X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנים האחרונות קיימת התעוררות כנגד אכילת מוצרי חלב, הן מסיבה רפואית, ההקשר של חלב ומוצריו לאלרגיות ורגישויות שונות, או מסיבות אקולוגיות, ומובן שחלק משיקולי הבחירה הוא הימנעות ממוצרי חלב בשל בחירה במזון אורגני, טבע
▪  ▪  ▪
להימנע ממוצרי חלב? [צילום: AP]

מוצרי חלב מהווים חלק נכבד מהתזונה הישראלית. מאמרים רבים נכתבו בזכות ובגנות החלב. מחד החלב חשוב לצריכת הסידן וחשוב לצרוך לפחות שני מוצרי חלב ליום ומאידך החלב מזיק לעיכול ומכביד על הנשימה ולכן עדיף להימנע ממנו. אז בואו נעשה סדר ותחליטו בעצמכם.
על-פי עקרונות התזונה הסינית, אין תזונה שנכונה לכולם. לכל מרכיב תזונתי יש את האיכויות שלו ועל-פיהם מתאימים את התזונה לכל אחד. לכל אחד ממרכיבי המזון יש איכות מסויימת, מקררת, מחממת, מכווצת, מייבשת, מייצרת נוזלים או ליחה וכו'.
בבואנו להרכיב תזונה שמתאימה למצבנו, עלינו לאבחן ממה אנו סובלים ולאזן את זה בתזונה מתאימה. לדוגמא, אם אדם סובל מסימפטומים של חום (גלי חום, הזעות, צרבות, לחץ דם גבוה), כדי לו להימנע ממזונות מחממים (תבלינים חריפים כמו ג'ינג'ר, פלפל חריף, בשר כבש ועוד) ולהעדיף מזונות מקררים (ירקות, פירות, נענע).
במטבח הסיני המסורתי נדיר למצוא מוצרי חלב וזאת מכיוון שהם מודעים לזה שהחלב מכביד על מערכת העיכול ומייצר ליחה. ישנם גם אנשים רבים שאלרגים ללקטוז (סוכר החלב) דבר שגורם לכאבי בטן ושלשולים.
איכות החלב, על-פי הרפואה הסינית, היא מקררת ומלחלחת (מייצרת ליחה) ועל-כן צריכתו עלולה להזיק לאנשים שסובלים מתופעות של עודף ליחה.
ליחה, על-פי הרפואה הסינית, היא הצטברות נוזלים פתולוגית שנובעת מצריכה מוגזמת של מזונות מלחלחים, או חולשה של מערכות העיכול והנשימה וכשלון שלהן בפיזור של הנוזלים, מצבים אלו יתבטאו בגוף בצורות שונות:
  • במערכת הנשימה: ליחה בגרון, מלאות וגודש בחזה, נזלת וסנוסיטיס;
  • במערכת העיכול: נפיחות בקיבה, גזים ושלשולים;
  • במערכת הגניקולוגית: הפרשות וגינליות, פטריות;
  • בעור: פצעים מוגלתיים, אקנה;
  • דלקות, עייפות וכבדות, קושי בריכוז, כאבי ראש עמומים והשמנה;
  • כמו-כן, נראה חיפוי עבה ושמנוני על הלשון. קור יתבטא בתחושות של קור וצמרמורות, חילוף חומרים איטי ובעיות עיכול. ועל כן מי שסובל מסימפטומים אלו כדי להימנע ממוצרי חלב או להמעיט בצריכתם. כל אחד על-פי מצבו;
  • לעומת זאת, במצבים של חום ויובש בריאות, ניתן לצרוך מוצרי חלב ללא חשש. עם זאת, במידה כיוון שמערכת העיכול אינה אוהבת קור ולחות.

ומה לגבי הסידן?

החלב מכיל אחוזים גבוהים של סידן שחשוב להתפתחות וצפיפות העצם, אך בנוסף מכיל החלב (בעיקר חלב פרה) גם זרחן שמקשה על ספיגת הסידן לעצמות. וכך עצם הפרעת החלב על תהליך העיכול מונעת את ספיגת החומרים החיוניים ממנו.
סידן קיים גם במוצרים נוספים שיכולים להוות תחליף טוב למוצרי חלב כגון טחינה, אבוקדו, קטניות, קינואה, שקדים ואגוזים.
לסיכום
אין תזונה נכונה לכולם, התאמת התזונה היא אינדיוידואלית לכל אדם. צריכת חלב בכמויות גדולות (בעיקר חלב פרה), עלולה לגרום להכבדה על מערכת העיכול וליחה במערכות השונות. כל אחד מאיתנו יכול להעריך את מצבו הבריאותי מבחינת הליחה והטמפרטורה בגופו ולהתאים את כמות צריכת מוצרי החלב הנכון לו.

