X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם יעילות הדיון מחייבת כי מומחה מטעם בית המשפט יכבול עצמו לד' אמות חוות הדעת של הצדדים? לא בהכרח לפעמים מהות ויעילות הולכים יחדיו, ודווקא אי כבילות לטענות הצדדים מקדמת את היעילות
▪  ▪  ▪

יש שופטים אשר מגבילים בכתבי המינוי שלהם המתייחסים למינוי מומחה מטעם בית המשפט את בדיקתו לחוות הדעת של מומחי הצדדים, וזאת ללא הסכם דיוני מוקדם אלא כדרך שגרה. ככל שהמניע להגבלה זו הוא ניסיון לקיצור הליכים, התוצאה המושגת בדרך זו היא הפוכה. הגבלת המומחה לאמור בחוות הדעת לא רק שמרחיקה ביודעין את פסק הדין שיינתן מן הדין והצדק, אלא גם בדרך כלל גורמת להתמשכות הדיונים ולסרבול מיותר.
כאשר יש בדירה התפתחות של סדקים מעבר לרשום בחוות הדעת, המתעדת את המצב בעת הבדיקה הספציפית ותו לא, והמומחה מטעם בית המשפט רואה סדקים אלו ומתבקש לתעד אותם בחוות דעתו, הוא נמנע מלעשות זאת בטענה פורמאלית כי בית המשפט הורה לו להצטמצם לד' אמות חוות הדעת של מומחי הצדדים, ובהן לא מוזכרים כמה סדקים שנגרמו עם חלוף הזמן.
לפיכך נכתבת חוות דעת חלקית, וצד לדיון שרואה עצמו נפגע מכך מגיש בקשה להרחבת היריעה לאור הרחבת הליקויים בפועל, באמצעות בקשה לבדיקה חוזרת או לתיקון כתב תביעה.
כל זאת יכול להיות מיותר כאשר בית המשפט נוקט בגישה שונה, והיא, הכוונת הצדדים והמומחה מטעם בית המשפט להגיע למצב בו ייבדקו ויתועדו בחוות הדעת כל הטענות, כולל אלו המצויות בחוות הדעת של הצדדים לדיון, בכתבי טענותיהם ובממצאים שמומחי הצדדים או הצדדים בעצמם יראו למומחה בית המשפט באתר בעת בדיקתו.
דווקא הרחבת יריעת הבדיקה - עשויה לצמצם את ההליך המשפטי, וכמובן שגישה זו גם תורמת לכך שפסק הדין יהיה הרבה יותר נכון וצודק.
בפועל ולמעשה, מצבים כגון זה המתואר לעיל מגיעים להחלטה שיפוטית בכל תיק של ליקויי בנייה בו מתמנה מומחה מטעם בית המשפט, וראה להלן החלטת בית משפט השלום בחיפה בת"א 17905/07 גוטמן ואח' נ' פנורמה הצפון חברה לבניין בע"מ, שופטת: י' קראי-גירון, החלטה מיום 13 למאי 2009 בעניין אופן והיקף הבדיקה של מומחה מטעם בית המשפט:
"יש לאפשר לבית המשפט ליתן הכרעה בכל הסוגיות השנויות במחלוקת בין הצדדים ולצורך כך יש לאפשר למומחה מטעם בית המשפט לבחון כל המחלוקות בין הצדדים ובין המומחים. בשל כך יש צורך לאפשר לשני הצדדים להביא בפני מומחה בית המשפט את כל טענותיהם והצגת חוות דעת עדכנית מטעם מומחה של צד זה או אחר בנושא הינה רצויה, נכונה ותמנע הצורך בעתיד לדון שוב בתיקון כתבי טענות או צורך בהגשת הליכים נוספים והתדיינות כפולות".
על מנת שהדיון יהיה כולל ויעלי ובית המשפט יקבל מלכתחילה תמונת מצב כוללת ושלמה, צריך לאפשר לצדדים להביא את כל טענותיהם לידיעת מומחה בית המשפט וזה יתייחס לכל אלה בחוות דעתו.
אין הדבר מכתיב לבית המשפט כי הוא יפסוק לפי חוות הדעת, אך בהחלט מאפשר לבית המשפט שיקול דעת ללא מגבלות וללא הגבלות שכמה מהמומחים ששים לקבל על שכמם, באמצעות מתן חוות דעת חלקיות, מוגבלות, חד צדדיות, מוטעות ומוטות.
בעניין הנ"ל בית המשפט נעתר לבקשת הקבלן להוסיף חוות דעת כאוות חפצו על זו שכלל בכתב ההגנה שלו, אך בית המשפט גם לא מנע מהתובעים מלהראות למומחה ליקויים שנחשפו לאחרונה לאחר הגשת חוות הדעת שלהם, על מנת שמומחה בית המשפט יתייחס גם אליהם.
גישה זו מונעת התדיינויות והתכתשויות מיותרות בבית המשפט ולמרות שלכאורה נראה הדבר כתורם להתארכות הדיונים - בפועל ולמעשה שיטה זו מקצרת את ההליכים ומקרבת את פסק הדין שיינתן למצב המהותי של הדירות, מתוך הנחה כי הנושא הפרוצדוראלי הוא משני לנושא המהותי, ובנוסף, הפרוצדורה יכולה להתגמש ברצות בית המשפט.

תאריך:  19/05/2009   |   עודכן:  19/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יעילות הדיון מכתיבה חופש למומחה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עודד ערן
נתניהו הסכים לכרוך את הסוגיה הישראלית פלשתינית בסוגיה האירנית    האם הוא בונה על כך שהדיאלוג עם אירן יכשל ועל כן הוא יהא פטור מעולן של "שתי המדינות"?
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
מהו הדין מקום בו בוטלה עסקה, אך המוכר לא השיב את מלוא התשלומים שקיבל? ועדת הערר קבעה מבחן מהותי, ולפיו העסקה בטלה היות ולא נתפסה חזקה בדירה, וזאת חרף היעדר השבה מלאה, וטוב שכך
יחיאל (חיליק) רוזמן
אותו אורי יוגב המוצג כאויב העם, היה אחראי לחלוקת מחשב לכל ילד ושטביעות ידיו ניכרות במיזמים חברתיים ולאומיים    רצונו של יוגב לשפר ולקדם את החברה שלנו ותרומתו הערכית לשיח חסר הרהב היא נכס בשירות המדינה    על כלבלבים ונמרים בכלכלה הישראלית
קובי לירז
אכן יש קשר הדוק בין המשא-ומתן לשלום במזרח התיכון לבין הנושא האירני, אך הוא פועל בדיוק ההפך מכפי שסבור הנשיא האמריקני
אודי לבל
כשאובמה כורך את הנושא הפלשתיני והאירני, הוא מכין אפשרות מילוט לשעה שבה ייאלץ להסביר לעמו מדוע שלח את חייליו לחזית הפרסית. כך יתעל את תסכולם כלפי הישראלים, שלא איפשרו לו לכאורה לסגור את העניין בדרך דיפלומטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il