X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העולם סוגד לפולחן הצלת כדור הארץ מהתחממות שספק אם קיימת, וישראל נסחפת אחריו בטיפשות במקום לתת למדינות להמשיך בטירופן
▪  ▪  ▪
חווה סולארית [צילום: יח"צ]
איך נסחפנו במסע ההפחדה
מוטי היינריך
בעשור האחרון הולך ומתרחב מסע ההפחדה מתוצאות ה"התחממות הגלובלית". הצלחת הירוקים והשפעתם על הציבור והפוליטיקאים טומנת בחובה מנגנון של הרס לאנושות. ברז הממשלה כבר פתוח ומזרים מיליוני שקלים לפרויקטים מיותרים * זמן התקררות
לרשימה המלאה

ועידת קופנהגן נכשלה כי לא קיימת "אנרגיה ירוקה"
מוטי היינריך
"אנרגיה ירוקה" היא פנטזיה רומנטית * כל "תחליף" לפחם ולנפט יקר פי כמה * האנרגיה הירוקה היחידה והכדאית היא אנרגיה גרעינית - אך אותה הצליחו ה"ירוקים" בעולם לבלום במערב
לרשימה המלאה

ספרד וגרמניה הן מעצמות של אנרגיה "ירוקה" ומתחדשת. כושר התפוקה הנומינאלי של אנרגיות "ירוקות" בספרד הגיע כבר ב-2008 בערך לחמישית מכושר ייצור החשמל הארצי - בערך כמו היעד המוצהר בישראל בעוד עשור. ספרד דוהרת קדימה בזכות הסבסוד הממשלתי המאסיבי לפרויקטים סולאריים שניפח את שיעור התשואה על ההשקעה ויצר הכנסה "בטוחה" בערבות הממשלה הספרדית. הממשלה מכריחה את חברות החשמל לרכוש את החשמל הסולארי במחיר שגבוה פי שבעה מעלות חשמל בתחנות כוח רגילות מופעלות פחם. בגלל חוסר כדאיות כלכלית - שום יזם שפוי בעולם לא משקיע במתקנים סולאריים, אלא אם יקבל מתנה מהממשלה שתהפוך בדרך זו את העסק ל"כדאי".
בתנאים אלה, אין פלא שהתפתחה "בועה סולארית" ומשקיעים מתחומים רבים נהרו להקמת חוות סולאריות. לפני מספר חודשים החליטה ממשלת ספרד להגביל את היקף בניית החוות הסולאריות החדשות. אם זה כה טוב, אז למה מגבילים?
היקף ההתחייבויות לסובסידיה ממשלתית בספרד עומד על כ-40 מיליארד דולר. סכום עתק שהפך לנטל משמעותי על מדינה שנאבקת במשבר כלכלי על סף פיצוץ. אבל הבעיה אינה רק כלכלית - למרות השקעות העתק ב"אנרגיה ירוקה" לא הגיעה תפוקת החשמל בפועל מהשמש אפילו ל-1% מצריכת החשמל של ספרד ב-2008. הכיצד?
הספרדים למדו על בשרם שאי-אפשר לסמוך על קרני השמש - כאשר עננים או אובך מסתירים את השמש, אי-אפשר לסגור את חדרי הניתוח בבתי חולים, או לעצור את המעליות בבניין. לכן, עד שלא ימציאו טכנולוגיה זולה לצבירת חשמל בכמויות גדולות, צריך שמאחורי כל מתקן סולארי תפעל בקביעות תחנת כוח פחמית רגילה לגיבוי. תחנת כוח מופעלת פחם אי-אפשר לכבות כאשר השמש זורחת ושוב להפעילה כאשר יש עננים, אובך או חושך - היא חייבת לפעול ברציפות וללא קפיצות. וכאן נוצר ההבדל בין "כושר תפוקה מותקן" לבין התפוקה בפועל של חווה סולארית, שמתבסס על תפוקה סבירה רק שעות ספורות ביממה.
ואם ספרד שטופת השמש בצרות סולאריות, אז נתאר לעצמנו את הטירוף בגרמניה המעוננת. הגרמנים מובילים בעולם בהתקנת פאנלים סולאריים (ספרד במקום השני). כושר התפוקה המותקן בגרמניה מגיע לכ-6 ג'יגה-ואט (כמחצית מכושר הפקת החשמל של כל תחנות הכוח בישראל). אבל, בגלל העננים והערפל - הנצילות בפועל עומדת על כ-10% בלבד מכושר התפוקה. כ-40% מכושר התפוקה העולמי של אנרגיה סולארית מרוכז בגרמניה ולא במקרה - הלובי הפוליטי הירוק החזק באירופה, גם הוא בגרמניה, ואת התנועה הירוקה לא מעניין כסף וחישובים כלכליים - ולכן "הושקעו" בגרמניה בעשור האחרון כמעט 80 מיליארד אירו לסבסוד אנרגיה סולארית, כאשר חלק מהכסף מקורו בהעלאת מחיר החשמל לצרכן הביתי ב-7.5% ויתר הסבסוד ממיסים אחרים. והתוצאות - בקושי מורגשות. למרבית האכזבה - היקף ייצור החשמל מהשמש בגרמניה עומד על כ-0.7 אחוז מצריכת החשמל; הרבה פחות מאחוז בודד אחד. היקף החיסכון בפליטת "גזי חממה", מקור דאגת הירוקים, קרוב יותר לאפס.
אבל נניח שאין עננים ואובך ויש שמש טובה - גם אז החשמל הסולארי מיותר לחברת החשמל! תוספת תפוקה דרושה לחברת חשמל אך ורק כאשר טורבינות הכוח הפחמיות פועלות בקצה גבול התפוקה - במצב זה, אם הרשת תקבל תוספת אספקה משמעותית - תימנע הפעלת טורבינת חירום נוספת או הקמת תחנת כוח פחמית חדשה. לדוגמה: בזמן צריכת שיא בליל חורף קר במיוחד, בכל יתר הזמן - אין משמעות לתוספת האנרגיה כאשר אי-אפשר להסתמך עליה כגורם קבוע. גם אנחנו נלמד, כאשר ניאלץ לבנות תחנה מופעלת פחם למרות השקעות העתק באנרגיה סולארית. נקווה שההקמה לא תידחה כי אז ניאלץ לסבול מהפסקות חשמל כמו בניגריה.
לפני פחות משנה פרסם פרופ' גבריאל קלזאדה אלברז, פרופ' לכלכלה באוניברסיטת חואן קרלוס במדריד, מחקר על השלכות נוספות של הסבסוד הממשלתי ל"אנרגיה ירוקה". מסתבר, שעל כל 4 מקומות עבודה חדשים שנוצרו בתחום האנרגיה המתחדשת אבדו 9 מקומות עבודה בענפי תעשיה אחרים. כלומר, הרס נטו של 2.2 מקומות עבודה קיימים על כל מקום עבודה "ירוק" חדש. למרבה האכזבה, 90% ממקומות העבודה ה"חדשים" כלל לא נוצרו בתעסוקה "ירוקה" קבועה, אלא בתחומים שמסביב לפרויקטים: בנייה וקונסטרוקציה. דווקא ההשקעה באנרגיה סולארית אחראית ליחס הגבוה ביותר של אובדן מקומות עבודה בתעשיות אחרות: 8.99 משרות אובדות על כל מגוואט של חשמל סולארי שמותקן. תרומה נכבדה לאבטלה הגוברת בספרד.
ישראל נסחפת אחרי האופנה האינטלקטואלית-פוליטית השלטת במערב, כמו שאוהד כדורגל צועק כי כל היציע צועק. "העולם" סוגד לפולחן הצלת כדור הארץ מהתחממות אשר ספק אם קיימת באופן חריג וספק גדול יותר באשר לאחריות האדם לכך.
שר התשתיות אישר לאחרונה התקנה בלתי מוגבלת של מערכות ביתיות לייצור חשמל סולארי על גגות. השר מטפס על עץ ה"אנרגיה הירוקה" שקשה יהיה לרדת ממנו ולהודות שזו פשוט אינה מציאותית בטכנולוגיות הידועות (למעט סכרים הידרו-אלקטריים) - כל ניסיון ליישומה בהיקף גדול יגרור לירידה ניכרת ברמת החיים, וללא הפחתה בכמות המזהמים. חברות ישראליות צריכות להתמקד במכירת פאנלים סולאריים לספרדים ולגרמנים ולכל ממשלה מטורפת אחרת בעולם - ויש הרבה. אם בעתיד הטכנולוגיה תשתלם, או שתצוץ טכנולוגיה ישימה - לא יחסרו יזמים שישמחו לאמץ אותה, ללא צורך בכפייתה על כיסו של משלם המיסים - עד אז תנו למדינות אחרות ללמוד להתגלח על הזקן שלהן.