מוצרי חלב והשמנה

להשמנה סיבות רבות, שלא תמיד נעוצות רק בצריכה מוגזמת של מזון או מזונות עתירי קלוריות. מוצרי חלב, לרוב, לא נחשבים משמינים, בעיקר אם מקפידים על אחוז שומן נמוך, אבל כאמור, אם הסיבה להשמנה נעוצה במצב של קור (שמאט את חילוף החומרים) או חולשה במערכת העיכול (שמקשה על פיזור הנוזלים בגוף ומייצרת ליחה) במקרה כזה ההמלצה היא להמנע או להמעיט ככל האפשר במוצרי חלב.
מזונות נוספים שמייצרים ליחה: מטוגנים, מתוקים, פירות הדר (פרט לאשכולית שדוקא מייבשת). במקרה כזה חשוב להקפיד על ארוחות חמות ומזינות בעלות אופי מחמם ולא לבסס את התזונה רק על ירקות ופירות, מכיוון שאלו, כאמור, מקררים. וכך, למרות הערך הקלורי הנמוך שלהם, לא יגרמו לירידה במשקל.
הרבה ממטופלי נעים בחוסר נוחות בכיסא כשאני מדברת איתם על ויתור על מוצרי החלב ובואו נודה על האמת, זה טעים. אז הינה כמה דברים שכדאי שנשים לב בצריכת מוצרי חלב:
  • ככל שאחוז השומן גבוה יותר המוצר מייצר יותר ליחה ועל כן רצוי לצרוך מוצרים עם אחוז שומן נמוך (עד 5%);
  • מוצרי חלב עיזים או כבשים קלים יותר לעיכול ומייצרים פחות ליחה (גם כאן שימו לב לאחוזי השומן);
  • מתוך מוצרי החלב ישנם מוצרים שדלים יחסית בלקטוז (סוכר החלב) ובאופן כללי פחות מייצרים ליחה: לבנה, קוטג', יוגורט (עדיפות ל-BIO);
  • כחלופה לחלב פרה או עיזים, ניתן לצרוך חלב סויה (שימו לב - איכותו מקררת) חלב אורז או חלב שקדים;
  • בכדי לאזן את ייצור הליחה כדי לצרוך יחד עם מוצרי החלב מזונות חריפים עדינים שמסייעים בסילוק ליחה כמו צנון, צנונית, בצל, פפריקה, פלפל שחור, שגם הולכים לא רע עם גבינות.

מחברת המאמר הינה מטפלת ברפואה סינית ומרצה לתזונה סינית בבית הספר לרפואה משלימה בסמינר הקיבוצים
תאריך:  19/05/2010   |   עודכן:  19/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חלב ברפואה הסינית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הבריאות נמצאת בחלב האתון
סיני זקן וחכם  |  19/05/10 18:25
2
כשמדובר בבריאות יש להזהר
חלבית  |  24/07/10 18:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי הורן
מעמד הר סיני לא היה רק מעמד שבו כולם חוו את אותן חוויות, אלא דמה יותר למפגש סובייקטיבי. לא רק כפייה ורעש היו שם, אלא אהבה ומחויבות הבאות מתוך בחירה
נצ"מ (בדימ.) אבי דוידוביץ
מאמר ראשון בסדרת מאמרים על תפקודה הלקוי של ההנהלה הנוכחית של לשכת המבקרים הפנימיים    במאבקים החשובים למען הביקורת הפנימית, בהם נדרשה נוכחות ויוזמה של הלשכה, נתגלתה רפיסות ונפקדות    להלן דוגמאות על הפקרת מבקרים פנימיים בעת צרה, ועל חידלון מתמשך במיצוב המקצוע במקום הראוי לו    לשכת המבקרים הפנימיים בישראל - מודל שנות האלפיים
ראובן לייב
בחוקת הר סיני הוא הועמד לראשונה על יסוד לאומי
אברשה טנא
עצירתו של חומסקי במעבר גשר אלנבי מירדן רק תיתן צידוק לכל מי שזועק כי ישראל היא מדינה פשיסטית, ושממשלתה חסרת העכבות מדכאת עם זר ושוללת את חירותו של הפרט באמצעות נסיונות דרקוניים של סתימת פיות
יוסף דוריאל
הנורמות עליהן התפתחה האינתיפאדה הראשונה, באין מדיניות ברורה להדברתה, חוזרות גם כיום ומזמינות אינתיפאדה חדשה, כשקציני משטרה חרוצים מדי מקבלים החלטות מעוותות, נטולות יד מכוונת
רשימות נוספות
2.5% מההוצאה המשפחתית החודשית - על מוצרי חלב  /  עופר וולפסון
חלב על השפתיים: בשבועות אוכלים בעברית  /  עידן יוסף
מטיילים עם הילדים בשבועות  /  גלית יצחק-אוגנוב
להזיז את הגבינה  /  שרה שטרן-קטיעי
כל המיתוסים בנוגע למוצרי חלב  /  יעל דרור-סרוסי
תִּקּוּן שָׁבוּעוֹת, תש"ע  /  אורנה רב-הון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il