X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זהו מניין ההרוגים הערביים על-פי כל הדעות במהלך 'עופרת יצוקה' כמפורט בדוח של האו"ם לו צה"ל פעל במכוון נגד האנושות ועם כוח האש שלו המופעל בקרב אוכלוסיה כה צפופה, זה לא היה נגמר בפחות מ-100,000 1,000-1,500 הרוגים זה הרע במיעוטו ומעיד כי בד"כ צה"ל נזהר זהירות יתרה שלא לפגוע באזרחים
▪  ▪  ▪
מספר אזרחים הרוגים קטן יחסית לצפיפות השטח [צילום: AP]

יש שני צדדים למטבע הדוח של האו"ם, צד המקרו וצד המיקרו. כל מלחמה שתנותח במיקרוסקופ, יימצאו בה פעולות שהדעת אינה סובלתן - פגיעה מיותרת באזרחים, בתשתיות, והרי הירי על כוחותינו הקורה בכל מלחמה יכול להיחשב כפשע נגד האנושות, כי כוחותינו לא מהווים שום איום על כוחותינו, ולמה לירות עליהם?
במקרו, חובה עלינו להביט על כל התמונה, על ההזנחה רבת השנים בטפול בירי הטילים לשטחנו, וככל שמזניחים כן עולה ועולה מחיר התיקון. אם לפני 10 שנים ניתן היה לפתור את עניין הטילים ב-100 הרוגים בצד השני, הרי הרשלנות וההזנחה מעלים את המחיר מידי שנה בשנה, וכאשר מטפלים כה מאוחר, זה המחיר. אך גם זה רק צדו האחד של המטבע.
קראתי את הסיכום למנהלים של הדוח, ריכזתי עבורנו את הכותרים, וניסיתי לסווגם על מנם לנסות ולתת משקל, כך שנכוון עצמנו למהות אשר מחייבת אותנו כעם מוסרי וכצבא מוסרי לבדוק את עצמנו. פירוט הנושאים מופיע בנספח א' (הטבלה מצד שמאל).
  • חשוב לציין שבכל נושא יש נושאי משנה (ואחרי כן פירוט בתוך מאות עמודי הדוח), וללא בדיקה מדעית אני סבור שבירי לטווח רחוק יש את מרבית סעיפי המשנה, ואת הביקורתיים ביותר שבהם.
בקטגוריה המדינית הכנסתי את כל הנושאים הגדולים שאינם קשורים ישירות למלחמה, ואשר בהיבט של הדוח הזה הם מנותחים במקרו, בהיבט של מדיניות ולא בהיבט של חששות פרטניים לביצוע עבירות.
אנו רואים כי ההערות המדיניות תופסות את המקום הנרחב ביותר בדוח (מבלי שהוועדה הוסמכה למיטב הבנתי לדון בהם). אנו רואים עוד כי עיקר הטענות על פגיעה באזרחים הן על ירי מטווח רחוק, (אוויר, ים, ארטליריה) אשר בשטח כל כך צפוף צריך להיות מלאכים על-מנת שלא לפגוע באזרחים, כאשר מקורות הירי ממוקמים בתוך הבתים או בסמוך להם; ובכל זאת ראוי שצה"ל ומדינת ישראל יעיינו בממצאים ויראו אם ניתן להסיק מסקנות על-מנת לחסוך מיותרת פגיעה בחיי אדם בכל אחד מהסיבובים הבאים שיבואו עלינו.
אנו רואים עוד כי מדובר במיעוט מאד מאד קטן של סעיפים בהם מואשמים כוחות הקרקע בהפרת זכויות אדם. אחד מהם הוא עדות מישראל אשר נחקרה כאן והוזמה, ירי לעבר אזרחים שנכנעו.
אם מנטרלים את הנושאים המדיניים, ואת ששת הסעיפים המאד מינוריים בהם מותחת הוועדה ביקורת על הפלשתינים ומביטים נטו על התנהגות הצבא, הרי שההתנהגות של כוחות הקרקע הייתה טובה הרבה יותר ממה שאני הייתי מצפה בכזה מבצע.
לעומת זאת יש נקודות הקשורות לירי (אווירי, ימי, ארטילרי) מסיבי, בה הביקורת מצביעה על נקודות המצריכות בדיקה ולימוד לקח; לא פשעים ולא נגד האנושות ולא בטיח.