הכותב הוא בעל האתר "קו ישר" המציג מודל כלכלי חלופי למדינת ישראל.
תאריך:  15/03/2010   |   עודכן:  15/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנרגיה סולארית: העולם השתגע. האם אנחנו בעקבותיו?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אין תחליף לאנרגיה גרעינית
טוחס  |  15/03/10 14:26
 
- יש תחליף מצוין לאנרגיה גרעינית
טוכעס לעקער  |  15/03/10 22:03
 
- עדיין אין תחליף לנפט
תחת לוי  |  16/03/10 07:07
 
- השווה בין אנרגית שמש לרוח
מוכיחה שאתה משוחד  |  16/03/10 21:44
 
- תודה רבה לתחת ולכל המגיבים
אחמדינג'אד  |  16/03/10 21:50
2
מתאים לספרדים
א. זרח  |  15/03/10 15:02
3
אנרגיה גרעינית - זו התשובה
אילנה כ  |  16/03/10 01:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
מדינת הקיסר האמריקני כבר לא ממש "ידידתנו הגדולה". על כן, עלינו היהודים להחליט האם למרוד במלכות או האם לציית לה
רפאל בוכניק
הכרסום המסתמן ביחסים המיוחדים של ישראל וארה"ב מייצג את הגשמת מאווייו של ראש אל-קאעידה, רב-המרצחים אוסאמה בן-לאדן
יואב לוי
בניגוד לסרטים שהופקו בתקציב דל, אך עם טעם של הפקת ענק, אובמה הפיק את סרטו בתקציב ענק ואף זכה בפרס האוסקר למנהיגים - פרס נובל לשלום
עידן יוסף
ההחרפה ביחסים הולכת ומתגברת - אובמה מעניש את ישראל בצורה חסרת פרופורציה    ביטויים שהיו שמורים עד כה לטרוריסטים משמשים כעת לגינוי של מדיניות ישראל בבנייה בירושלים
שלמה גזית
אין משמעות מבחינה בינ"ל - ובוודאי לא מבחינה ערבית - להחלטה על הקפאת הבנייה בשטחים שאותה קיבלה ממשלת ישראל, כל עוד איננה חלה על רמת-שלמה (ולא על רחביה)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il