל, לימוד התנ"ך בדרך הקומיקס איננו אלא סימפטום עלוב נוסף לזילותה ולריקנותה של המערכת הפדגוגית שלנו. זו המערכת שאימצה בהדרת כבוד את המבחנים האמריקניים ואת המבחנים הפסיכומטריים, שקיים בהם אלמנט הניחוש גם למי שאיננו בקי בחומר. שיטה אנטי-חינוכית מאין כמותה, שכרוכה, נוסף לכל הצרות, בשימוש ב"סטופר" המעדיף את המהירות על-פני הבקיאות.
אז במקום שהתנ"ך, עם אוצר מילותיו הנשגב, ידבר אל התלמיד - תקנה עכשיו את עולמו חוברת קומיקס מאויירת בשפה קלוקלת. ויותר משזוהי הצבעת אי-אמון ביכולת האינטלקטואלית של התלמיד - זוהי תעודת-עניות למערכת החינוכית. אין זאת כי אם משרד החינוך חי בסרט.