האם מרכז ההיגוי לעולי אתיופיה במערכת החינוך לא מיצה את עצמו? כבר 16 שנים שהוא פועל כמגשר במערכת החינוך לתלמידים ממוצא אתיופי.
לעניות דעתי, המשך קיומו של מרכז ההיגוי כמגשר במערכת החינוך מהווה תעודת עניות למשרד החינוך, באי-שילוב וטיפוח למיצוי הפוטנציאל הטמון בילדי העדה האתיופית בישראל. בתי הספר הסירו מעליהם את האחריות החינוכית לטיפול בילדי העדה האתיופית. המגשרים הפכו בעל כורחם לחצרנים של בתי הספר והמערכת הבית ספרית ששכחה שילדי העולים מאתיופיה הם תלמידים רגילים ואין בהם חריגה פיזית ושכלית שמצדיקה תיוג.
מרכז ההיגוי הוקם בשנת 1994 ביוזמת אנשים מהקהילה, משרד החינוך ואנשי ציבור, במגמה לסייע למוסדות חינוך קולטי עלייה ולגופים הקשורים בקליטה לבצע את תפקידם. הקמת מרכז ההיגוי בסמוך לעלייה המונית של יהודי אתיופיה במסגרת "מבצע שלמה", יתכן שהצדיקה זאת, אבל היום, בניגוד לעבר, בכל בית בקרב העדה ישנם אחים בוגרים ששולטים בשפה העברית ומהווים דמות לחיקוי לאחיהם.
מרכז ההיגוי צריך לדאוג שאותם המגשרים והמנחים האזוריים יעברו הסבה מקצועית להוראה ויעבדו בבתי הספר כמורים מן המניין, כך הם יהוו מודל לחיקוי לאותם התלמידים מעולי אתיופיה. במקום זה, אותם המגשרים משדרים לתלמידים מהעדה האתיופית: שהשחורים תפקידם לעבוד כמגשרים והלבנים תפקידים ללמד, אין יותר מכשול מזה, לראות אדם עם תואר ראשון ושני עובד כמגשר בבית הספר, בעצם כחצרן.
רוב מוחץ מהתלמידים הם בני עולים, כך שאין שוני בינם ולבין כל תלמיד בכיתה מבחינת תרבות. המורים צריכים ללמד, לא להיות מאבחנים ולא להציב מכשול בפניי הילדים שהם העתיד של מדינת ישראל.
אין ספק שמרכז ההיגוי לעולי אתיופיה רוצה ושואף בקידום ילדי העדה, אבל המציאות היא, שהאנשים המשכילים שבאו עם אג'נדה לתת מנוף בלימודים לילדי העדה, מצאו מערכת שאינה רואה מחויבות בשיתוף המגשרים בעשייה בין כותלי בית הספר, הם רוצים אותם, אך ורק שיטפלו בבעיות משמעת בילדי העדה ויתקשרו להורים. בעיניי זה ביזוי להשקעה שלהם בלימודים ולתואר שהם קיבלו.
בכל מערכת בית ספרית קיימים מספר תפקידים: מנהל, רכז שכבה, רכז משמעת, מורה ומחנך כיתה, האם ילדי העדה הם מחוץ למסגרות תפקידם של הצוותים אלה?
במרכז ההיגוי לעולים מאתיופיה יש משאב אנושי אדיר ואת זה צריך לנצל לטובת הקהילה. לכן, אני מציע שמערכת החינוך תיקח יוזמה של עשייה ותהפוך אותם למורים.
כמו-כן, עדיף שמרכז ההיגוי יפעל בשעות הערב במסגרת מרכזיים קהילתיים ורשת המתנ"סים וימנע שוטטות ברחוב והמשך ישיבת הילדים על ברזלים מחוסר מעש. זו העת שעל מערכת החינוך לקחת אחריות בחינוך ילדי העדה,
הם אינם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, הם תלמידים רגילים.