לקח מרכזי אני למד מהדוח - לקח האומר שכל ההתנהגות המשפטית כאן פנימה על-ידי גורמי השיפוט הצבאי ובג"צ, שקובעת את הכללים ואשר בעצם קושרת לחיילי צה"ל את הידיים, נמצאת בדה פאזאז' ענקי מהצרכים האמיתיים שלנו. אנחנו מעמידים לדין את אדם מלול על כאפה שהוריד לערבי לאחר שיחידתו הפכה למטווח ברווזים, ואילו המשפט העולמי, השופט היהודי שעמד בראש הוועדה, לא מתייחס כלל למקרים האלה, אלא שופט את כל השליטה שלנו בשטחי יו"ש כהפרה של החוק הבינלאומי אשר לטעמו הגיע העת להיפרע מיוזמיה, ושופט את מדיניות ישראל בכל הנוגע לשימוש באמצעים לטווח רחוק, עוצמתם, סוגם, תזמון הפעלתם, אופי הפעלתם, וגם כאן מדובר באמצעים המופעלים על-פי מדיניות, צודקת לטעמי לכל הדעות (כי בכל שנה שלא נותנים בנבוט בראש, יהיו כמות הרוגים כפולה בשנה הבאה) ומדיניות זו, המבוצעת בצדק רב (בדרך כלל) על-ידי הצבא, היא זו החושפת אותנו לסכנות הבינלאומיות הקשות האלה.
מדינת ישראל באמצעות מערכת השיפוט הצבאי (אשר "הרחיבה סמכויות" גם לנושא זכויות אדם), מפספסת בגדול, נלחמת בחיילים, נלחמת בהורי החיילים, במקום לכוון את המדיניות ולכוון את הבעיה במטרה לאזן טוב יותר את השימוש בכוח, ואת עצם השליטה ביו"ש עם החוק הבינלאומי.
כאשר הפצ"ר ממתין לדרגת אלוף, ויום לאחר פרסום הדוח של האו"ם הוא מקבל את הדרגה במקום לעוף מהצבא בבושת פנים על מחדליו לכאורה, וכאשר מי שמעניקים לו את הדרגה הם הרמטכ"ל ושר הביטחון, באשר הוא זה שכיסת"ח את ממשלת ישראל בוועדת וינוגרד, הוא זה אשר כיסת"ח את שר הביטחון וראשי הצבא במהלך 'עופרת יצוקה', הם קיבלו את העצות שלו בשקיקה והביאונו לאן שהביאו במישור הבינלאומי - אין אלא להסיק שאנו בבעיה קשה; בעיה של אובדן האמונה בדרך, טיפול בזוטות תוך הפקרת העיקר, ובדרגים הצבאיים והביטחוניים הגבוהים ביותר.
שתהיה לכולנו שנה טובה, ואלה המתפללים, אנא יתפללו גם בשביל אלה שלא מתפללים. אם לא יעזור, ודאי לא יזיק.

תאריך:  23/09/2009   |   עודכן:  23/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל בוכניק
ההפרדה הזדונית בין הסיבה למסובב, ובמשתמע הטלת מלוא האחריות לייזום המבצע על ישראל, כאילו "OUT OF THE BLUE SKY", אינה רק חוטאת לעובדות אלא אף מעוותת את היוצרות ו"צובעת" מראש את הצד ה"מורשע"
ספי סגל
הארטילריה הכבדה של 'הארץ' ו'ידיעות אחרונות' - עמוס שוקן ונחום ברנע, גוייסו כדי לבצע סיכול ממוקד באינטליגנציה שלנו למען נאמין שהויכוח על פיצול תפקיד היועמ"ש הוא לא פחות ממלחמת בני אור בבני חושך    ההתעלמות מהתנהלותו החשודה והבעייתית של מזוז במהלך הקדנציה שלו היא לא עיתונאות אלא יחצ"נות לכנופיית שלטון החוק
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
אופציה במקרקעין הינה מכשיר חשוב המאפשר לבצע סוגים שונים של עסקאות תוך נטרול החשש של מקבל האופציה והמסחר מחבות במיסים עקיפים    על מנת לזכות בפטור על האופציות לעמוד בתנאים הקבועים בסעיף 49י לחוק מיסוי מקרקעין
צבי מגן
רוסיה מחפשת כל הזדמנות להשפיע במזרח התיכון    אך היא שומרת על כל האופציות פתוחות: גם על אירן, גם על הרש"פ, גם על סוריה
אריה פרי
הקדנציה של הרמטכ"ל תסתיים עוד מעט, וטובת המדינה לא כל כך בראש מעיניו    אם טובתה באמת הייתה מעניינת את אשכנזי, הוא היה ממנה את האנשים הראויים לתפקידים השונים בצה"ל, ולא משחק משחקי כבוד    אשכנזי כבר מכין את הקרקע לכניסתו לחיים הפוליטיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il