X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכל מתחיל מכך, שבדירה פלונית יש מפגע רטיבות המחשיך את עולמו של הדייר יכול להיות שמדובר בליקוי מזערי וקל פתרון, אך עבור הדייר ששילם עבור הדירה במיטב כספו - זו בעיה כלל לא פשוטה
▪  ▪  ▪
יותר ביקורות [צילום: AP]

ענף ביקורת הבנייה צובר תאוצה ועל-אף הסתייגויות מובנות ממנו, בעיקר בקרב מי שמפסיד מהתהליך המשפטי החל, הוא מהווה תרומה חיונית להתפתחות ענף הבנייה בישראל, כולל התפתחות התחיקה והפסיקה בתחום זה.
הכל מתחיל מכך, שבדירה פלונית יש מפגע רטיבות המחשיך את עולמו של הדייר. יכול להיות שמדובר בליקוי מזערי וקל פתרון, אך עבור הדייר ששילם עבור הדירה במיטב כספו (לרוב תוך מיצוי הקרדיט שבנק למשכנתאות מעניק לו) - זו בעיה כלל לא פשוטה.
במסגרת זו, ובהזדמנות האמורה, הדייר לא נותן אמון עיוור בקבלן ופונה אל חברת ביקורת מבנים. לרוב רק לאחר סקר שוק וחיווי דעה - תוך בירור מה חושבים עורכי דין, לרבות עורכי-דין של הקבלנים, על משרד א' ועל משרד ב' העוסק בביקורת הבנייה.
נחשפים ליקויים נסתרים
כאשר מגיע המומחה לבדוק את הבית או את הדירה, הוא מאיר את עיני הדיירים וחושף בפניהם גם ליקויים נסתרים שבגינם עולות לדיירים זכויות על-פי חוק המכר (דירות) וחוקים אחרים, וכך נפתחת מערכה משפטית המשתרעת על-פני כמה שנים.
באותן שנים, הבית נבדק שוב ושוב - בדיקה על-ידי המומחה שמטעם הקבלן, בדיקה על-ידי מומחה בית המשפט, בדיקה חוזרת על-ידי מומחה הדיירים, ועוד, בהתאם לנסיבות. תוך כדי התהליך, מנסה הקבלן למזער ליקויים באמצעות תיקונים בדירה, וזה כבר טוב. לא מוצע להתנגד לניסיון זה.
בכל התקופה של העימות המשפטי, שיכולה לארוך שנים ארוכות, לא יורד מסדר היום נושא הבית וטיבו, חומרי הבנייה בהם השתמשו לבנייתו, ותכנונו. עצם העובדה כי הפרטים הללו הינם בדיון, מהווה תרומה משמעותית לרמת איכות הבנייה בארץ, דבר שהוא ברור ואינו במחלוקת.
זאת ועוד, לאחר גמר ההליך המשפטי - כולם מפיקים לקחים, ובעיקר - הקבלן, שלמד דבר או שניים מהתהליך, בין אם התקבלה עמדתו ובין אם לא.
לא אחת יוצא כי הקבלן שזכה בעימות על פרט מסויים, יודע כי בפרט הנדון הוא כשל, לאור טיעוני הדיירים והמומחה שמטעמם, למרות שאלה לא התקבלו אצל אותו שופט ספציפי. לא אחת הקבלן מעוניין למנוע עימות מסוג זה בפרויקט הבא, אותו הוא כבר מנטרל מהליקויים ככל יכולתו, והיו דברים מעולם.
בכך לא הסתיימה התרומה לענף הבנייה: לאחר מתן פסק הדין, נכתבים עליו מאמרים בכל מקרה בו הוא מהווה מקדים חיובי או - להבדיל - כאשר הוא מהווה נושא לביקורת מנומקת, ומאמרים אלו מתאגדים לספרות משפטית אותה לומדים ומצטטים עורכי-דין בכתבי טענותיהם ושופטים בפסקי דינם.
באופן זה, מדובר בתהליך היוצר תרומה לענף הבנייה, ללא כל קשר לתוצאותיו.
לא מעט פסקי דין, ומהמעולים שביניהם, ניתנו לאחר דיונים ממושכים בין קבוצות דיירים לבין חברת בנייה בסוף דרכה, באופן שפסק הדין עצמו לא הניב תוצאות כספיות לתובעים, אך גרם ליצירת תרומה אדירה לענף הבנייה בישראל.
אחד מפסקי דין אלו הוא ע"א 472/95 זלוצין ואח' נ' דיור לעלה בע"מ, פסק דין של בית המשפט העליון המצוטט כמעט בכל מערכת דיונים בתחום, אף על-פי שספק האם התובעים קיבלו את מלוא התמורה שכן דיור לעולה הייתה כבר בכינוס בעת הינתן פסק הדין או לקראתו.
פסק דין חשוב נוסף הוא ת"א 396/94 בועז דניאלי ואח' נ' חיים שמרגד בע"מ, בית המשפט המחוזי בנצרת, שתרומתו לענף הבנייה ואכיפת החוק ברורה, אך גביה לא הייתה שם.
כמובן שהדיירים מעוניינים בתוצאות המתקבלות בסיומו של ההליך, וזה קורה כאשר הדירה נרכשת מחברת בנייה יציבה ובעלת אמצעים - אמצעים לא רק לשלם את מה שנפסק, אלא גם - ובעיקר - ליישם את תוצאות פסק הדין למען הפרויקט הבא, ולהפיק תועלת מההליך המשפטי שחל.

מחבר המאמר הינו מרצה לתחיקת הבנייה במכללת ספיר, ובעל משרד לתכנון ולייעוץ
תאריך:  09/02/2010   |   עודכן:  09/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת מבנים לשירות איכות הבנייה בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בדק בית,המלצה"גבס פלוס"מידע
דודוגבס  |  9/02/10 23:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
כבר שבועות שלא שמעתי על פרשות שחיתות חדשות. כבר התחלתי לדאוג, עד ש...מושחתים חדשים הצטרפו למועדון האקסקלוסיבי
רפי מן
לעיני הקוראים מתנהל עכשיו שיח פנימי נוקב ב"ניו-יורק טיימס" על יכולתו של איתן ברונר, כתב העיתון בירושלים, למלא את תפקידו לאחר שבנו התגייס כאן לצבא
יצחק מאיר
קיימות בעיות מוסריות, לוגיסטיות וחוקיות בהצבעת ישראלים בחו"ל להן אין מענה בהצעה הקיימת    ובכ"ז, אי-הענקת זכות ההצבעה לישראלי השוהה בחו"ל, היא הצהרה כי ישראל ויתרה עליו
ד"ר צ'לו רוזנברג
לא אלה החיים בחו"ל יקבעו לנו מי יהיו מנהיגינו ולא אנו נקבע להם איך לחיות ואיפה    הציונות, כבעבר, מתחילה בישיבה בציון
פרידה אורינגר
אין כמו זר פרחים צבעוני וריחני לבטא באמצעותו אהבה    פרחים הם שפת האהבה ויש להם משמעות כמעט בכל התרבויות    אך האם קיימת משמעות למספר הפרחים? ואל תשאלו מי סופר, כיוון שמסתבר שיש כאלו שאכן עושים זאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il