X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד יחושב גודלו של חלון במטבח הבנוי כחלק מהסלון, ללא הפרדה? הרי החלון במטבח מחויב להיות בעל שטח של 5% משטחו של המטבח – וכאן, לכאורה, המטבח אינו מוגדר כלל בשטחו
▪  ▪  ▪
חובה להתקין חלון גם אם החלל פתוח

תכנון המטבח יכול להיות כחדר סגור ומוגדר ע"י קירות, או – לחילופין – כחלל שבהמשכו פינת אוכל וסלון מבלי שתהיה הפרדה ע"י מחיצה ביניהם. השאלה העולה כאן היא – כיצד יחושב גודלו של חלון במטבח הבנוי כחלק מהסלון, ללא הפרדה? הרי החלון במטבח מחויב להיות בעל שטח של 5% משטחו של המטבח – וכאן, לכאורה, המטבח אינו מוגדר כלל בשטחו.
האמנם במצב כזה משוחרר המתכנן ופטור הבונה מלהתקין חלון במטבח, מתוך הנחה שהחלונות בפינת האוכל או בסלון ישמשו גם את המטבח? התשובה לכך היא שלילית.
מהבחינה התכנונית - בין אם המטבח "סגור" ובין אם הוא חלל פתוח, נעשות בו פעילויות המצריכות אוורור, כגון – בישול, שטיפת כלים, אפיה וכיוצא בזה. אין למעט בשטחי האוורור הדרושים בהתאם לחוק ולתקנות, ולא ראוי כי בחסות אי-הבהירות והקושי בתיחום המטבח – יורחק החלון עד לקצה הסלון, באופן שעיקר המטבח ייוותר ללא אוורור.
דרוש לקבוע "על הנייר" תחום סביר למטבח הפתוח, ולהתקין בו חלון לשם תאורה ואוורור לפי המידות הקבועות בתקנות.
מהבחינה המשפטית - בית המשפט כבר נתן את דעתו על סוגיה זו ופסק:
"חלון מטבח
11. המומחה מצא כי הסף העליון של החלון במטבח הינו בגובה 1.65 מטר.
לדבריו יש בכך לכאורה ליקוי וסטייה מהאמור בתקנות אך מאחר והמטבח אינו חדר בפני עצמו אלא מהווה חלק מחלל חדר המגורים ופינת האוכל, לא חלות התקנות הקובעות כי הסף העליון של חלון מטבח לא יפחת מ-2 מטר.
"ב"כ התובע מבקש לשכנע כי טעה המומחה בהערכתו. לדבריו על-פי סעיף 2.04 לתוספת לתקנות ישנה הגדרה גם של מטבח הנכלל בחדר מגורים. לפיכך טוען הוא כי סעיף 2.21 לתוספת לתקנות חל גם על מטבח שכזה. לדבריו העובדה שמתקין התקנות אשר היה מודע לאפשרות של מטבח מאוחד לחדר מגורים, לא מצא לנכון לסייג את סעיף 2.21 למטבח שכזה ומלמדת שבכל מטבח יש להקפיד על הגובה הנדרש.
"בחקירתו חזר המומחה על הערכתו כי אין צורך בשינויי החלון. כן ציין כי אין צורך להחליף את החלון אלא די בפעולת חציבה בעלות של כ-1,500 ש"ח. המומחה הדגיש כי שינוי גובה החלון יפגע בתובע שכן יהיה צורך להקטין את הארונות המצויים כעת מעל החלון.
"איש מהצדדים לא הסכים להביא בפני התייחסות כלשהי של הפסיקה בסוגיה זו. אודה כי לא מצאתי כל בסיס בתכלית של קביעת הגובה אשר תצדיק הבחנה בין מטבח אשר מהווה חלק מחלל של חדר מגורים או חדר אוכל לבין מטבח אשר תחום בקירות. התכלית של התקנת חלון בגובה מוגדר הינה ככל הנראה הדאגה לאיוורור המטבח ותכלית זו אינה משתנה גם אם בין המטבח לבין החדר הסמוך לא נבנה כל קיר. על פניו הפירוש של התקנות צריך להיקבע בהתאם לתיפקוד של סביבת חלון ואם החלון נמצא באזור המתפקד כמטבח, יש להכיל את כל ההוראות גם לגבי גובה החלונות. לגביו אעיר כי ככל הנראה השינוי שנעשה בהפיכת היחידות ממשרדים למגורים היא שגרמה את השיבוש בתכנון גובה החלונות וכפי שמציין המומחה לא ניתנה הדעת לגובה הנדרש בדירת מגורים להבדיל ממשרד.
"אשר על כן יש מקום להתערב בקביעת המומחה ולקבוע כי התובע זכאי לפיצוי בסך של 1,500 ש"ח כפי שציין המומחה בחקירתו הנגדית (עמ' 15)."
(ת"א 15939/93, שלום צבי נ' בני חדרה בע"מ, בית משפט השלום בחיפה, שופט: ר' סוקול, פסק דין מיום 10.05.2001, לא פורסם).
אמנם הנושא המדויק שעלה לדיון בפסק דין זה הוא גובה חלון מטבח, אולם הבסיס להחלטה הוא שהמטבח הפתוח דינו מבחינת האוורור כמטבח שאינו פתוח, ואם כך הם פני הדברים לגבי גובה חלון המטבח, קל וחומר שהדברים יפים ותקפים גם לגבי שטחו של החלון, ועוד יותר מזה – לגבי עצם קיומו.

תאריך:  20/08/2009   |   עודכן:  20/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
לאנשי שלום עכשיו ותומכיהם מותר לכנות את המתנחלים "סרטן ממאיר בגוף האומה"?    כך פועלת עיתונות בולשביקית - עושה דה-לגיטימציה לאלה המעזים לחשוב ולהצהיר אחרת מהאג'נדה שהיא מכתיבה להם
פנחס (פיני) פישלר
חזקת הכפות ולא החפות
מאיה מנדלוביץ
מה גורם לנערים ולנערות לחתוך בבשרם החי? ומדוע הורים מעודדים זאת? ומי מציג זאת כ"טרנד" (המדיה, כמובן)    הכל על נוער - ניתוחים פלסטיים, ומה שביניהם
איתמר לוין
מדוע חוזרת המילה "אח" שלוש פעמים בפרשיית המלך? התורה מלמדת אותנו בכך כיצד צריך להיראות הממשל היהודי הראוי
דודו אלהרר
בוגי יעלון לחץ את ידו של משה פייגלין, אמר את שאמר והשמאל כמרקחה! עכשיו מותר לעשות הכל בשביל לחסום את האיש "המסוכן" הזה והדרך הטובה ביותר היא לסכסך בינו לבין ראש הממשלה    מי שקרא את ספרו של יעלון 'דרך ארוכה קצרה' יודע מזמן את דעותיו ואת הנימוקים המפורטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il