X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוא משתייך למעמד הבינוני וגילו המינימלי 18. הוא מבולבל, חסר-שקט ואוריינטציה ומחפש אחר מישהו שיוציא אותו מן הבוץ
▪  ▪  ▪

אף שלא מצוי עדיין מידע סטטיסטי על המצטרפים לכתות בישראל, מסתבר שיש פחות או יותר שוויון בין נשים לגברים מצטרפים. גילם המינימלי של חברי הכת הוא 18 שנה, אבל מצויים גם מקרים אחדים מתחת לגיל הזה.
מסקר, שנערך ברחבי הארץ בין כאלף משפחות, שבניהן הצטרפו לכתות, עולה כי הגיל המירבי של המצטרפים לכתות הוא 32 שנה, כשתקופת הגיל השכיחה ביותר להצטרפות נעה בין 18 ל-24 שנה. רוב המצטרפים משתייכים למעמד הבינוני ומעלה; רובם היו תלמידים טובים, עם נטייה כלשהי לאמנויות ולמקצועות הומניסטיים. נמצאו גם כאלה שלמדו ביולוגיה, פיסיקה ומתמטיקה, ומשום מה חשו שזו איננה הבחירה החופשית שלהם ונאלצו ללמוד את המקצועות האלה רק מתוך לחץ משפחתי.
אליבא דעורך הסקר, ד"ר שמריהו רותם ממכון "סקרים", אין הפתעה בכך שהגיל הקריטי להצטרפות לכת הינו גיל ההתבגרות, באשר הוא מאופיין בצמדי-ניגודים פנימיים-ערכיים; בנאמנות לרעיונות ובקושי להתקשר אליהם; בחיפוש אוטוריטה ובהתקוממות נגדה; בתחושה של שייכות ושורשיות; בהתרחקות ביקורתית מהחברה ובעצמאות אישית; ברציפות פנימית; בערכים יציבים ובהרגלים קבועים, שיעניקו למתבגר ביטחון, ובה בעת חוסר-רציפות והינתקות מהמקובל לכיוון חדש. יש לזכור כי תקופת גיל התבגרות מתייחדת בחוסר-שקט, במצבי-רוח מתחלפים ובסף-גירוי נמוך, המביא לא אחת את המתבגר למשברים אישיים קשים. זוהי תקופה שבה השפעות חיצוניות עשויות לתרום או למנוע את גיבוש הזהות העצמית החיובית.
הסיבות להצטרפות
מסתבר שבשל השינויים הרבים שמתחוללים במתבגר, הוא חש לא אחת סכנה לזהותו, ולכן יחפש דמות או קבוצה, שעל-ידי הזדהות טוטאלית איתן, יוכל למצוא או לגבש את זהותו האבודה. המתבגר מצוי בקונפליקט בלתי-נמנע של תלות-עצמאות, שהיא תוצאה של המאמצים לאינדיבידואליזציה, המתנגשים בנטיות הרגרסיביות להמשך התלות. אצל מקצת מהמתבגרים יש נטייה לפתור את הבעיה על-ידי ניתוק חד של קשריהם עם ההורים ומציאת אובייקט אחר להעביר אליו את רגשות ההזדהות שלהם. אם הסביבה החברתית מאפשרת זאת, ימצא המתבגר מדריך, מורה או אדם שיסייע לו בתהליך-התבגרותו, שיכוונו, שיהווה מושא אידיאלי חדש. אם אין הסביבה מאפשרת זאת, או אם יאושו מזהותו גדול יותר - יזדקק המתבגר לנושא-זהות מוחשי יותר ויהפוך מושא נוח להילכדות ברשתו של כוכב סוציומטרי - מנהיג של כת.
לא אחת מצוי המתבגר בבלבול, בחוסר-שקט, באובדן אוריינטציה, ויש לו צורך לדון בבעיותיו עם מישהו קרוב. במקרים רבים הוא אינו מצליח בכך ומחפש פיתרון חלופי. חיפוש אחר טקסים דתיים וחסך בלמידה חווייתית, הנותנת מענה לסקרנות הרבה של המתבגר, באים אף הם לידי ביטוי בחיפוש אחר הכתות. הצורך בסמכות מוסרית וחיפוש אידיאלים על-רקע המשבר החברתי-תרבותי, כמו גם הריקנות הרוחנית בקרב חלקים נרחבים באוכלוסיה בישראל - הם עוד גורמים הדוחפים את המתבגרים להצטרף לכתות.
במהלך סדנאות עם תלמידי כיתות י"ב במספר בתי-ספר בארץ, אפשר היה לשמוע שורה ארוכה של סיבות להצטרפות לכתות: שינוי אורח החיים השיגרתי, מענה לבעיות אישיות, חסר באמונה דתית, משבר נפשי, מצוקה, חסר בתשומת-לב, חיפוש אחר מנהיג חזק, דמות להזדהות, חיפוש מטרה ואתגר בחיים, סקרנות, חבר או חברה שכבר נמצאים במסגרת כזאת, שחרור מספק, בריחה מאחריות, תחושה של השתייכות ומשמעות לחיים.

תאריך:  23/04/2010   |   עודכן:  25/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
נשיא המדינה שמעון פרס הוא אישיות שנותנת ביטוי לתפיסות העולם שלו, לרבות השקפתו בסוגית השלום בינינו לבין שכנינו, בראשם הפלשתינים. זאת, לא רק במעמדים ממלכתיים    לא רבים מקודמיו עשו זאת
קובי קמין
עצומת התמיכה באורי בלאו שעליה חתומים עיתונאים בישראל, היא לא רק וידוי המוני על הפרת החוק, אלא גם ניסיון לקבל חסינות עיתונאית בפני החוק
קנת לוין
מחנה השמאל שוגה באשלייה, כאילו רק ליהודים יעניקו הערבים פטור מהתקפותיהם על אוכלוסיות שאינן ערביות-מוסלמיות    "סינדרום אוסלו" חלק תשיעי
אלעזר לוין
זה 17 שנים שהוא עובר מתפקיד לתפקיד, ובכל פעם - ראה זה פלא - הוא אחראי לנדל"ן העירוני או הארצי    מה יש בו בנדל"ן שכל כך מושך את אולמרט?
משה דן
אותו "חוק בינלאומי" ה"קובע" את "אי-חוקיות" ההתנחלויות מבוסס על פרשנות לאמנת ג'נבה הרביעית של הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום (ICRC), שהיא ארגון שוויצרי פרטי, שהחליטה - בדיונים חשאיים, שהפרוטוקולים שלהם חסויים - כי ישראל מפרה את האמנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il